fbpx
ANTENA NOVA EPIZODA: Tramvaj broj 1: prvi prestonički tramvaj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Tramvaj broj 1: prvi prestonički tramvaj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Tramvaj broj 1: prvi prestonički tramvaj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Tramvaj broj 1: prvi prestonički tramvaj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Tramvaj broj 1: prvi prestonički tramvaj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Tramvaj broj 1: prvi prestonički tramvaj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Tramvaj broj 1: prvi prestonički tramvaj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Tramvaj broj 1: prvi prestonički tramvaj ✹

Lista omiljenih Eat The Rich filmova

Siromašni i potlačeni dolaze po svoj deo kolača, a prethodnih nekoliko godina filmovi širom sveta su rešili da nam baš to prikažu

11. January 2024

Karl Marks i Fridrih Engels su u Manifestu komunističke partije naveli koji su osnovni principi naučnog socijalizma koji će postati ideologija radničke klase u borbi za socijalizam. Oni su izložili da istorija ljudskog društva nije ništa drugo nego istorija klasne borbe. Ovo naravno znam ne zato što sam učio u školi ili sam nekakav pobornik takvog učenja, već zato što je to Vesna Zmijanac ispričala u viralnom klipu koji mi svako malo izleti na društvenim mrežama.

Ipak, na ovu Marksovu priču se naslanja ceo novi, nazvaćemo ga meta- ili pod-žanr filmova, Eat the rich, u kom je upravo naglašena ta potreba za klasnom borbom, odnosno da su siromašni toliko gladni svega, da će u borbi protiv onih bogatih početi da ujedaju.

U prethodnih nekoliko godina upravo ovakvi filmovi pobuđuju veliku pažnju kod gledalaca. Osvajaju nagrade na festivalima, ali ni običan posetilac bioskopa nije imun na njihove čari. Jer su poruke mahom jasne i sveobjašnjavajuće, bez mnogo tupljenja i mlaćenja prazne slame. Čak i kad pokušavaju da budu nešto komplikovanije.

Dobri naslovi iz ovog mikro-žanra ispituju nekoliko pravaca moći, i to kako izgleda kad se ona nađe u rukama potlačenih, kao i do koje tačke možemo da navijamo za njih u potencijalnim osvetama.

Ovu eat the rich priču je podgrejao i novi naslov koji bi voleo da se nađe na ovoj polici. Saltburn, rediteljke Emerald Fenel. Film koji je jedna neviđena zbrka ideja, lepog izgleda, dobrih uloga, loše realizacije, šoka radi šoka, i ko zna čega još sve ne. Scena konzumiranja vode iz kade, vođenja ljubavi sa grobom, menstrualnih poljubaca, i golog plesa uz Murder on the Dancefloor su šokirale one koji su želeli da budu šokirani. Ali je na neki bizaran i perverzan način pre svega zabavio, a u sebi je i gotovo sakrio priču o klasnoj razlici u kojoj glavni junak kog tumači Beri Kiogan želi da se razračuna na ovaj ili onaj način sa porodicom uštogljenih lepih bogataša koji su svojim fizičkim izgledom i nasledstvom dobili sve. Ipak, ovaj film ima više protivnika nego fanova, i dok će vreme pokazati da li vredi pominjati ga uopšte, trenutno je svakako najhajpovaniji film, a i razlog da se podsetimo sličnih, boljih filmova od prethodnih godina.

Pomenućemo neke naslove koje bi verovatno i Marks aminovao, što je ironično, jer filmska industrija kreira milione i milionere, a samim tim i socio-ekonomsku nejednakost. Da li ovi filmovi imaju amin i od Vesne Zmijanac, to već ne znam.

Parasite

Da krenemo od najboljeg, najpoznatijeg, najtrofejnijeg i sve ostalo naj. Bong Joon Ho je uspeo da potpuno zaludi svet, uzme Zlatnu palmu i četiri Oskara sa filmom o siromašnoj porodici Kim, koja polako ulazi u život bogataške porodice Park. Uličnom pameću i drugim fintama, svi će se zaposliti kod bogatih i početi da ih iskorišćavaju na najrazličitije načine. Naravno, bogati su glupi i nezainteresovani, ali ono što je očaralo običnu publiku širom sveta je trilerski mračni obrt koji unosi živost u arty farty dramu. Proboj Parazita je u suštini skrenuo mnogim američikim producentima pažnju na to da ovakve priče vrede. Bong je ovim filmom pokazao da je reditelj u sjajnoj formi i snazi, a ovo nije njegovo poslednje pominjanje na ovoj listi.

The Menu

Film koj je pravi primer američkog interesovanja za ove teme nakon Parazita. Ono Eat su shvatili ozbiljno, pa su se poigrali sa food porn kulturom. „Zaljubljeni” (Nikolas Holt i Anja Tejlor Džoj) kreću na pusto ostrvo sa još nekoliko vidno bogatih ljudi u restoran sa pitaj boga koliko Mišelinovih zvezdica, gde ih čeka večera i performans glavnog kuvara (Reif Fajns). Naravno, večera prestaje vrlo brzo da postane ukusna, a bogati ljudi će moliti, cvileti i patiti sa željom da pobegnu. Ovo dvoje zaljubljenih će se ubrzo pokazati da nisu zaljubljeni, a ona će postati heroina koja ne pripada ni bogatima, ali ni siromašnim psihopatama.

Triangle of sadness

Još jedna Zlatna palma, ovog puta od skandinavskog reditelja Rubena Ostlunda, ali sa mešovitom postavkom glumaca, od manekena zapada do oligarha istoka, sve preko depresivnog kapetana marksiste. Ostlund ovaj teatar apsurda i bizarnsoti plete na drugačiji način, izvrgavajući ruglu bogate naravno, ali kroz slepstik i gross out humor. Scena povraćanja na brodu će ostati svakako najupečatljivija. Međutim, Ostlund svoju oštricu kritike okreće i ka drugoj klasi kad oružje i moć dođe u njihove ruke. Šta onda? Da li će biti bolji od onih što su bili gori?

Knives Out / Glass Onion

Iako pre svega okrenut zabavi i klasičnoj whodunnit misteriji, ovaj, još uvek omanji, serijal od samo dva dela reditelja Rijana Džonsona sa Danijelom Krejgom u ulozi detektiva Benoa Blanka, lika sa čudnim južnjačkim akcentom, ipak krije u pozadini priču o ovima gore i onima dole. Ana de Armas u prvom delu glumi mladu kućnu pomoćnicu kojoj cela bogata familija pokušava da napakuje ubistvo i ko zna šta sve još ne, dok i sami ne znaju koliko su šuplji i krivi. Sa druge strane, Glass Onion nam je nudio prikaz nove bogate američke elite, izumitelja, influensera i ostatka šarade koja je namunjena oko njih. Naravno, ipak kroz Netfliks perspektivu zabave.

The Killing of a Sacred Deer

Jedan od najprofilisanijih autora današnjice, Grk Jorgos Lantimos, bez emocija ubada i udara u stomak, bubrege i kičmu svojim ranijim mračnijim filmovima, a ovo ubistvo jelena je najbliže što je prišao hororu. Već pominjani Beri Kiogan glumi malog psihopatu (gle čuda) koji upada u živote porodici poznatog hirurga (Kolin Farel) i žene mu (Nikol Kidman) i pravi im pravi užas i haos koji će imati brutalan rasplet. A sve počinje pričom da se mali sveti jer mu je otac umro na hirurškom stolu Farela. Verovatno najteži film na listi.

Snowpiercer

Za kraj ponovo Bong, u njegovom prvom filmu na engleskom. Alegorija o vozu koji ne staje dok ide kroz smrznutu planetu gde su klase podeljene po vagonima, pa su oni najsiromašniji udaljeni vagonima i vagonima od lokomotive. A šta kad oni sa kraja voza jednog dana krenu u revoluciju ka mašinovođi? Žanr se zove eat the rich, ali ovde SPOLIER ALERT zaista ima hranjenja, ali neću dalje o tome. Film je pravljen kao akciona avantura miksovana sa laganim metaforama i ostalim stilskim figurama, zbog čega u početku nije imao jak odziv publike, ali vremenom je stekao kultni status.

Utisak koji nije na listi

I to nije kraj, jer gomila lakših horora, kao što je Ready or not, ili The Purge mogu da se nađu u ovom društvu. Joker od pre neku godinu je od priče o Betmenovom neprijatelju postao priča o čoveku koji je na ulice izvukao Njujorčane, pardon, žitelje Gotama, koji nisu mogli da gledaju više korupciju.

Ovo je priča o filmovima, ali svakako po kvalitetu i poukama vredi pomenuti HBO produkciju serije The White Lotus, ali i satiru okrenutu ka 1% populacije sveta – Succession.

Za kraj, ako se bavimo domaćom produkcijom, kod nas mahom niko nije dovoljno bogat, osim političara, mafijaša i bankara. Pa donekle pada na pamet komedija Tri palme za dve bitange i ribicu, ali oni su previše dobri u krađi banke inspirisane Dafimentom i malverzacijama devedesetih. Toliko da su čak i deo plena vratili kad su pobegli na Tajland.

Preporučeni tekstovi

Pratite nas na:

0 Comments

Submit a Comment

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *