fbpx
ANTENA NOVA EPIZODA: Kako nastaje pirotski ćilim? ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Kako nastaje pirotski ćilim? ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Kako nastaje pirotski ćilim? ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Kako nastaje pirotski ćilim? ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Kako nastaje pirotski ćilim? ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Kako nastaje pirotski ćilim? ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Kako nastaje pirotski ćilim? ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Kako nastaje pirotski ćilim? ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Kako nastaje pirotski ćilim? ✹

Književna preporuka: prevod Estorila Dejana Tiaga-Stankovića na španski

Estoril Dejana Tiaga-Stankovića dobija špansko izdanje

4. January 2020

Beogradska izdavačka kuća Kontrast izdavaštvo nedavno je objavila roman Estoril Dejana Tiaga-Stankovića u prevodu na španski jezik. Prevodilac je Miguel Rodrigez.

Dejan Tiago Stanković (1965) je mladi autor – ne zbog godine rođenja, već zato što se tek nekoliko godina pisanjem, iako više od dvadeset godina živi na relaciji Portugalija–Srbija i prevodi srpsku književnost na portugalski. Njegova prva knjiga Odakle sam bila, više nisam, zbirka priča i beleški iz svakodnevnog života u Lisabonu, bila je veoma dobro prihvaćena od strane čitalačke publike i književne kritike u Srbiji. Estoril je roman čiji je podnaslov –„ratni roman“ – naoko varljiv: u knjizi nema mirisa baruta. Radnja se odvija između 1941. i 1945. godine, ali sve se dešava daleko od fronta, u neutralnoj Portugaliji, tačnije u primorskom letovalištu Estoril, a još tačnije, u legendarnom hotelu „Palasio“ na obali Atlantskog okeana. Tokom rata, u hotelu „Palasio“ boravila je bogata klijentela, uglavnom pod lažnim imenima, koja je izbegla iz okupiranih zemalja Evrope. Ovde su čekali svoje vize i priliku da putuju u Englesku i Ameriku. Tokom ovih godina, Lisabon je bio jedina luka na Atlantiku iz koje se moglo putovati u ove zemlje. Hodnicima ovog luksuznog hotela tumaraju, kao i kroz stranice knjige, članovi porodice Rotšild, kraljevi i premijeri, umetnici, pisci, nacisti, i naravno špijuni, a sve se to događa pod budnim okom portugalske tajne policije, otelotvorene u ličnosti inspektora Kardoza. Među upečatljivim ličnostima nastanjenim kako u hotelu, tako i u samom romanu su i diplomate i pisci iz okupirane i raskomadane Jugoslavije, Miloš Crnjanski i Jovan Dučić – prvi na putu za London, a drugi na putu za Ameriku, vojvoda i vojvotkinja od Vindzora, obespravljeni rumunski kralj sa ljubavnicom Elenom Popesku, bivši poljski predsednik Paderevski, klavirski virtuoz, koji je svoj poslednji koncert održao u hotelu„Palasio“, svetski šampion u šahu Aleksandar Aljehin i, naravno, britanski pisac Ijan Fleming, koji je u hotelu upoznao legendarnog britansko-nemačkog dvostrukog agenta Duška Popova, koji mu je poslužio kao uzor za lik Džejmsa Bonda. Hotelski bar, koji se tokom rata zvao „engleski bar“, danas se u njihovu čast naziva „Bar špijuna“. Tu je i desetogodišnji Gabi, potomak hasidske porodice trgovaca dijamantima, koji živi u hotelu bez roditelja, ali sa većim delom porodičnog bogatstva i nada se da će jednog dana njegovi roditelji, koji su ostali u okupiranoj Francuskoj, ipak doći. U međuvremenu će se o njemu brinuti osoblje hotela i gosti.

Ovaj znatiželjni „siromašni mali bogataš“ svima je drag, zbog čega sa lakoćom savladava socijalne i druge prepreke. Gabi takođe igra ulogu vodiča kroz hotelske lavirinte i on je karika koja povezuje sve ostale protagoniste. Drugi glavni protagonista je Duško Popov, koji je opisan verodostojno i sa hvale vrednom analitičkom preciznošću i književnim umećem. Autor je očigledno mnogo istraživao u arhivima i poznato je da je od ovog legendarnog špijuna dobio i neke lične predmete. Popov je bio Srbin, rođen u Titelu, odrastao u Dubrovniku, i umro 1981. godine na Azurnoj obali. Njegov život ženskaroša, kockara i dvostrukog agenta nije lako opisati bez upotrebe klišea, ali autor je uspeo da učini upravo to. Njegov Popov je šarmantan, okretan i elegantan, baš kao što je verovatno bio.

Na kraju krajeva, Estoril nije samo roman o stvarnim i izmišljenim ljudima. Ovaj roman govori o nečem vrlo suptilnom: o procesu stvaranja književnosti, jer su dva glavna junaka, Gabi i Duško Popov, modeli za čuvena i uzorna književna dela – roman Mali princ i serijal o Džejmsu Bondu. Ovaj proces, a ne hotel i njegovi gosti, glavna je tema ovog romana.

Naslovna fotografija: Ema Bednarž

Podržano od strane programa Kreativna Evropa

Preporučeni tekstovi

Naši porodični TV rastanci

Naši porodični TV rastanci

Fenomen tugovanja nad završenom TV serijom toliko je rasprostranjen da Urban dictionary ima čak i zvaničan naziv za njega: post-serijska depresija

Pratite nas na:

0 Comments

Submit a Comment

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *