Ljubljana u februaru i ove godine diše u ritmu MENT festivala, koji iz godine u godinu potvrđuje svoj status jednog od najuzbudljivijih muzičkih i showcase događaja u ovom delu Evrope. Posetili smo ovogodišnje izdanje festivala od srede, 12. februara, do petka, 14. februara, prateći koncerte, panele i susrete koji su mapirali nove muzičke tokove.
Popularnost elektronskog zvuka na festivalu nije slučajna – MENT je ove godine uveo i četvrti dan (15. februar) posvećen upravo tom zvuku, osluškujući muzičke trendove i potrebe publike koja je sve više orijentisana ka elektro i house ritmovima.
Prvo veče festivala, kao i uvek, bilo je spoj starog i novog – prilika da se ponovo sretnu poznata lica iz muzičke industrije, ali i da se upoznaju novi ljudi, bilo da su umetnici, menadžeri, novinari ili jednostavno ljubitelji muzike koji su došli da otkriju nešto sveže. Atmosfera u Ljubljani tih dana odiše ovim festivalom, a grad postaje privremena tačka susreta kreativaca iz cele Evrope.
Prvo veče: Početak uz Yalla Miku, Σtella, Lander & Adriaan i Gilles Petersona
Ovogodišnji MENT zvanično je otvorio Yalla Miku, švajcarsko-marokanski kolektiv koji kroz muziku briše granice između kultura i kontinenata. Njihov zvuk je eksplozivna mešavina severnoafričkih ritmova, gitarskih pasaža i elektronskih upliva koji vode pravo na plesni podijum. Energija kojom su započeli festival odmah je podigla atmosferu, pripremivši publiku za bogat i raznovrstan muzički program koji je sledio.
Nakon njih, na scenu je stupila Σtella, grčka kantautorka i muzičarka čiji zvuk balansira između indie popa i elektronske muzike sa retro prizvukom. Njeni nežni, ali zarazni vokali nose pesme koje kao da su proizašle iz nekog sunčanog, nostalgičnog snoviđenja, dok sintovi i gitare dodaju slojeve dinamike koji lako osvajaju publiku. Veče je započelo u toplom, melodičnom tonu, a publika u Kino Šiški se brzo prepustila atmosferi.
Zatim su binu preuzeli Lander & Adriaan, belgijski duo koji spaja jazz i elektroniku u nepredvidivom improvizacijskom plesu. Njihov nastup bio je pravo putovanje kroz zvučne eksperimente – bubnjevi su vodili ritmičku priču, dok su sintisajzeri preplitali slojeve atmosfere, stvarajući hipnotičku celinu.
Za kraj večeri, legendarni Gilles Peterson preuzeo je DJ pult i pokazao zašto je jedno od najvažnijih imena na globalnoj muzičkoj sceni. Njegov set bio je putovanje kroz žanrove – od soula i funka, preko jazza, do elektronike i bass ritmova. Peterson je majstor atmosfere, a njegova selekcija bila je savršeno tempirana – uzvišena, ritmična, ali nikada predvidiva.
Osim ovih nastupa, u sali Komuna u Kinu Šiška, nastupali su Kosmonauci i Auto, bendovi koje smo želeli da uhvatimo, ali smo, nažalost, zakasnili na početke oba koncerta. Ipak, uspeli smo da uhvatimo poneki takt i pesmu dok smo se probijali kroz hodnike Šiške, osluškujući zvuk ispred vrata same sale. Iako su to bili samo fragmenti, dovoljni da izazovu želju da ih sledeći put poslušamo u celosti.
Prvo veče MENT-a dalo je dobar uvod u ono što je sledilo – raznovrsne muzičke pejzaže, neočekivana otkrića i atmosferu koja podseća zašto su festivali ovakvog tipa toliko dragoceni. Ljubljana je ponovo postala epicentar zvuka, susreta i inspiracije.
Drugi dan: Od Stare Mestne Elektrarne do Metelkove
Drugi dan festivala započeli smo u jednom od najzanimljivijih prostora u Ljubljani – Stara Mestna Elektrarna. Ova industrijska zgrada sa visokim plafonima i sirovim zidovima, nekadašnji energetski centar grada, danas je mesto susreta umetnosti, performansa i eksperimentalne muzike. Njena jedinstvena akustika i ambijent često daju poseban ton nastupima, a ovaj put ugostila je Tschimy, izvođača čija je muzika spoj poezije, introspektivnih tekstova i nežnih, ali upečatljivih melodija.
Nakon ovog intimnijeg početka, festival nas je povukao u potpuno drugačiji svet – Metelkovu, srce alternativne kulture u Ljubljani. Ova bivša vojna kasarna odavno je postala utočište za umetnike, bendove i sve one koji traže nešto drugačije, sirovo i nepredvidivo. A drugo veče MENT-a u Metelkovi bilo je upravo to – eksplozija energije, buke i čiste koncertne strasti.
Svratili smo do Menze pri koritu na kratku pauzu uz turu stonog fudbala, a dok smo igrali, svoj nastup su započeli Landromat Chiks. Ovaj nastup je doneo pravo indie šarenilo i postavio ton za ostatak večeri. Ali ono što je zaista definisalo ovo veče bio je SALÒ, nemački bend koji je u potpunosti preuzeo prostor i transformisao ga u neku mračnu, znojavu distopiju u kojoj je svaki ton bio napet i uznemirujuć. SALÒ ne zvuče kao bend – oni zvuče kao krik iz podzemlja, kao sumanuti manifest generacije koja se kreće ivicom između bunta i potpunog nihilizma. Njihov zvuk kombinuje industrial, noise i post-punk elemente, stvarajući gustu, tešku atmosferu koja pritiska i ne popušta.
Za kraj večeri, u Gala Hali, energiju je preuzeo Tramhaus, bend iz Roterdama koji donosi sirovu post-punk energiju u najboljem mogućem obliku. Njihova muzika nosi britkost Gang of Four, ali i modernu, intenzivnu estetiku koju bismo mogli da povežemo sa IDLES ili Shame. Vokal je bio teatralan, gitare napete, a ritmovi hipnotišući. Tramhaus je tip benda koji ne samo da zvuči moćno, već i vizuelno ostavlja jak utisak – svaki njihov pokret na sceni delovao je kao deo pažljivo orkestrirane haotične predstave.
Metelkova je tog drugog dana MENT-a vibrirala od buke, znoja i uzbuđenja. Svaki koncert doneo je neku novu nijansu haosa i novu boju energije.
Treći dan: Od Ljubljanskog grada do Metelkove – muzičko putovanje kroz prostor i energiju
Treći dan MENT-a započeli smo na možda najneobičnijem koncertnom mestu festivala – u Ljubljanskom gradu, tvrđavi koja se uzdiže iznad grada i nudi potpuno drugačiji doživljaj muzike. Uspon do zamka nije obična šetnja – do vrha se dolazi liftom koji prolazi kroz unutrašnjost brda, što samo po sebi daje osećaj kao da ulazite u neki drugi svet. A kada se konačno nađete gore, festival vas vodi kroz četiri različite lokacije unutar tvrđave, od kojih je svaka sa svojim specifičnim ambijentom i akustikom.
Najjači utisak iz ovog dela večeri ostavio nam je Two Round Robins, čiji je koncert održan u kapeli, prostoru koji zvuk transformiše na potpuno drugačiji način. Njihova muzika, inače puna delikatnih detalja i složenih aranžmana, u ovom prostoru dobila je dodatnu dimenziju – svaki zvuk je odjekivao, svaki ton se širio kroz svodove kapele, stvarajući hipnotišuće iskustvo. Ovaj nastup je bio više od koncerta – bio je to trenutak u kojem su se spojili mesto, muzika i atmosfera, ostavljajući utisak koji se neće lako zaboraviti.
Nakon Ljubljanskog grada, pre nego što smo utonuli u haotičnu energiju Metelkove, svratili smo u Menzu pri koritu, gde je nastupao beogradski sastav Laplander. Oni su jedan od onih bendova koje zaista vredi doživeti uživo – njihova snaga ne dolazi samo iz muzike, već i iz načina na koji je izvode, sa strašću, posvećenošću i jasnim identitetom koji su izgradili kroz godine. Laplander su autentični u svakom smislu – njihov zvuk je prepoznatljiv, siguran i postojan, bez obzira na to gde ih slušate.
I dok je Metelkova te večeri nudila različite zvučne pejzaže, apsolutni hajlajt večeri bio je nastup benda Neven u klubu Gromka. Ovaj beogradski bend je već neko vreme na radaru regionalne scene, ali ono što su priredili u Ljubljani bio je trenutak u kojem se sve kockice sklope – sirova energija, besprekorno uvežban nastup i publika koja je od početka do kraja bila potpuno uvučena u njihov svet.
Neven donosi pravi, iskreni hardcore zvuk – sirov, emotivan i beskompromisan, ali istovremeno neodoljivo srčan i autentičan. Njihova muzika nosi u sebi jasnu poruku, zvuk koji udara direktno, bez ikakvih filtera, i energiju koja ne prestaje da raste ni na trenutak. Ono što ih dodatno izdvaja jeste njihova kolektivna harizma — Neven je beskrajno simpatičan kao bend, članovi su vidno povezani jedni s drugima, a ta njihova unutrašnja hemija preliva se i na publiku.
Na bini nisu bili sami — u nekoliko trenutaka im se pridružio i njihov drugar Profit, koji je, umesto klasičnog vokala, uleteo u određene deonice sa sirovim, gotovo pankerskim repovanjem, dodajući nastupu dodatni sloj nepredvidivosti i energije. To je bio onaj tip trenutka kada osećaš da se sve dešava spontano, iskreno, bez unapred razrađenih poteza — baš onako kako hardcore i treba da izgleda.
Za sam kraj, podigli su atmosferu na vrhunac pesmom „Ostajem pozitivan”, uz zvuk trombona koji je uneo neočekivani, gotovo trijumfalni ton u završnicu njihovog nastupa. Ta pesma nije samo zaključak njihovog seta – to je mantra, stav, obećanje. Bez obzira na haos, frustracije ili svakodnevne borbe, Neven ostaje pozitivan – i to prenosi na svakoga ko ih sluša. Neven nije samo još jedan hardcore bend – oni su bend sa stavom, onim koji ne traži dozvolu da se izrazi i koji se ne boji da kaže ono što misli.
I dobra vest za one koji ih nisu slušali – Neven nastupa u petak, 21. februara u Dorćol Platzu, i ovo je topla preporuka za sve koji žele da ih dožive uživo. Ako su u Ljubljani zapalili atmosferu, u Beogradu će je sigurno razneti.
Dok je Gromka gorila od gitarskih rifova, u Channel Zeru se dešavala druga vrsta magije. Do ranih jutarnjih sati za pultom je bila Nevena Jeremić, beogradska DJ-ica čiji su setovi poznati po eklektici i nepredvidivosti.
Od house-a do breakbeata, preko bass muzike i neočekivanih izleta u elektro i eksperimentalne ritmove, Nevena je opet uspela da održi plesni podijum u pokretu do samog kraja. Njena selekcija je šarenolika, slojevita i nikada monotona – svaki novi miks donosi novi talas energije, a publika je neumorno pratila ritam.
MENT 2025: Zvukovi koji definišu budućnost muzičke scene
MENT 2025. još jednom je pokazao zašto je jedan od najvažnijih showcase festivala u ovom delu Evrope. Nažalost, nismo uspeli da ostanemo tokom poslednjeg dana festivala, 15. februara, koji je bio posvećen elektronskoj muzici, ali ono što smo doživeli u prethodna tri dana bilo je dovoljno da kažemo da je MENT još jednom bio na visini zadatka. Kroz tri dana prošli smo kroz različite prostore i zvučne pejzaže – od intimnih koncerata u kapeli do eksplozivnih nastupa u Metelkovi, od indie i elektronike do punka i sirove buke. Festival nije samo pružio priliku da se otkriju novi izvođači, već je i potvrdio snagu onih koji su već deo scene.
Iako je možda utisak da je ove godine bilo manje srpskih izvođača nego prošle, oni koji su nastupili to su zaslužili u potpunosti – Laplander, Neven, Nevena Jeremić i ostali regionalni akteri ostavili su jak utisak. A kada se sve sabere, MENT je opet bio mesto gde se sluša, istražuje i doživljava muzika na najintenzivniji mogući način.
Još jedan festival je iza nas, a Ljubljana je još jednom pokazala zašto je jedan od najboljih gradova za ovakva iskustva. Već sada možemo da počnemo da brojimo mesece do sledećeg MENT-a.
0 Comments