fbpx
ANTENA NOVA EPIZODA: Telefonske govornice - simboli komunikacije u prošlosti ili buduće atrakcije? ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Telefonske govornice - simboli komunikacije u prošlosti ili buduće atrakcije? ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Telefonske govornice - simboli komunikacije u prošlosti ili buduće atrakcije? ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Telefonske govornice - simboli komunikacije u prošlosti ili buduće atrakcije? ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Telefonske govornice - simboli komunikacije u prošlosti ili buduće atrakcije? ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Telefonske govornice - simboli komunikacije u prošlosti ili buduće atrakcije? ✹

Otvoren poziv za učešće na Bijenalu mladih i Edukativnom programu za mlade umetnike

Poziv je otvoren do 15. oktobra 2024. godine
23. September 2024.

Bijenale mladih otvorilo je javni poziv za mlade umetnike i umetnice uzrasta do 35 godina*, kao i umetničke kolektive i različite društvene grupe, da učestvuju na izložbi Bijenala mladih, koje će biti realizovano tokom 2025. godine. Poziv je otvoren do 15. oktobra 2024. godine.

Istovremeno, u subotu, 21. septembra Organizacioni tim Bijenala je počeo sa realizacijom Edukativnog program za mlade umetnike pod nazivom RASPRIČAVANJE. U sklopu ovog programa svake subote u 14h, elektronskim putem, mladima će veliki broj istaknutih predavača iz oblasti umetnosti i društvenog rada, kustosiranja, produkcije, menadžementa u kulturi i dizajna držati predavanja koja su u potpunosti otvorena za sve zainteresovane, a linkovi za pristup mogu se pronaći na sajtu i društvenim mrežama Bijenala.

O EDUKATIVNOM PROGRAMU

RASPRIČAVANjE je samoorganizovani edukativni program za mlade u polju likovne umetnosti je mesto izgradnje dodatno/dopunskog znanja, i to onog koje se ne može dobiti kroz formalno obrazovanje u oblasti umetnosti, posebno s obzirom na veliki deficit diskurzivnog i teorijskog znanja i povezanosti rada umetnika sa aktuelnim društvenim tokovima u programima umetničkih škola, akademija i fakulteta. Iz ovog razloga, program nosi naziv RASPRIČAVANjE jer se njime želi označiti polje izlaženja iz zatvorenog polja koje je ograničeno samo na vizuelno i zakoračiti u polje refleksivnosti i promišljanja društvenih procesa iz polja umetnosti. Kroz pokretanje tema poput oblika organizovanja kolektivnog umetničkog delovanja, strateške uloge savremenog umetničkog stvaralaštva u kulturnoj politici Srbije, ekonomije umetničkog rada i mogućnosti za uključivanje umetnika u šire društveno-ekonomske procese, umetnosti u sajber svetu, odnosa umetnosti i identitetskih politika, ekologije itd, projekat nastoji da pospeši razvoj emancipatorskih praksi mladih. Program su do sada podržali veliki broj istaknutih predavača i mentora poput Jelena Vesić, Milice Iličić, Sanjina Ćorovića, Maje Cirić, Maje Lalić, Stevana Vukovića, Marijana Cvetković, Nade Grozdanić, Andree Palašti i mnogih drugih.

O BIJENALU

Bijenale mladih predstavlja platformu za horizontalnu saradnju i razmenu između novih i afirmisanih aktera u umetničkom polju, otvorenu za nove učesnike i partnerstva. U okviru Bijenala organizuje se međunarodna izložba savremene umetnosti mladih, radionice za produkciju novih radova mladih umetnika, kao i višemesečni edukativni program. Bijenale mladih je osmišljeno kao prostor koji odgovara zajedničkim potrebama svih koji učestvuju u njegovom stvaranju, što obuhvata ne samo produkciju i izvođenje umetničkih radova i organizaciju izložbe, već i izgradnju diskursa i distribuciju znanja.

Ovu inicijativu čini grupa većinom mladih ljudi koji deluju u oblasti kulture i umetnosti, uključujući mlade umetnike i umetnice, studente i studentkinje likovnih i primenjenih umetnosti, menadžmenta u kulturi, arhitekture, kao i teorije i istorije umetnosti. Oni samostalno, uz podršku brojnih mentora, predavača i koordinatora, sprovode program Bijenala u svim njegovim segmentima.

Širi kontekst inicijative za pokretanje Bijenala mladih u Beogradu proizašao je iz tradicije organizovanja Bijenala mladih na ex-Jugoslovenskom prostoru. Ova manifestacija se održavala u Rijeci punih trideset godina (1960-1991), a potom u Vršcu deset godina (1994-2004). Bijenale mladih pokrenuto 2020.godine, realizuje Organizacioni tim Bijenala mladih u saradnji sa Udruženjem likovnih umetnika Srbije (ULUS) i Savezom udruženja likovnih umetnika Jugoslavije (SULUJ), uz podršku brojnih partnera, sponzora i prijatelja projekta.

TEME IZDANJA 2025.

U vreme mnoštva oružanih sukoba i sve više narastajućeg straha od eskalacije rata, javlja se potreba da se o kriznom stanju progovori, da se ponude konkretne alternative ili pak nove imaginacije stvarnog i mogućeg. Stoga, Bijenale mladih 2025. u fokus donosi potencijalne modalitete umetnosti i politike kojima se u savremenom svetu može odgovariti na krizna stanja.

Da li se kriza može prevazići prećutkivanjem, usaglašavanjem raznorodnih izmeštenih pozicija ili možda direktnim sučeljavanjem? Da li se izlazi nalaze u ambivalentnim implikacijama koje kreiraju novo na temeljima postojećeg, ali izvan poznatih kategorija i okoštalih zadatosti? Ima li uopšte u današnjem svetu mesta za afirmativnu i emancipatorsku borbu, oaze novih mogućnosti?

U cilju pokretanja ove teme, Organizacioni tim Bijenala mladih, koji čini grupa mladih protagonista na polju umetnosti koja u saradnji sa predstavnicima ULUS-a i SULUJ-a rade na organizaciji Bijenala, poziva sve zainteresovane da predlože radove za neke od tri dijaloška kustoska segmenta koja će se razvijati u saradnji sa kustosima Bijenala, Anom Filipović, Darkom Vukićem i Tanetom Laketićem. 

OAZE

„Permanentna kriza i ratovi navode na potrebu formiranja oaza. Prvi segment Bijenala, stoga, posvećen je novim imaginacijama budućih i boljih svetova. Prema francuskom filozofu Žaku Ransijeru, oaze predstavljaju ostrva koja su međusobno razdvojena u čijim razlikama leži potencijal za ujedinjenjem, a nalaze se u pustinjama, odnosno, prostoru ispunjenom konsenzusom. Punina koju predlaže Ransijer, ali istovremena praznina sveta izvan oaza ukazuje da one personifikuju iskorak izvan dominantnih diskursa. Oaze su vitalne, privremene slobodne teritorije, unutar kojih se obrazuju mehanizmi za progresivna delovanja. Istovremeno, one deluju ka spolja, zahvataju delove pustinja, transformišući ih. Oaze kao aktivni, nestalni prostori, predstavljaju svojevrsne mikro rekonfiguracije koje nemaju nameru da ikada postanu deo dominantnog diskursa (pustinje)”.

(Koncept: Tane Laketić)

OKUPACIJE

„Koncept drugog segmenta Bijenala mladih počiva na ambivalentnim implikacijama pojma Okupacija, praćenim nizom ključnih reči: eksces, egzodus, raskol. Razvojna procedura polazi od ispitivanja uslova jednakosti između teorije i prakse. Očigledno je da su savremene poetičke matrice poprišta jezičkog pandemonijuma istorijskih, intuitivnih ili ‘slepih’ obrazaca koji su posledica vrlo komplikovanih relacija najčešće svođenih na ekonomiju egzistencije i socio-političke ‘nepravde’. Javlja se potreba za određenom vrstom primene kritičkih modela usmerenih na najvidljivije forme spektakla, nekom vrstom ‘inkvizicije’ nad sistemom savremenog sveta umetnosti. Okupacija je dvosmerna ulica u kojoj se nastanjuju naša bavljenja, ali i nameti, dužnosti odnosno nužnosti koje nisu predmet izbora. Ulica je ispresecana trakama egzodusa i ekscesa, puta van (the way out), i ramifikacijama količine nečega što je više nego potrebno, dozvoljeno ili poželjno. Raskol je ovde nerazrešivost tako nastanjenog života. Ovaj segment poziva na osmišljavanje situacija koje bi u izvesnom smislu korespondirale sa metaforom ‘koreografiranja’ produktivnosti kao svojevrsnog iskliznuća iz tipološkog kustoskog sumiranja i simuliranja artističkih tendencija, stvaranje uslova za privremeni institut nematerijalne umetnosti i izazivanje sila kontingencije iz pozicije nultog razumevanja.“ (Koncept: Darko Vukić)

MA LAGANO

„Kako odrediti gorući problem u svetu koji se čini kao da će svakog časa sagoreti? Kada problema ima napretek, toliko da je gotovo nemoguće izdvojiti jedan dominantni i ustremiti se na njega svom etičkom, duhovnom i kreativnom snagom, rešenje se često traži u prećutkivanju, (ne)namernom zaobilaženju i poricanju njegovog postojanja. Konceptom se teži uočavanju i obznanjivanju načina na koje se o problemima – ne govori. Ovaj segment Bijenala mladih, shodno višeglasju horizontalne strukture, ne stoji zamišljeno nad jednim velikim Pitanjem, već teži uvažavanju pluralnosti iskustava, otvarajući prostor za publiku, koliko i za svoje učesnike – prostor da kažu šta ih muči i na koje su sve načine naviknuti da o tome ćute – prostor da kažu, ako smeju, jer reči “ma lagano”, osim upornog poricanja, mogu nositi i jednu konotaciju punu nade: za nešto rešivo, nešto oko čega možemo, oko čega smo spremni da se sporazumemo.“

(Koncept: Ana Filipović)

* U slučaju kolektiva i različitih društvenih grupa prihvatljivo je da se u njima nalaze i lica koja su starija od 35 godina.

Vizual: Anja Nedeljković

Najnovije iz: Sanduče

Preporučeni tekstovi

Pratite nas na:

0 Comments

Submit a Comment

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *