Rodna ravnopravnost je jedna od takozvanih new age tema, najviše zbog činjenice da dok žene nisu, za početak, dobilo pravo glasa, razgovor o drugim aspektima i problemima čiji je zrok rodna neravnopravnost nije bio moguć. U poslednje vreme u zemljama takozvanog zapadnog sveta, rodna ravnopravnost okreće se pitanjima različite pozicije muškaraca i žena u različitim industrijama. Tako je nastala Keychange inicijativa za osnaživanje žena u muzičkoj industriji, koja podstiče festivale da do 2022. godine dostignu rodnu ravnopravnost, tačnije odnos 50:50 između muškaraca i žena. Trenutno u svetu muzičke industrije postoje velike razlike između muškara i žena kada govorimo o zaradi, rada na visokim pozicijama i uopšte nastupanju na bini. Žene čine manje od 20 posto registrovanih kompozitora i tekstopisaca.
MENT Ljubljana je prvi festival u našem regionu koji je pristupio ovoj kamapanji. Odgovore na to zašto je MENT postao prvi festival u regionu koji je pristupio internacionalnoj kampanji za rodnu ravnopravnost dao nam je Andraž Kajzer, umetnički direktor MENT Ljubljane.
Ment je prvi festival u regionu koji je pristupio internacionalnoj kapanji za rodnu ravnopravnost gde je cilj da se do 2022. ostvari 50:50 odnos među polovima. Zašto ste se odlučili na ovaj korak?
Andraž Kajzer: Primetili smo nedostatak ravnoteže u industriji i želeli smo da napravimo promenu. Želimo da vidimo više žena u industriji, kao i na bini. Pristupanje inicijativi ne znači samo da dajemo obećanje, već mi želimo da širimo glas o ovom problemu i da uputimo sve u industriji da razmisle o njemu. To je fer i logično, a ova inicijativa upravo stavlja akcenat na aktuelni problem.
Kada govorimo o poslu kojim se bavite, a to je organizacija festivala, koliko su žene deo stvaranja festivala? U većini slučajeva na najvišim pozicijama menadžmenta festivala širom sveta su muškarci.
I mi smo to isto primetili. Postoje retki primeri da žene upravljaju festivalima i mislimo da će se ovo promeniti u narednih nekoliko godina. Ali, nije poenta samo u tome da žene upravljaju, već i da postavimo pitanje – zašto je to trenutno tako? Trenutno je i na MENTU je ista situacija, ali možemo da se pohvalimo činjenicom da od 18 ljudi koji čine tim MENT-a, 11 su žene. Naravno, one se bave različitim aspektima organizacije događaja.
Kakvo je stanje kada govorimo o muzičkoj industriji? Koliko su žene zastupljene kao umetnice, a koliko u produkciji, pr-u, tehnici?
Nemamo uvid u sve što se dešava u industriji, ali prema našem iskustvu, čini se da ima manje žena koje su profesionalno bave ovim poslovima, a slično je i sa bendovima. Iako nismo navikli na žene da se bave tehnikom, sve ih je više, a festival i konferencija Waves Wienna je na svom događaju imao samo žene tehničarke, što je divan gest.
U Velikoj Britaniji je nastao prvi ženski muzički festival. Kako vama to deluje? Da li ima potrebe da delimo festivale na muške i ženske?
Mi i u Sloveniji imamo ženske festivale i događaje. Tu nije u pitanju razdvajanje, već naglašavanje problema, različitih pristupa i pozitivne diskriminacije koja može imati pozitivan uticaj na budućnost.
Zbog čega su žene lošije reprezentovane u muzičkoj industriji i zašto se njihove zasluge ne vrednuju? U čemu se to posebno primećuje?
To je veoma dobro pitanje o kome i sami razmišljamo. Verovatno postoje mnogi razlozi koji su najviše povezani sa društvom i obrazovanjem. Takođe, možda je u pitanju i nedostatak ženskih uzora u pojedinim profesijama.
Kako će MENT doprineti Keychange kampanji?
Nakon što smo otkrili da naš region i veliki deo Zapadne Evrope nije zastupljen u inicijativi, rešili smo da pristupimo kampanji i da je promovišemo, kako bismo podigli svest o ovoj temi u region. Zbog toga ćemo imati i panel na ovu temu na samoj konferenciji. Naša ideja je da istaknemo ovaj problem, navedemo ljude da razgovaraju i razmišljaju o njemu i probamo da promenimo situaciju na sceni korak po korak.
0 Comments