fbpx
ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji

Holivudski scenaristi su u štrajku – Da li se sećate koliko je TV bio užasan kad se prošli put to desilo

Posle petnaest godina, scenaristi u Holivudu ponovo štrajkuju, a oni mlađi se možda ni ne sećaju koliko je očajna televizija bila prilikom prošlog štrajka.

9. May 2023

Sigurno da vam nije na listi prioriteta vest koja je možda došla do vas, a to je da su scenaristi u Holivudu krenuli u štrajk, što će dovesti do prekida produkcija nekih projekata. Mislim, ako ćemo da budemo cinični do kraja, mnoge serije danas i izgledaju kao da su scenaristi odavno u štrajku ili na nekoj vrsti odmora. Međutim, ako se zagrebe malo po površini, to njihovo alarmiranje i prekid rada imaju puno smisla.

Kad čujete reč Holivud verovatno pomislite na sjaj, šljokice, skupe večere, i bliceve fotoaparata. Ali da, vremenom kako je mašina rasla, napravio se ogroman procep između onih najbogatijih, i onih koje, ako smo krenuli u tom smeru, možemo slobodno nazvati najsiromašnijima. A među njima su se neočekivano našli scenaristi.

Prvi primer je serija „The Bear“, koju smo svi oduševljeno gledali prošle sezone i čekamo novu. Kada je dobila nagradu na Writers Guild Awards za komediju godine, jedan od pisaca, Alex O’Keefe, je na bankovnom računu bio u debelom minusu i morao je da pozajmi pare kako bi iznajmio odelo da bi uopšte mogao da prisustvuje dodeli.

Foto: Mark Abramson – The New York Times

Šta je u suštini jedan od glavnih problema? Serije se emituju prvo na originalnoj mreži, ili kablovskom operateru, a onda se reemituju na streaming servisima. Pisci dobijaju neviđeno male sume od tih reemitovanja. I to je rupa u zakonu koja stoji u već potpisanim statutima. Sa druge strane, veliki studio se, kad pregovara sa streaming platformom o emitovanju, još uvek kači na zakon koji se odnosi na web content (koji je, jelte, danas streaming), a koji se, kad se pisao, odnosio na webisode. Za one koji ne znaju, webisode su petominutni dodaci za već postojeće serije koje niko realno nije gledao, a nije ni uzimao za ozbiljno. Znači i to se plaća level flaša koka kole i dve banane i dobar si.

Scenarističke sobe su sve manje, sa malim brojem ljudi, traži se više rada, a plate su manje, a onda se pojavio i problem zvani AI. Da, svima nam je slatko kad vidimo klip koji je AI napravio, kako bi izgledalo kada bi Wes Anderson režirao Star Wars, ali svi ti podaci koje ubacujete u veštačku inteligenciju ostaju, i za nekoliko godina (i to sam ih častio) možemo da očekujemo da će veštačka inteligencija napisati seriju koja će moći da se gleda bez problema. To će, ma koliko zvučalo strašno, da se ne ležamo, sigurno biti bolje od polovine sadržaja koji trenutno producira Netflix.

Ali time dolazimo do one čuvene sautparkovske „They took our jobs“, a scenaristi u Americi će po svemu sudeći to uzviknuti u skorije vreme. I zbog toga, između ostalog, štrajkuju.

Prvo su stali „Late Night“ programi, što je i logično, jer su glavni voditelji tih programa i proizašli iz scenarističkih soba. „House of the Dragon“ je rešio da npr. nastavi snimanje, odvažno i hrabro, misleći kako je scenario koji je za sad napisan dovoljno dobar. Međutim, ono što znaju svi iz tog posla je da se scenarističko zatezanje priče i poliranje dijaloga rade vrlo često na licu mesta i na snimanjima. Bez scenarista na setu, očekujete da glumci, reditelji, i klaperi dorađuju dijaloge incestuozne porodice na zmajevima. Zvuči cringe već u najavi.

Foto: David McNew – Getty Images

Možda i ne bismo znali koliko strašno sve ovo ume da bude, da nismo preživeli 2007. godinu i taj već pomenuti štrajk. Opatio je i TV, ali i film. Holivudski spektakl, „Quantum of Solace“, odnosno 543. nastavak James Bonda, dorađivan je u sred snimanja, kako je Daniel Craig kasnije priznao, i samim tim se izvinio gledaocima zbog tog dela filma, u čijem je scenariju pomalo i lično učestvovao.

Kod televizije postoji nekoliko minusa koji se i dan danas pamte, ali i par pluseva, da ne kažemo onaj stari srpski izraz – silver lining.

Naime, tada popularna akciona serija „24“ je već po kvalitetu šlajfovala neko vreme, ali gledanost Jacka Bauera i njegov uticaj na pop kulturu nije jenjavao. Ali zbog nepostojanja scenarista, sezona serije je postala film, jer produkcija nije mogla da čeka novi prozor za godinu i po dana kad bi se snimao nastavak. Danas je taj vremenski razmak regularan ili je čak i veći, ali tad je bilo drugo vreme, kad si sa polaskom u školu u septembru morao da imaš spremnu novu sezonu serije.

„Heroes“ je bila super serija koja je nakon prve sezone postala užasno popularna, čak i među publikom koja ne ljubi superherojske priče, jer je generalno pokazala obične ljude kako razvijaju supermoći na jedan pre svega prizeman i nenametljiv, možemo čak da kažemo i nov, način. Svi smo se ložili, i zaljubljivali u neke od likova koji će u kasnijim godinama postati velike holivudske zvezde. Onda je nastupio štrajk, nakon prve sezone, gde je serija morala da bude skraćena, a zapleti su… uf, bili katastrofa. Kasnije je sve toliko otišlo dovraga, da mnogi i danas pamte ovu seriju kao „one season event“ iako je trajala dugo posle.

Ipak, ono što je ostalo simbol vremena i toga koliko je štrajk uticao na TV je svakako jedna mala serija velikog srca, koja kod nas možda nikad nije zaživela u punoj moći i popularnosti, ali je širom sveta stekla kultni status. U pitanju je „Friday Night Lights“, skoro pa teen serija, koja je probala da obradi ozbiljnije teme adolescencije i odrastanja kroz praćenje lokalnog školskog ragbi tima i porodice trenera. Serija je imala zaista dobre četiri sezone. Neko više voli prvu, neko treću, neko četvrtu ili petu. Ali svi se smeju drugoj sezoni, i razlika u kvalitetu je kao da je neko smestio sezonu Kasandre u sred Sopranosa. Ostaje naravno i „sjajan“ zaplet gde su dvoje likova ubili čoveka, i nikada se posle nisu vratili tom zapletu kada su se scenaristi vratili iz štrajka. Svi su se pravili kao da se to nikada nije desilo.

Ipak, postoje i retke dobre stvari koje su se desile. Prva sezone velike serije „Breaking Bad“ je trajala kraće od ostalih, i postojala je urbana legenda da je samo zbog toga lik Džesija ostao živ, jer je bilo zamišljeno da on umre u prvoj sezoni. Međutim, kako su kasnije kreatori serije objasnili, Aaron Paul ih je u toj ulozi toliko očarao, da su zadržali njegov lik, a kraj sezone je trebalo da bude mnogo drugačiji i mračniji, i da sa ovom, naknadom pameti, ne znaju ni sami kako bi završili i kako bi se ispetljali iz toga.

Late night programi tada su isto kao i sad, prvo otišli off the air, međutim, sponzori i produkcija nisu dozvoljavali da to dugo traje, tako da su se emisije vratile, ali bez uvodnog monologa i raznoraznih igrica, već samo u vidu intervjua sa poznatima. Pobednik je na kraju ispao Connan O’Brien, koji je od svoje plate plaćao pisce. Neko bi pomislio da bi onda od njih očekivao da se vrate na posao, ali ne, on ih je podržao u štrajku, a vreme između intevjua popunajvao je glupim forama poput skidanja burme i vrtenje ista kao čigre, jer to je i bilo u njegovom klasičnom fazonu, pravio je glupe fore za pametne ljude.

Još jedna urbana legenda je da je štrajk scenarista doveo i do najveće pošasti, a to je jačanje rijaliti televizije. Ipak, to se pokazalo da nije tačno. Emisije poput „Survivora“, „Idola“, „Bachelora“ i ostalih su imale gledanost koja je probijala plafon i pre te 2007, i taj vagon je bio nezaustavljiv. Ljudi ipak zaboravljaju da nešto, iako se zove reality, ima pisce. Sad, to što taj pisac može da piše nogama i četvrtinom mozga, to je drugo.

Prošli štrajk je trajao tri meseca. Ovaj novi, ako scenaristi misle da uspe i da postane vidljiviji, moraće da traje duže. Selebritiji podržvaju scenariste, ali isto tako ne žele baš da seku granu na kojoj sede, tako da njihovi pritisci da se piscima poveća plata teško da će uroditi plodom.  U svakom slučaju, nuspojave svega ovoga i njihovog nerada pratićemo od jeseni, i ma koliko to znači da će biti loše, možda nam opet porodi i neke saobraćajne nesreće od priča sa kojih, kako to obično biva, nećemo moći da skrenemo pogled.

Naslovna fotografija: Kyle Ericksen – Getty Images

Preporučeni tekstovi

Pratite nas na:

0 Comments

Submit a Comment

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *