Mnogo sunca, malo kiše i pregršt dobrih filmova – ovako bi najkraće glasio opis jubilarnog 30. Festivala evropskog filma Palić. Za više detalja potrebno je pročitati ovaj izveštaj, mada – ukoliko ste želeli da osetite pravu atmosferu i iskusite sve ono što ovaj festival nudi, prosto ste morali da budete tamo.
Idiličan pogled na Palićko jezero koji se pruža sa Velike terase koja je svakog dana u podne okupljala brojne novinare i novinarke na konferencijama za medije, ušuškana sala bioskopa Abazija, bašta Male Gostione prepuna reditelja, producenata, glumaca i scenarista – sve su to bili razlozi zbog kojih je vredelo posetiti ovaj festival. I, naravno, poslednji, ali možda i najvažniji – filmovi. Trebalo je samo otkriti trik kako ih pogledati što više jer je ovogodišnji program bio prepun zanimljivog sadržaja.
Festival je počeo 15. juna uručenjem nagrade „Aleksandar Lifka” našem proslavljenom glumcu Bogdanu Dikliću za izuzetan doprinos evropskoj kinematografiji. Po završetku svečane ceremonije, glavni takmičarski program otvoren je projekcijom filma „Madam Di Bari” rediteljke Majven. Priča o životu Žane Beku koja je rođena kao vanbračna ćerka siromašne krojačice 1743. godine, a koja je slavu stekla na dvoru Luja XV, postavši njegova poslednja zvanična ljubavnica, prikazana je na Letnjoj pozornici i već je bilo jasno – ovogodišnja selekcija je sjajno urađena.
Sledećeg dana u Glavnom takmičarskom programu prikazani su filmovi „Preeksponirano” rediteljke Eleonore Veninove i „Seneka: o stvaranju zemljotresa” Roberta Švenkea.
Te nedelje, 16. juna, odlučila sam se da ipak pogledam filmove iz selekcije „Mladi duh Evrope” u Abaziji. Među filmovima „Više od života” (Aleksandra Lazarovski), „Vrsta testamenta” (Stephen Vuillemin), „Elektra” (Daria Kashcheeva), „Čekanje” (Volker Schlecht) i „Obredi” (Damián Vondrášek), posebnu pažnju privukao mi je film Elektra zbog rediteljskog postupka koji je zaista nesvakidašnji, a priča o Elektrinom kompleksu je prikazana na promišljen način koji ostavlja jak utisak na gledaoce.
U selekciji „Studentski film” na programu su bili filmovi „Vodi me, gde god” Nikole Polića, „Moj crveni film” Nenada Pržulja i „Svakako ću da krvarim” Sare Radulović, pa ukoliko primetite neki od ovih naslova na budućim festivalima, svakako je preporuka da ih pogledate. Ovom spisku možete dodati i filmove 5/3/0 Danila Stanimirovića, „Anatomiju hipomanije” Mine Vavan i „Pera ne zna kad mu se žena porodila, a kamoli nilski konj” koji su u okviru iste selekcije prikazan sutradan, 17. juna.
„Glavna zvezda” tog dana bila je, međutim, projekcija filma „Savršeni dani” Vima Vendersa, priča o Hirajami, čistaču toaleta u Japanu, obojena sjajnom muzikom i kadrovima, što se videlo i po prepunim klupicama Letnje pozornice.
U utorak, 18. juna izdvojila se selekcija „Eko doks” i film „Putevi heroja” Ane Konstantinović koji je prikazan u bioskopu „Aleksandar Lifka” u Subotici. Reč je o omnibusu koji predstavlja priče dvanaestoro ljudi kojima je zajednička briga za životnu sredinu.
Petog festivalskog dana, u sredu 19. jula , kiša je delimično poremetila planove, pa je epicentar dešavanja preseljen u Bioskop Eurocinema u Subotici, gde je u Glavnom takmičarskom programu prikazan film „Stari hrast” Kena Louča i „Zemlja kratkih rečenica” Hele Jof.
U isto vreme u bioskopu Abazija upriličen je omaž program posvećen Mariji Kanjas, ovogodišnjoj dobitnici nagrade Underground Spirit, a na repertoaru su se našli video radovi ove autorke: „Sveti triler”, „Sé Villana. La Sevilla Del Diablo”, „U ritmu Marabunte”, „No Ni Na”, „Cumbia Against the Machine”, „Moja borba”, „Bog te ubio”, „Vrištaću nad tvojim grobom”, i „Kakav trip. Uvrnuti san savremene umetnosti”.
Na programu tog dana bili su prikazani i fimovi nominovani za Evropsku filmsku nagradu 2022, kao i selekcija sa Žigmond Vilmoš međunarodnog filmskog festivala.
Već sutradan, u četvrtak, 20. juna film „Snežana na kraju mora umreti” objasnio je zbog čega je ove godine zaseban program posvećen „Makedoniji u fokusu”. Životi junaka sa Hikikomori sindromom, Aspergerovim sindromom, oglašivača, prodavca iz videoteke, uličnog
filozofa i ginekologa prepliću se u tri neobične priče o ljubavi, prijateljstvu i posvećenosti, koje je Kristijan Risteski maestralno uspeo da upakuje u jednu priču.
Letnja pozornica bila je rezervisan za film „Zarobljen” – priču o Nemu, kradljivcu umetnina koji obija penthaus bogatog kolekcionara u potrazi za vrednim umetničkim delima. Kako je ušao u stan, sigurnosni sistem je sve zaključao, a onda se pokvario. Nemo je zarobljen; dani se pretvaraju u nedelje, pa mesece u zatvoru ukrašenom izuzetnim, čudnim, čak i jezivim umetničkim delima: delima za kojima i žudi i kojima se divi, ali koja su sada za njega beskorisna. Neposredno pred početak ovog filma, reditelju Andresu Drezenu je dodeljena nagrada „Aleksandar Lifka” u kategoriji inostranih stvaralaca.
Zbog nepovoljne vremenske prognoze, svečana dodela nagrada 30. Festivala evropskog filma Palić, zakazana za petak, 21. jul, održana je u Bioskopu Eurocinema u Subotici, umesto na redovnoj lokaciji Letnje pozornice na Paliću. Nakon svečane dodele nagrada na prikazan je i film „Zaštita pre svega” Pavla Vučkovića.
Pored zaista bogatog programa, u okviru kog je prikazano više od 100 filmova u 11 selekcija, publika i posetioci su mogli da uživaju u brojnim dinamičnim pratećim sadržajima – koncertima, izložbama, promocijama, radionicama, panel diskusijama i stručnim predavanjima.
Sve ovo dovoljan je razlog da s nestrpljenjem očekujemo sledeći Festival evropskog filma na Paliću. Do tada, nadamo se da će filmovi koji dolaze uspeti da nadmaše ovogodišnju selekciju.
Fotografije: Damir Vujković
0 Comments