Drum’a Queens – Revival, žurka koja okuplja ženske dramenbejs izvođače s jedne, i ljubitelje ovog žanra sa druge strane didžej pulta, održana je u subotu u Subgardenu između zidina Petrovaradinske tvrđave. Ovom prilikom, četiri didžejice – Tekitoka (Zagreb), Daffny (Sombor), Gato i Lara (Novi Sad) – isporučile su publici žanrovski šarenolik spektar didžej setova na 174 bitova po minutu, uz pratnju MC-ja Ataraxije iz Niša.
Idejni koncept Drum’a Queens žurke nastao je početkom prošle godine, kada su tri ekipe entuzijasta i promotera žanra – Drum Unit, United Noise i Lom Events– udružile snage i organizovale prvi dramenbejs girls night u Novom Sadu. Organizatorka i didžejica Isidora Popović – Gato kao glavni motiv za osmišljavanje serijala žurki ovog tipa ističe pružanje podrške ženskim didžejevima na dramenbejs sceni.
„Uvek mi je bio važan taj girl power momenat i podržavanje žena u svim sferama, pa tako i u muzici. Počeli smo da otkrivamo da ima sve više ženskih didžejeva na sceni i palo nam je na pamet da napravimo žurku ovog tipa kada smo saznali da ih konačno ima dovoljno da se napravi jedan celokupan lajnap. Godinu dana pre toga nismo mogli ni da razmišljamo o događaju na kom će biti samo ženski izvođači, zbog njihovog broja”, objašnjava Isidora.
Za razliku od prethodne Drum’a Queens žurke, koja je okupila izvođačice iz Beograda, Novog Sada i Sombora, pojačanje u vidu brzih, polomljenih bitova za didžej pult ovog puta donela je zagrebačka didžejica i producentkinja Dina Akšamija – Tekitoka. Tokom svoje skoro deceniju duge karijere učestvovala je na brojnim uticajnim dramenbejs festivalima, među kojima su belgijski Rampage, češki Let it Roll, Jungle Scape u Tokiju, Broken Balkanzu Sofiji i hrvatski Outlook na kom je nastupala više puta. Tekitoka je za Oblakoder istakla da joj je nastup u Novom Sadu prvi od početka pandemije, zbog koje je u proteklih godinu i po dana otkazala brojne gigove, i dodala zbog čega je baš Drum’a Queens žurka sa kojom je odlučila da „probije taj led“.
„Susrela sam se sa puno ljudi koji smatraju da nema previše smisla raditi samo ženske žurke, jer se borimo za to da smo jednake kao muškarci i da smo na lajnapu sa muškarcima. S druge strane, ja apsolutno shvatam i podržavam ovu poentu, i jako mi je drago nastupati na ovakvim tematskim ženskim večerima. Sjajno je biti deo toga upravo iz razloga što se skupe žene koje se stvarno podržavaju među sobom i koje imaju zajedničku strast koju zajedno guraju”, objasnila je Tekitoka.
Dina Akšamija – Tekitoka jedna je od najistaknutijih promoterki dramenbejs žanra u Hrvatskoj i članica organizacija LED, Dirty Beatz i DNBKonferencija. Na sceni u zemlji i regionu uočava nesrazmernost kada su u pitanju muški i ženski izvođači i njihova zastupljenost na lajnapima festivala i klubskih žurki, i kao jedina trenutno aktivna dramenbejs didžejica u Hrvatskoj ističe važnost davanja primera i prilika mlađim devojkama koje bi time želele da se bave.
„Kada sam prvi put nastupala u Mariboru, na sličnoj tematskoj žurci, jedna didžejica mi je rekla da sam joj ja bila inspiracija. I to je nešto što je top topova za čuti – da si ti nekoj drugoj, mlađoj curi, koja te je jednom slušala u publici, bila takva inspiracija da se i ona sama time počne baviti. Definitivno bih volela da se puno više žena involvira u to, da počnu nastupati i da imaju svoje mesto na sceni. Mi smo tu da guramo to sa njima, da im pomognemo koliko se može, da ih inspirišemo i budemo primer mlađim snagama koje su tu i treba da ostanu iza nas”, ističe Dina.
Kraljicama drama se u subotu pridružila i Tijana Lazarević aka Ataraxia iz Niša, koja tri godine unazad nastupa kao MC u pokretu Synchronicity, a kojoj je ovo prvi event koji je hostovala u celosti. Pored brojnih nastupa u Nišu, dva puta je nastupala na EXIT festivalu, kao i na festivalu Dev9t. Svako ko je imao priliku da prisustvuje događajima koje je hostovala, složiće se da njen signature čine sirova energija i poruke o slobodi, spiritualnosti i neraskidivoj konekciji između svih nas. Ataraxia za Oblakoder ističe važnost ovih događaja za osnaživanje žena i ženske intuicije.
„Mislim da su ovakvi eventovi sjajni za ohrabrivanje žena. Možda je hrabrost to što ženama fali da izađu na scenu i daju sve od sebe, jer se od žena mnogo više očekuje nego od muškaraca. Možda zbog toga imamo tu neku barijeru da izađemo potpuno iz svoje kože, da budemo to što jesmo i da predstavimo tu žensku energiju i intuiciju koja je povezana sa svim živim. Skroz je nebitno kog smo pola i kako ulazimo u priču, muzika treba da prođe kroz nas i to je naša jedina odgovornost“, smatra Ataraxia.
Drum’a Queens – Revival obeležio je i jedan comeback, značajan za lokalnu žensku dramenbejs zajednicu, ali i za celokupnu scenu. Lara Ivetić – Dbanshee, izvrtela je na ovoj žurci svoj prvi set nakon tri godine pauze. Svoju didžejing karijeru započela je sa 18 godina, nakon čega je otpočela saradnju sa organizacijom Critical Bass iz Beograda i humanitarnom organizacijom Outworld iz Novog Sada, a nastupala je i na Exit festivalu i na festivalu Broken Balkanzu Bugarskoj. Za vreme kada je bila aktivna, od 2014. do 2018., bila je jedini ženski dramenbejs didžej u Novom Sadu, a za portal Oblakoder navodi da se vraća sada kad to više nije slučaj, kao i da se zbog toga oseća kao da je „baš tu gde treba da bude“.
„Smatram da ženama treba dati priliku i prostor, da ih ne treba osuđivati, da ne treba preispitivati i analizirati načine na koje su došle do mesta na kojem su. Ranije nisam osećala toliko podršku, koliko sam osećala kontrolu koja se nadamnom vršila. Indirektno sam osećala pritisak i susrela se sa predrasudama zbog toga što sam ja, kao žensko, odlučila da vrtim. Mislim da svako treba da pušta ako može da oseti muziku i da prenese tu energiju drugima”, objašnjava Dbanshee.
Najmlađa kraljica drama koja je u subotu predstavila svoj set publici, ujedno i najmlađa članica kolektiva United Noise iz Sombora, jeste Miljana Horvat – Daffny. Ona se didžejingom bavi od svoje šesnaeste godine, kada uglavnom nastupa kroz back to back setove, a prvi put samostalno staje za plejere upravo na prošlogodišnjoj, prvoj Drum’a Queens žurci. Tokom četiri godine nastupala je i na EXIT festivalui na Somborskom letu za mlade, a kao i koleginica DBanshee, ističe da se, kao didžejica, susrela sa nekom vrstom predrasuda.
„Glavna predrasuda nije to da osoba neće doći na žurku zato što pušta ženski didžej, nego će doći na žurku isključivo „zato što puštaju ribe“. Neće doći da slušaju muziku i ono što mi radimo, čime se bavimo i šta prezentujemo, nego da nas gledaju, komentarišu izgled i to je to. Mislim da je važnost ovakvih tematskih žurki velika jer treba više da učestvujemo na događajima, jer možemo možda i bolje da se probijemo od muških didžejeva, ne zato što smo nadmoćne, već zbog toga što smo sposobne da radimo isto to, podjednako dobro” – smatra Daffny.
Organizatorka Isidora Popović ističe da se dramenbejs, kao žanr karakterističan po brzim i agresivnim bitovima, može uporediti sa video igricama koje se često pripisuju „muškim hobijima i zanimanjima“, i dodaje da je cilj ovog koncepta žurki upravo razbijanje te stigme da žena ne može da se bavi didžejingom i elektronskom muzikom.
„Kao i u svakoj industriji nailazimo na problem gde će neko staviti ženskog didžeja na lajnap samo jer je ženski didžej, iz trenda ili zbog publike. Na ovoj žurci devojke vrte različite podžanrove, od deep dramenbejsa, preko nekog jazzy fazona i heavy neurofanka, uz ženskog MC-ja koja sve to zna lepo da zaokruži. Poenta je da se prikaže da i žene mogu da prošaraju kroz čitav spektar dramenbejs muzike, da žena ne mora da bude pozvana na žurku samo zbog toga što je žena, već zbog toga što zaista ima neki skill“, objašnjava Isidora.
Realizaciji događaja doprinela je još jedna didžejica i umetnica, Katarina Mitrović – Slink, doduše ne svojim prepoznatljivim rege i džangl muzičkim setom, već dizajnom plakata za ovaj event. Slink se, pored didžejinga, bavi i digitalnom ilustracijom, a svoje koleginice podržala je i predstavila živopisnim crtežima, ističući elemente po kojima su artistkinje prepoznatljive.
Ovogodišnje, drugo izdanje ovog događaja, okupilo je pet devojaka čiji su nastupi, svaki za sebe, po nečemu bili posebni. Tekitoka je imala svoj prvi nastup nakon više od godinu dana, DBanshee se nakon trogodišnje pauze vratila na velika vrata, Daffny se po drugi put iskusno predstavila na Drum’a Queens žurci, Ataraxija je prvi put kao MC hostovala celokupan događaj, dok se Gato izdvojila kao didžejica i pokretačica ove inicijative.
Organizatori događaja, kolektivi Drum Unit, United Noise i Lom Events, najavljuju da će Drum’a Queens žurke, sa idejom osnaživanja žena didžejica i ohrabrivanja svih onih koje žele to da postanu, postati tradicija koja će se negovati minimum jednom godišnje.
Fotografije: Miloš Lakićević
0 Comments