Svetski dan slobode medija formalni povod za Oblakoderovu analizu medijske scene i percepciju medija kod mladih
Datum kada se obeležava Svetski dan slobode medija služi nam kao svojevrsni podsetnik da svake godine, iznova, preispitamo medijsku situaciju u Srbiji. Ni ovaj 3. maj ne donosi nam lepe vesti. Medijska sloboda u Srbiji se, iz godine u godinu, pogoršava. Reporteri bez granica pre par nedelja objavili su istraživanje koje pokazuje da je Srbija za godinu dana nazadovala za 3 mesta u odnosu na prošlu godinu i sada se nalazi na neslavnom 93. mestu.
Medijska sfera u situaciji izazvanoj virusom korona nije ostala pošteđena. Naprotiv, ovaj virus kao da je još više usmerio pažnju mnogih ka postojećim problemima sa kojima se radnici u medijima susreću i u redovnim okolnostima. Od kada je na snazi vanredno stanje više primećujemo šta sve ne valja u načinu izveštavanja medija, te propusti na koje možda inače ne obraćamo pažnju sada dolaze do izražaja. Osim sa epidemijom COVID-a 19, građani Srbije bore se i sa epidemijom lažnih vesti, oprečnih informacija, nepotpunih izveštaja, neizvesnošću i strahom.
Da bismo uopše razumeli nelogičnosti i na pravi način shvatili čitavu ujdurmu koju izaziva plasiranje neistinitih i nekvalitetnih sadržaja koje je prisutno u našim medijima decenijama unazad, kao i važnost medija uopšte, moramo postaviti ključna pitanja kako bismo shvatili šta se sve podrazumeva pod pojmom medija i koja je njihova uloga.
Dakle – šta su mediji? Da li je to samo termin koji se koristi da bi se označile one strukture u društvu koje postoje da bi komunicirale sa širom javnošću? Da li su digitalni mediji, pogotovo web, preuzeli primat onim tradicionalnim? Da li pod kategoriju medija možemo podvesti i društvene mreže? Koliko je podkast zastupljen u Srbiji? Šta jedan medij čini relevantnim? Kako izgleda rad u medijima? Da li je cilj medija da informiše, edukuje ili zabavi? Ili pomalo od svega? Ili ništa od toga? Zbog čega čitaoci/slušaoci/gledaoci prate određeni medij?
Zašto su mediji bitni? Na koji način mladi razmišljaju o njima? Koliko i na koji način se mladi informišu? Kako ocenjuju medije u Srbiji?
Na koji način mediji komuniciraju sa mladima? Da li razumeju njihove potrebe? Da li mladi ne prate medijske sadržaje jer nisu zainteresovani za njih ili su medijski sadržaji neprilagođeni mladima, pa ih oni zbog toga ne prate (šta je starije, kokoška ili jaje)? Kakve posledice mogu proisteći iz trenutnog medijskog stanja (i pod tim trenutnim ne mislimo na koronu)?
Na mnoga od ovih pitanja čak ni naučni krugovi ne pružaju jedinstven odgovor, pa se samim tim susrećemo sa velikim brojem definicija medija. Osim toga, mediji se svakodnevno menjaju, te se postavlja i pitanje šta su sve mediji danas?
U cilju da odgovorimo na neka od ovih pitanja redakcija Oblakodera je odlučila da mesec maj posveti temi „Mladi i mediji” i pokuša da kroz forme intervjua i članka uz pomoć relevantnih ljudi i primera iz svakodnevice približi svojim čitaocima makar delić ove široke oblasti.
Ipak, najvažniji uvid u odnos mladih i medija, pored brojnih sagovornika, mogu nam dati upravo mladi! Zbog toga Oblakoder poziva mlade da učestvuju u našoj medijskoj anketi i odgovore na pitanja koja su im postavljena. Vreme popunjavanja ankete je 5 minuta i sve dobrovoljce bismo želeli da zamolimo da odgovore iskreno. Anketa je svakako anonimna, a kroz iskrene odgovore ćemo moći bolje da razumemo odnos mladih i medija.
Na ovaj način želimo da podstaknemo mlade da ne budu samo pasivni konzumenti medijskih sadržaja koji im se serviraju. Želimo da kroz naš medij zainteresujemo što veći broj mladih za aktivno promišljanje o informacijama koje dolaze do njih, probudimo kritičku svest i promenimo diskursni obrazac koji se o mladima kreira u medijima nekim novim i drugačijim temama i sadržajima, kako se sledeće godine ne bismo našli na još nižoj poziciji od trenutne, a koja je, kako smo već naveli, broj 93.
Jedno je sigurno – „Mladi i mediji” su tema kojoj se može pristupiti iz najrazličitijih uglova i na najrazličitije načine. U ovom tekstu nalaze se brojna pitanja. Nadamo se da ćemo što više raznovrsnih odgovora uspeti da vam ponudimo u mesecu koji je pred nama.
0 Comments