Vreme je da obučemo smokinge i večernje toalete, i vratimo se u svečanu salu Dolbi Teatra u Los Anđelesu, u kojoj će ponovo biti održan najvažniji filmski događaj godine – ceremonija dodela Oskara. Šta je to Američka akademija za filmsku umetnost i nauku spremila ove godine i šta nas očekuje u noći 10. marta? Pa, po svemu sudeći, ništa specijalno novo, osim nominovanih filmova.
Ceremonija dodela nagrada počeće u 19 časova prema istočnom letnjem vremenu, sat vremena ranije od uobičajenog, što gledaocima u Evropi ne znači baš puno, dok će ljudi u publici na Oskarima to verovatno ceniti. Nagrade za sve kategorije će biti dodeljene tokom živog prenosa, osim počasnih, dok će najavljena nagrada za najbolji kasting biti prvi put dodeljena tek 2026. godine. Čak će i Džimi Kimel ponovo biti tu, da po četvrti put vodi ceremoniju. Time se izjednačio sa Vupi Goldberg i Džekom Lemonom, i fali mu još jedno vođenje kako bi stao rame uz rame sa Džonijem Karsonom, dok će Bilija Kristala sa devet vođenja i Boba Houpa sa čak jedanaest biti malo teže sustići.
Dakle, isto mesto, isti ljudi i slično vreme, tako da bolje da pređemo na filmove. U godini koju su obeležili početak još jednog sukoba, razne vremenske nepogode i štrajk koji je umnogome uticao na čitav Holivud, dobili smo gomilu sjajnih filmova. Pre svega, 2023. godina nam je donela fenomen Barbihajmera, gotovo grassroots pokret koji je umnogome doprineo promociji oba filma tokom štrajka glumaca i scenarista, pa je tako Barbie završio godinu kao film sa najvećom zaradom, dok se Oppenheimer našao na trećem mestu, odmah između animiranog mega-hita The Super Mario Bros. Movie. Oba filma su zaradila i nominacije za naljbolji film.
Međutim, za razliku od Kristofera Nolana, rediteljka filma Barbie Greta Gervig nije nominovana za najbolju režiju. Da li je se takav ishod očekivao? Nije. Da li je Barbie film kakav znamo mahom zbog Grete Gervig? Verovatno. Da li je odluka da ona ne bude nominovana malo bezveze? Jeste. Da li je prvi put da se ovako nešto dešava? Pa, ne baš.
Iako često postoji jaka povezanost između Oskara za najbolji film i najbolju režiju, više puta se dešavalo da pobede filmovi čiji reditelji nisu nominovani. Od Wings Vilijema A. Velmana iz 1927. godine, preko Aflekovog Argo, pa do filma CODA od pre dve godine, to se jednostavno dešava. Takođe, otkako je 2009. godine broj ostvarenja nominovanih u kategoriji Najbolji film povećan sa pet na deset, dok su sve ostale kategorije ostale na istoj cifri, šansa da reditelji budu skrajnuti se drastično povećala. I dok, kao što to često biva, zaboravimo ko je osvojio Oskara za najbolju režiju neke godine, malo teže ćemo zaboraviti ko je snimio najveći ružičasti blokbaster svih vremena.
Vratimo se na nominovane filmove. Ove godine svakako prednjači Nolanov Oppenheimer sa čak trinaest nominacija, dok mu je za petama Poor Things Jorgosa Lantimosa sa jedanaest. Zatim slede Skorsezeov Killers of the Flower Moon sa deset, Barbie sa osam i Maestro Bredlija Kupera sa sedam nominacija, dok su American Fiction, Anatomy of a Fall, The Holdovers i The Zone of Interest zaradili po pet nominacija.
Treba čestitati i Martinu Skorsezeu na desetoj nominaciji za najbolju režiju, čime je postao drugi najčešče nominovani reditelj na Oskarima, odmah iza Vilijema Vajlera koji drži rekord sa ukupno dvanaest nominacija. Međutim, Skorseze je nagradu osvojio samo 2017. godine za film The Departed. Da li će ovo biti godina kada će dodati još jedan, ostaje da se vidi.
Kada je reč o striming servisima, Netfliks apsolutno prednjači sa deset filmova i čak osamnaest nominacija, uključujući i onu za najbolji film koju je obezbedio Kuperov Maestro. Nešto manje nominacija, trinaest, sakupio je rivalski Epl studio, zahvaljujući filmovima Killers of the Flover Moon i Napoleon Ridlija Skota, u Francuskoj poznatog i kao „Apsolutna izmišljotina, odakle vam dokaz da je Napoleon pucao na piramide?”.
Kao i do sada, trebalo bi obratiti pažnju na nagrade koje su prethodile Oskarima i koje bi mogle biti da ukažu na potencijalne buduće pobednike. Prema nekakvom nepisanom pravilu, SAG (Screen Actors Guild) i BAFTA (British Academy of Film and Television Arts) nagrade se obično smatraju odličnim indikatorima za Oskare, a ove godine ima dosta poklapanja među pobednicima na oba događaja.
Zato krenimo redom i prođimo kroz sve kategorije (ne odustajem od te ideje, svestan da je broj onih koji pročitaju tekst do kraja iz godine u godinu sve manji) i pogledajmo koji su filmovi nominovani i kakve su im šanse u kategorijama u kojima su se našli.
Najbolji film (Best Picture)
American Fiction
Anatomy of a Fall
Barbie
The Holdovers
Killers of the Flower Moon
Maestro
Oppenheimer
Past Lives
Poor Things
The Zone of Interest
Ko ima najveće šanse: Oppenheimer. Kako je osvojio Zlatni globus za najbolji film u kategoriji drame, kao i SAG i BAFTA nagrade, bilo bi pravo iznenađenje kada sezonu nagrada ne bi završio i Oskarom. Ali ja bih voleo da budem iznenađen.
Ali jako bih voleo da dobije: Ne znam. Zaista ne znam, Ovo je zaista bila prejaka godina i mislim da bih bio srećan kada bi bilo koji od filmova, izuzev Maestro i Oppenheimer, bio proglašen najboljim. Ako me pitate u ponedeljak, rekao bih The Holdovers, u utorak bih već rekao Barbie, u sredu bih najviše navijao za Killers of the Flower Moon, a u četvrtak bih se cepao izmeđy Anatomy of a Fall i Poor Things. Neka pobedi najbolji, svi su mi kao deca. Normalna i dobra deca, ne neki izrodi kojima ne ostavljam ništa u testamentu.
Najbolja režija (Best Director)
Žistin Trije, Anatomy of a Fall
Martin Skorseze, Killers of the Flower Moon
Kristofer Nolan, Oppenheimer
Jorgos Lantimos, Poor Things
Džonatan Glejzer, The Zone of Interest
Ko ima najveće šanse: Kristofer Nolan. Ponovo, već mesecima sve ukazuje na to, tako da ovo deluje kao najočigledniji ishod.
Ali jako bih voleo da dobije: Žistin Trije za Anatomy of a Fall, jer još od Anatomy of a Murder nijedna sudska drama nije bila tako uzbudljiva. Ali ako me neko pita „Dobro, osim Žistin Trije?”, rekao bih Martin Skorseze. Jer film koji traje tri i po sata, koji deluje kao jedva 90 minuta, može da snimi samo apsolutni genije, tako da moj glas ide čika Martiju.
Najbolja glumica u glavnoj ulozi (Best Actress)
Anet Bening, Nyad
Lili Gledstoun, Killers of the Flower Moon
Sandra Huler, Anatomy of a Fall
Keri Maligan, Maestro
Ema Stoun, Poor Things
Ko ima najveće šanse: Već mesecima su na klackalici Lili Gledstoun i Ema Stoun. Stoun može da se pohvali BAFTA nagradom, za koju Gledstoun nije bila ni nominovana. Međutim, Gledstoun je osvojila SAG nagradu, čime je ušla u istoriju kao prva autohtona stanovnica SAD koja je osvojila ovo priznanje. Biće ovo foto finiš.
Ali jako bih voleo da dobije: Lili Gledstoun. To bi me najviše obradovalo. Jer ako jednog dana razmišljate da odustanete od glume i prešaltate se na proučavanje stršljenova, a drugog vas pozove Skorseze i ponudi vam glavnu ulogu u filmu, onda je Oskar baš dobra završnica te priče. Ali da ga vidim u rukama Sandre Huler, bio bih jednako zadovoljan.
Najbolji glumac u glavnoj ulozi (Best Actor)
Bredli Kuper, Maestro
Kolman Domingo, Rustin
Pol Điamati, The Holdovers
Kilijan Marfi, Oppenheimer
Džefri Rajt, American Fiction
Ko ima najveće šanse: Klijan Marfi. Sa Zlatnim globusom za najbolju mušku ulogu u kategoriji drame, BAFTA i SAG nagradama u džepu, Ircu se smeši i Oskar za ulogu fizičara Roberta Openhajmera.
Ali jako bih voleo da dobije: Pol Điamati. Ne znam kada sam poslednju put gledao nekog šarmantnijeg na velikom platnu. Sad sam proverio, Five Guys burgera ima u Los Anđelesu, pa znam da može da proslavi kao čovek. Mada ne bih imao ništa protiv ni ako bi otišao i u In-N-Out Burger.
Najbolja glumica u sporednoj ulozi (Best Supporting Actress)
Emili Blant, Oppenheimer
Danijel Brooks, The Color Purple
Amerika Ferera, Barbie
Džodi Foster, Nyad
Devajn Džoj Rendolf, The Holdovers
Ko ima najveće šanse: Baš kao i Kilijan Marfi, Devajn Džoj Rendolf je do sada nakupila Zlatni globus (doduše u kategoriji Najbolja komedija / mjuzikl). BAFTA i SAG nagrade za ulogu glavne kuvarice Barton akademije u The Holdovers.
Ali jako bih voleo da dobije: Devajn Džoj Rendolf, jer volim kada ljudi pokažu šta zaista mogu. Ona je odlična i u seriji Only Murders in the Bulding, ali tek je u The Holdovers uspela da zasija u potpunosti. Ako bi se pozlaćena bista kojim slučajem našla u rukama Džodi Foster, bio bih zadovoljan, mada je možda to prevelika nagrada za poprilično neinventivan film poput Nyad.
Najbolji glumac u sporednoj ulozi (Best Supporting Actor)
Sterling K. Braun, American Fiction
Robert De Niro, Killers of the Flower Moon
Robert Dauni Džunior, Oppenheimer
Rajan Gosling, Barbie
Mark Rafalo, Poor Things
Ko ima najveće šanse: Robert Dauni Džunior. Ponavljam se iz kategorije u kategoriju, ali sa tri velike nagrade na polici, ne vidim šta bi moglo da pođe drugačije.
Ali jako bih voleo da dobije: Iako bi fan MCU fan u meni apsolutno želeo da vidi kako Robert Dauni Džunior šmekerski namiguje s Oskarom u rukama, moj glas ide Rajanu Goslingu. Jer, ako posmotramo raspon čitave karijere, koliko god rečenica „I am Ironman” bila legendarna, „I’m just Ken” je ipak više Oscar-worthy.
Najbolji originalni scenario (Best Original Screenplay)
Anatomy of a Fall, Žistin Trije i Artur Harari
The Holdovers, Dejvid Hemingson
Maestro, Bredli Kuper i Džoš Singer
May December, Semi Burč, prema priči Semi Burč i Aleksa Mekanika
Past Lives, Selin Song
Ko ima najveće šanse: Anatomy of a Fall. Žistin Trije i Artur Harari imaju priliku da ponove uspeh koji su već postigli sa BAFTA nagradom i Zlatnim globusom.
Ali jako bih voleo da dobije: The Holdovers. Ne znam kada sam video zategnutiji scenario. Mogao da pukne na hiljadu mesta, da sklizne u patetiku ili more klišea, a ipak nije podbacio ni u jednoj rečenici.
Najbolji adaptirani scenario (Best Adapted Screenplay)
American Fiction, Kord Džeferson
Barbie, Greta Gervig i Noa Baumbah
Oppenheimer, Kristofer Nolan
Poor Things, Toni Meknamara
The Zone of Interest, Džonatan Glejzer
Ko ima najveće šanse: To što je Greti Gervig izmakla nominacija za najbolju režiju moglo bi se kompenzovati Oskarom za najbolji adaptirani scenario, mada moram da priznam da me ova kategorizacija možda najviše boli. Ako je scenario za Barbie adaptiran samo zato što postoje lutke (bez ikakve priče), zar ne bi po toj logici i Maestro trebalo da spada u istu kategoriju, kako je zasnovan na životu Leonarda Bernstajna, čitavom životu čoveka koji je zaista postojao?
Ali jako bih voleo da dobije: Barbie. Pogledati paragraf iznad, prim. aut.
Najbolji strani film (Best International Feature Film)
Io Capitano (Italija)
Perfect Days (Japan)
Society of the Snow (Španija)
The Teacher’s Lounge (Nemačka)
The Zone of Interest (Ujedinjeno Kraljevstvo)
Ko ima najveće šanse: The Zone of Interest. Više puta nazivan „brutalnim remek-delom”, The Zone of interest ima najviše šansi za pobedu.
Ali jako bih voleo da dobije: The Zone of Interest. Spilberg je, poprilično skromno, nazvao ovaj film najboljim filmom o Holokaustu još od njegovog.
Najbolji dugometražni animirani film (Best Animated Feature Film)
The Boy and the Heron, Hajao Mijazaki i Tošio Suzuki
Elemental, Piter Son i Denis Rim
Nimona, Nik Bruno, Troj Kuejn, Keren Rajan i Džuli Zakari
Robot Dreams, Pablo Berger, Ibon Kormenzana, Ignasi Estape i Sandra Tapia Diaz
Spider-Man: Across the Spider-Verse, Kemp Pauers, Džastin Kej Tompson, Fil Lord, Kristofer Miler i Ejmi Paskal
Ko ima najveće šanse: Ovo će biti tesna borba između Mijazakija i Spajdermena. Sonijev Spider-Man: Across the Spider-Verse je osvojio čak sedam ANNIE nagrada, uključujući i onu za najbolji film. Međutim, The Boy and the Heron je osvojio BAFTA nagradu za najbolji animirani film. Oba su remek-dela.
Ali jako bih voleo da dobije: Spider-Man: Across the Spider-Verse. Iako ekipa već može da se pohvali Oskarom iz 2019. godine, bolno je to koliko pomeraju granice animacije.
Kategorije za preletanje, za slučaj da već niste odustali od čitanja:
Najbolja montaža (Best Film Editing)
Anatomy of a Fall
The Holdovers
Killers of the Flower Moon
Oppenheimer
Poor Things
Ko ima najveće šanse: U pitanju je kategorija u kojoj svako može da pobedi, ali statistika kaže da Oskari za najbolju montažu i najbolji zvuk po pravilu idu zajedno. Po svemu sudeći, najveće šanse, ponovo, ima Oppenheimer.
Ali jako bih voleo da dobije: Killers of the Flower Moon. Ako film od tri sata i kusur ne učinite sporim, to znači da, između ostalog, imate odličnog montažera.
Najbolji zvuk (Best Sound)
The Creator
Maestro
Mission Impossible: Dead Reckoning Part One
Oppenheimer
The Zone of Interest
Ko ima najveće šanse: Oppenheimer, jebiga. Pogledati prethodnu kategoriju, prim. aut.
Ali jako bih voleo da dobije: The Zone of Interest. Zvuk je sve u tom filmu.
Najbolja scenografija (Best Production Design)
Barbie
Killers of the Flower Moon
Napoleon
Oppenheimer
Poor Things
Ko ima najveće šanse: Sve ukazuje da će se ovde najviše takmičiti Poor Things i Barbie. Poor things je stvorio svet koji je istovremeno realističan i nerealistican, u prošlosti i u budućnosti, dok je Barbie je uspeo da oživi sve čime smo se igrali.
Ali jako bih voleo da dobije: Barbie. Štedim za nekretninu u Barbilendu.
Kamera (Best Cinematography)
El Conde
Killers of the Flower Moon
Maestro
Oppenheimer
Poor Things
Ko ima najveće šanse: Konsultujmo još jednom statistiku, moj najneomiljeniji predmet tokom jednogodišnjeg bezuspešnog pokušaja studiranja ekonomije. Uvek najveće šanse imaju filmovi koji su takođe nominovani i za najbolji film. Tako da se priznanje smeši filmu Oppenheimer, koji je pobedio u istoj kategoriji i na ovogodišnjim BAFTA nagradama.
Ali jako bih voleo da dobije: Oppenheimer. Pošteno. Mogao bih da živim s tim.
Najbolji specijalni efekti (Best Visual Effects)
The Creator
Godzilla Minus One
Guardians of the Galaxy Vol. 3
Mission Impossible: Dead Reckoning Part One
Napoleon
Ko ima najveće šanse: Godzilla Minus One je ušla u istoriju kao prvi japanski film nominovan u kategoriji za najbolje specijalne efekte, kao i prvi film iz ove 70 godina stare franšize koji je zaradio nominaciju. Oskar bi bio i više nego zaslužen, ali konkurencija je jaka.
Ali jako bih voleo da dobije: Mission Impossible: Dead Reckoning Part One. Realno, strava je to što imaju tehnologiju da izbrišu rampu sa koje je Tom Kruz motorom skočio u provaliju. Da, oni imaju Toma Kruza koji u šezdesetoj godini skače motorom u provaliju i otvara padobran. I nakon toga samo izbrišu rampu.
Najbolja originalna muzička numera (Best Music – Original Song)
The Fire Inside iz filma Flamin’ Hot, Dajen Voren
I’m Just Ken iz filma Barbie, Mark Ronson i Endru Vajat
It Never Went Away, iz filma American Symphony, Džon Batist i Den Vilson
Wahzhazhe iz filma Killers of the Flower Moon, Skot Džordž
What Was I Made For? iz filma Barbie, Bili Ajliš i Fineas Okonel
Ko ima najveće šanse: Možda i najdivnije rivalstvo između I’m Just Ken i What Was I Made For, kao dve sjajne numere iz filma Barbie. Ne znam kada me je poslednji put ovoliko zanimala ova kategorija.
Ali jako bih voleo da dobije: What Was I Made For. Iako su Bili i Fineas pre samo dve godine osvojili Oskara za No Time to Die, i siguran sam da će ih osvojiti još puno u budućnosti.
Kategorije za super brzo preletanje, za najizdržljivije:
Najbolji kostim (Best Costume Design)
Barbie
Killers of the Flower Moon
Napoleon
Oppenheimer
Poor Things
Jako bih voleo da dobije: Oppenheimer, jer sam stvarno otkinuo na onaj šešir. Šalim se, Barbie, naravno, zbog onog autfita za rolere.
Šminka i frizura (Best Makeup and Hairstyling)
Golda
Maestro
Oppenheimer
Poor Things
Society of the Snow
Jako bih voleo da dobije: Maestro. Jer ne mogu da verujem da neko može da vas optuži za rasne stereotipe zbog veštačkog nosa.
Muzika (Best Music Original Score)
American Fiction
Indiana Jones and the Dial of Destiny
Killers of the Flower Moon
Oppenheimer
Poor Things
Jako bih voleo da dobije: Džon Vilijams za Indiana Jones and the Dial of Destiny, jer jedino je muzika probudila nostalgiju u meni tokom gledanja tog filma.
Najbolji kratki igrani film (Best Live Action Short Film)
The After
Invincible
Knight of Fortune
Red, White and Blue
The Wonderful Story of Henry Sugar
Jako bih voleo da dobije: The Wonderful Story of Henry Sugar. Ovo je Andersonova osma nominacija i, iako ne smatram film remek-delom, voleo bih da vidim odavno zasluženog Oskara u njegovim rukama.
Najbolji dokumentarni film (Best Documentary Feature)
Bobi Wine: The People’s President, Mozes Bvajo, Kristofer Šarp i Džon Batsek
The Eternal Memory, Maite Alberdi
Four Daughters, Kauder Ben Hania i Nadim Čeikruha
To Kill a Tiger, Niša Pahudža, Kornelija Prinsipi i Dejvid Openhajm
20 Days in Mariupol, Mstislav Černov, Mišel Mizner i Reni Aronson-Ret
Jako bih voleo da dobije: 20 Days in Mariupol
Najbolji kratki dokumentarni film (Best Documentary Short Subject)
The ABCS of Book Banning
The Barber of Little Rock
Island in Between
The Last Repair Shop
Nai Nai & Wài Pó
Jako bih voleo da dobije: The ABCS of Book Banning
Najbolji kratki animirani film (Best Animated Short Film)
Letter to a Pig
Ninety-Five Senses
Our Uniform
Pachyderme
War is Over! Inspired by the Music of John & Yoko
Jako bih voleo da dobije: Letter to a Pig
0 Comments