IZABERI DEKADU

IT ISTORIJA

JUGOSLAVIJE

Od prvog računara i robota, preko

video igara, audio i vizuelne umetnosti

1960

1956 - 1960

Počinje rad na prvom računaru u Srbiji

U vreme kada je CER 10 nastao, verovalo se da digitalne tehnologije neće moći da nadmaše analogne u brzini izvršavanja zadatih operacija. Poređenja radi, CER 10 bio je 40.000 puta sporiji od današnjih kućnih računara.

cert10

1961

U Zagrebu je napravljen prvi robot TIOSS

TIOSS je javno predstavljen 1965. na Zagrebačkom velesajmu, gde je delio propagandne letke i govorio: Izvolite, a kada bi neko uzeo letak, opet bi ponovio istu radnju. Već sledeće godine, 1966, prošetao je po Trgu bana Jelačića u Zagrebu.

1963

1963

U Jugoslaviji konstruisan model prve protetičke robotske šake na svetu.

„Beogradska šaka“ je model prve na svetu protetičke robotske šake i predstavlja preteču svih bioničkih proteza. Imala je mioelektrično upravljanje i senzorsku povratnu spregu i mogla je da izvede dve ključne radnje – stiskanje u pesnicu i skupljanje sa ispruženim prstima.

1968

Izložba Nove tendencije u Hrvatskoj

U Zagrebu je 3. avgusta 1968. godine otvorena izložba kompjutera i vizualnih istraživanja, kao početak međunarodne manifestacije Tendencije 4 (1968–1969), gde su prvi put izloženi digitalni radovi hrvatskih umetnika. Prvi umetnički digitalni radovi nastajali su, uglavnom, u institucijama, s obzirom na to da su tamo bili dostupni i prvi računari, pre nego što je krenula lična upotreba računara koji su, kasnije, bili dostupni i za ličnu upotrebu.

Autor rada: Zdeněk Sýkora: Black-white Structure

1970

1971

Napravljen prvi jugoslovenski mini računar IE – 4000

U Fabrici računarskih mašina (FRM) napavljen je prvi jugoslovenski elektronski kalkulator IE-4000. Prema inženjeru Dušanu Senćanskom, bio je to prvi jugoslovenski minikompjuter.

1972

Uveden računarski predmet u matematičkoj gimnaziji u Beogradu

Matematička gimnazija je bila jedina srednja škola u tadašnjoj SFRJ koja je imala svoj računar, na njemu je mogao da radi samo jedan korisnik, ipak bio je od velike pomoći za praktične vežbe i od presudnog značaja za dalji razvoj i obuku mladih u ovoj oblasti.

1972

Osnovan Elektronski studio Trećeg programa Radio Beograda. Prve muzičke kompozicije su nastajale na hibridnom sistemu bez računara u ovom studiju.

1973

Osnovano Društvo za informatiku Srbije. Udruženje je formirano u Beogradu na Elektrotehničkom fakultetu. Cilj udruženja bilo je okupljanje profesionalaca iz oblasti Informaciono komunikacionih tehnologija i njihovo aktivno učešće u razvoju informatičkog društva.

1976

Nastaje Kompjutorija – prva računarska kompozicija u Jugoslaviji. Vladan Radovanović kreator je ove prve računarske kompozicije koja je realizovana tako što je autor na osnovu „mape tendencija” koju je „zadavao” računaru, dobijao kao rezultat slučajne vrednosti u određenom opsegu, od kojih je nakon generisanja formirao konačni muzički tok.

1977

Na matematičkom fakultetu uveden E smer o IT-u. Ulazak računarskih predmeta na univerzitete i u srednje škole dosta je uticao i doprineo razvoju IT sektora na prostoru SFRJ.

1977

Damir Boras prema idejama arhitekte Velimira Neidhardta iz Urbanističkog instituta Hrvatske razvio URBAN, prvi računarski jezik za potrebe urbanističkog i prostornog planiranja u Hrvatskoj.

1978

Razvijen je prvi robot UMS 1 koji je primenjen u domaćoj industriji u Jugoslaviji. Prvi industrijski robot koji je primenjen u praksi u fabrici Teleoptik na zadacima montaže sklopova termostata za automobile.

1980

1980

Slovenci kreirali prvu domaću video igru za računar ZX Spectrum

U Sloveniji je nastala jedna od prvih upečatljivih video igara za ZX Spectrum – Kontrabant. Izdavač je bio omladinski Radio Študent, a jedan od tvoraca Žiga Turk, kasnije slovenački ministar. Cilj ove tekstualne avanture, predstavljene na sajmu knjiga u Beogradu, bio je da se sastavi računar.

1980

Zoran Modli autor radijske emisije Ventilator prvi put pušta zvučne zapise video igara

U emisiji Ventilator Zorana Modlija na talasima radija „Beograd 202” emitovani su zvučni zapisi igara, a na slušaocima je bilo da tonski zapis zabeleže, potom kasetu ubace u kasetofon i posle nekoliko komandi, krenu da uživaju u igranju.

1980

Kreiran prvi industrijski robot u Ljubljani - Goro. Prvi industrijski robot Goro 1 razvijen je u IJS-u i proizveden u Gorenju, a sa radom je počeo 1980. godine.

1981

U Hrvatskoj izlazi kućni računar Galeb. Galeb je proizveden u samo 250 primeraka, jer je pojavom tehnološki naprednijeg i jeftinijeg računara Orao, Galeb već zastareo.

1982

Izlazi Lola 8, računar za kućnu upotrebu, sklopljen od komponenta koje su se koristile za CNC mašine. Ovaj model ostao je u sećanjima onih koji su na njemu igrali video igru koja je, ako sakupite dovoljno poena, svirala pesmu „Fijaker stari".

1984

U Hrvatskoj izlazi Orao kućni računar. Tvorac Galeba, Miroslav Kocijan, zaslužan je i za razvoj modela Orao, koji je bio zastupljen u školama u Hrvatskoj 80-ih godina. Orao je i „glavni krivac” za to što je Galeb proizveden u samo 250 primeraka jer je u odnosu na njega bio tehnološki napredniji i jeftiniji za proizvodnju.

1985

Nastaje prvi kompjuteri za kućnu upotrebu u Srbiji - EI Pecom 32 i kasnije EI Pecom 64.

1985-1988

Suzy soft ZG izdaje 15 video igara, među kojima su Alibaba, Mica spremačica, Cvećar, Pećinski heroj, Pijandura. Ali Baba iz 1985. godine – koja je podsećala na Pekmena, a Pekmen je, izgleda, poslužio kao osnova za video igru Cvećar u kojoj je cilj bio zasaditi cveće, dok vas u tome ometa ekipa huligana.

1989

Nastaje video igra Na Balkanu ništa novo. Cilj ove igre bio je spasavanje Dojranskog jezera. Video igra se bavila aktuelnim političkim događajima u Jugoslaviji 1988. godine i kao likove je imala kako stvarne osobe iz tog perioda (Fikret Abdić, Janez Janša, Slobodan Milošević, Đorđe Balašević), tako i likove iz tada aktuelne popularne kulture (Đekna) i lokalna mitska bića (vile iz Neuma).

1984

Nastaje Galaksija, kućni računar

Ovaj računar koji je osmislio Voja Antonić, ljudi su sklapali pomoću uputstva u časopisu Računari u vašoj kući. Preko 8000 ljudi u to vreme uspelo da sklopi Galaksiju.

Vladan Radovanović, album Fanoverzum, na kojem se nalazi kompozicija "Kompjutorija"

1987

Prvi jugoslovenski festival kompjuterske muzike - Lična muzika

Na ovom izdanju izvedena je i kompozicija Mala lična muzika, našeg poznatog kompozitora Miše Savića, koja spaja svet računara i klasične muzike aludirajući na „lično“ u „ličnim računarima“ (Personal Computer) i na Mocartovu Malu noćnu muziku. Ovim je istaknuta pozicija ličnih/personalnih računara kao pogodnih uređaja za stvaranje muzike, ali i naročita „privatnost“ takvog stvaralaštva koje nastaje u intimnoj/kućnoj atmosferi, u odnosu između kompozitora i virtuelnog studija.

1989

Počinje sa radom jedan od prvih BBS Sistema – preteča foruma

Sezam, kako se prvobitno zvao ovaj BBS (Bulletin Board System) radio je po principu razmene poruka, kao preteča foruma. Za prvih pet godina, od novembra 1989. do novembra 1994, korisnici su napisali 394,000 poruka odnosno 418 megabajta teksta na razne teme, od računarskih pa do politike, kulture, muzike... Korisnici Sezama su se između sebe nazivali Sezamovci i predstavljali su svojevrsnu preteču društvenih mreža.

1990
Na teritoriji Jugoslavije ne postoji domaća proizvodnja kućnih računara. Sklapanje različitih - IBM; Dell

U godinama sankcija i kasnije, do potpunog oslobađanja tržišta, u Srbiji su se kompjuteri uglavnom sklapali na sledeći način: korisnici su mogli da biraju pojedinačne komponente za svoj računar, uključujući procesor, matičnu ploču, grafičku karticu, memoriju, hard disk, napajanje, kućište i ostale periferne uređaje.

1991

Muzika u Srbiji – elektroakustička muzika, festival posvećen elektroakustičkoj muzici

Festival Muzika u Srbiji je nakon svojih četrnaest izdanja i različiith oscilacija po pitanju finansija i organizacije prestao da postoji, a njegovo poslednje izdanje je održano upravo 1991. godine.

1994

Razvoj novog umetničkog pokreta NET.ART

Ono što je za njega karakteristično je da su umetnici koristili isključivo Internet kao medijum za stvaranje umetničkog rada i da je njegova produkcija jedino moguća putem Interneta.

1996

Srbija se priključuje na globalnu mrežu - world wide web

Prvog novembra 1996. godine firma Sezam Pro ponudila je pun pristup Internetu čime se zvanično Srbija uključuje u globalnu mrežu svih mreža - tada na našim prostorima počinje Internet era.

1996
cert10

1996

Otvoren prvi internet café- Sezam Cafe

Jedan od ciljeva ovog Internet kafea bio je i da ovo postane mesto na kome će ljudi koji nemaju računar moći da se upoznaju sa mogućnostima koje pruža Internet, kontaktiraju sa svojim prijateljima širom sveta ili prikupe i prenesu informacije.

1991

Kompjuterska umetnost – prva izložba računarske umetnosti u Srbiji. Izložba je sadržala različite pristupe kompjuterskoj tehnologiji, koncerte kompjuterske muzike uživo i različite događaje sa autorima iz Slovenije i Srbije. Cilj je, po rečima umetnice Gordane Novaković koja je bila jedna od organizatorki izložbe, bio da računar bude predstavljen kao umetnički alat i medij.

1998

Kratka istorija elektronske umetnosti – simpozijum koji je okupio vodeće digitalne umetnike sa prostora Jugoslavije. Sa ciljem da se inicira osnivanje nacionalne kolekcije i arhive jugoslovenske novomedijske prakse, u junu 1998. godine u Kulturnom centru Rex u Beogradu, umetnici Miroslav Miša Savić i Gordana Novaković su organizovali simpozijum koji je okupio vodeće digitalne umetnike sa ovih prostora.

1998

U oktobru 1998. godine otvorena je digitalna laboratorija u Rexu – Cyberex u okviru kog su postojali različiti programi među kojima su istaknutiji program Update i Cyber škola u okviru kojih su bili različiti kursevi i kraći seminari gde su polaznici učili kako se koriste određeni programi.

2000

2010

Beogradska kompanija Nordeus lansirala je na Facebook-u Top Eleven, evergreen fudbal menadžer video igru

Tada su mečevi u Top Eleven video igri imali samo tekstualni prenos, da bi 2015. godine bili dodati 2D mečevi kao prirodni sled tehnološkog napretka. Vrhunac razvoja Top Eleven-a nastupa sa 3D mečevima, jer igrači počinju da svakodnevno dele isečke svojih mečeva u 3D-u na društvenim mrežama.

2017

Akademija umetnosti u Novom Sadu prva je izborila akademsko mesto za video-igre u Srbiji 2017. godine, kada je akreditovala smer „Dizajn video igara“

Studijski programi koji postoje za sada u Srbiji primarno su fokusirani na razvoj video-igara, što je odgovor na rastuću gejming industriju u našoj zemlji, koja trenutno zapošljava više od 2.100 ljudi.

2021

Video igra „Farm it!“ postaje dostupna na Apple Arcade platformi, što je čini prvom video igrom iz Srbije koja je dospela na ovaj servis

Tummy Games-a iz Novog Sada 2021. pušta video igru „Farm it!” na Apple Arcade platformu. Ljubiteljima video-igara Tummy Games je poznat po desetnima miliona preuzimanja za igre koje su radili za neke od najuspešnijih globalnih izdavača – Voodoo i Homa Games.

© Oblakoder. Oblakoder zadržava sva prava. Korišćenje bilo kakvog materijala sa portala dozvoljeno je samo uz dozvolu uredničkog tima Oblakodera. Sva prava na slike, tekst, audio i video sadržaje pripadaju portalu, osim gde je naznačeno drugačije.