fbpx
ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji

Univerzum je zaista magičan ako znate kako da surfujete njegovim talasima

Uoči predstojećeg nastupa na MENT festivalu razgovarali smo sa slovenačkom muzičarkom Astrid

22. March 2023

U petak, 31. marta, na MENT showcase festivalu u Ljubljani publika će imati priliku da čuje pop trip hop muzičarku Astrid. Ova mlada umetnica se prvi put pojavila na slovenačkoj muzičkoj sceni 2019. godine kada je sa grupom Astrid u Avantgardenu objavila debitantski singl Coconut, nakon čega su usledile pesme Pevaj mi i Črno pero. Svoje ime je potom promenila u Astrid i objavila novi set singlova, uključujući Stanovanje, Tel Aviv, Devojke i Hej, Džuli. Ovog februara, na Dan zaljubljenih, predstavila je svoj novi singl Kostarika, koji ujedno najavljuje i njen EP Triptih, gde je po drugi put preuzela ulogu režiserke muzičkog spota. Od 2020. godine sarađuje sa producentom i multiinstrumentalistom Tomažem Zupančičem. Na MENT-u će nastupiti kao kvartet, obećavajući atmosferski, bogat zvučni pejzaž i uzbudljivu interpretaciju svog originalnog materijala.

Kako bi opisala svoj muzički stil?

Astrid: Veoma je raznolik, intuitivan, organski. Trenutno se najviše identifikujem sa alternativnom muzičkom scenom. Kostariki smo pripisali „alternativni pop“, a pesma koja sledi biće mnogo življa, sirova, trash. Sa njom ćemo putovati u vodama alternativnog pank-roka, pomešanog sa elektronikom. Najviše me umiruje činjenica da Tomaž i ja uvek polazimo od sebe, ne stvaramo umetnost sa bilo kakvim planom ili da bismo bilo koga impresionirali. Stvari se jednostavno dešavaju i mi pravimo mesta za njih.

foto: Tara Caruso Bizjak

Pevaš na različitim jezicima, zašto?

Do sada su nacrti tekstova uvek nastajali tokom improvizacije. Verujem da zaista nemam svestan uticaj na ono o čemu ću pisati, a kamoli na kom jeziku će se kompozicija odvijati. Ali, priznajem da me je srpsko-hrvatska jezička mešavina iznenadila. Došla je iznenada i baš sam se obradovala zbog toga. Možda zato što imam srpske korene, ili je možda pisanje na ovom jeziku za mene bio samo izazov, a možda sam tek na prvim akordima koje mi je Tomaž svirao na Rodosu osetila da bi srpsko-hrvatski tekst išao uz to.

Od čega zavisi na kom jeziku ćeš pisati pesme?

Uvek sam pisala na engleskom jeziku, tu sam se osećala kao kod kuće, uglavnom zbog muzike koju sam slušala od detinjstva. Prvi pokušaji pisanja na slovenačkom bili su rep tekstovi, sve ostalo je bilo prilično tužno. Inspiracija za prvu kompoziciju na slovenačkom, Črno pero, došla je dok sam čitala knjigu na plaži na ostrvu Brač. Mogla bih da kažem da su uglavnom knjige ono što me inspiriše za tekstove. Dok sam pisala drugu numeru sa EP Triptih, čitala sam rečnik, jer sam odlučila da većina teksta bude napisana na slovo „b“ i „d“, jer sam želela da ilustrujem tehno ritam u klubu. Mislim da sam kao ličnost inspirisana samim životom i svom umetnošću koju sam već uspela da vidim, čujem i osetim za ovo kratko vreme mog postojanja na planeti. Pre svega, želim još jednom da istaknem da verujem rečima koje se iznenada pojavljuju u mojoj glavi. Stekla sam naviku da ih što pre zapisujem ili snimam. Tomaž me već poznaje – kada počnem da mašem rukama i da vičem „Tomi, snimi“, njegov prst je već na dugmetu za snimanje.

Ko su ti muzički uzori?

Na ovo pitanje ću odgovoriti malo drugačije – moji uzori zapravo potiču iz sveta umetnosti uopšte. Volim ovo pitanje i uvek mu se radujem, jer mogu bar malo da odam počast ljudima koji su me nesvesno mnogo naučili o umetnosti. Zbog toga bih među uzore ubrojila muzičku grupu Radiohead, zbog njihove bogate zvučne i vokalne interpretacije. Kada je o pisanju tekstova reč, uvek su me inspirisali ljudi koji nisu pisali na prvu loptu, pesnik Džim Morison, Tom Jork, eterični Robert Plant, Ejmi Vajnhaus. Uvek sam volela Bili Holidej. Ako bih morala da izaberem jednog muzičara koji je radikalno uticao na moj umetnički put, to bi svakako bio Dejvid Bouvi. Nisam mislila da ću ikada slikati i praviti kolaže, dok nisam pročitala njegovu autobiografiju, koju sam dobila za rođendan. Od svih poklona koje sam dobila u životu, najviše pamtim knjige. Među filmskim stvaraocima, do sada me najviše ganula umetnost Stenlija Kjubrika, Vesa Andersona, Larsa fon Trira. Zbog La Grande Bellezza Paola Sorentina, ja zapravo režiram. Volim istoriju umetnosti, među svoje omiljene umetnike ubrajam Maksa Ernsta, Oskara Kokošku, Ernsta Ludviga Kirhnera, Anrija Matisa, Ežena Delakroa… ovaj drugi je inspirisao treći deo Triptiha svojim delom Sardanapalska smrt.

Marina Abramović – Nikada ne smem da je zaboravim.

I Tomaž Zupančič, koji je moja večna inspiracija.

Astrid i Tomaž, foto: Jan Pirnat

Sama si režirala spotove za Devojke i Kostariku, zašto baš za te dve numere?

Pošto su Devojke bile zamišljene kao uvod u album koji ćemo objaviti krajem 2023. godine, nisam planirala spot. Ne sećam se tačno zašto sam odlučila da ovo bude pesma koju ću prvi put producirati i režirati, samo znam da je ideja došla iz vedra neba, dok sam se tuširala. Definitivno su slučajni susreti sa prijateljem koji je neverovatan reditelj sa kojim sam zaista želela da radim, ali on nikada nije imao vremena, doveli do ovog trenutka. Kada smo se sreli po treći put, pitao me je: „Astrid, zašto ne režiraš?“.

Kostariku si objavila na Dan zaljubljenih, da li je to namerna simbolika ili se prosto tako desilo?

Kostarika je prvi projekat za koji namerno nisam odredila rok. Nije me briga da li će izaći u januaru ili februaru. U prethodnim projektima uvek sam određivala datum i svaki put je nešto pošlo po zlu i svi smo bili nervozni. Kada sam shvatila da smo radio premijeru zakazali na Dan zaljubljenih, počela sam da se smejem. Poslednji deo slagalice je sam došao na svoje mesto. Univerzum je zaista magičan, ako znate kako da surfujete njegovim talasima.

Astrid dok režira Kostariku, foto: Tara Caruso Bizjak

Kostarika je prvi deo triptiha, reci nam nešto više o tome?  

Triptih EP je projekat od tri pesme na tri jezika, za koji ću režirati tri spota. Zamišljam je kao sveto trojstvo žena – majke, kćeri i svojevrsnog višeg oličenja božanskog ženskog. Kostarika je prva od tri i predstavlja majku. Berlin će nas odvesti u zli podzemni svet, u svet u kome „zabava oslobađa“. To je izuzetno sirova, živa kompozicija na engleskom jeziku, gde sam do sada društveno najkritičnija. Mislim da je Berlin moja omiljena staza. Seme je kompozicija na slovenačkom jeziku, gde sam pokušala da prevaziđem svoja dosadašnja razmišljanja o fraziranju na maternjem jeziku. Lepila sam rečenice jednu na drugu i igrala se rečima koje naglašavaju. To je priča o konkubinama kralja Ašurbanipala, koje je razvratni vladar spalio zajedno sa svim svojim bogatstvom. To je prikaz moje omiljene slike Ežena Delakroa, Smrt Sardanapala. Mislim da će konačna slika kompozicije biti trodelna i predstavljati krunu projekta, a slušalac treba da oseti katarzu posle divljeg Berlina. Sartrova Zatvorena vrata i Maska crvene smrti Edgara Alana Poa inspirisali su koncepte. U međuvremenu je neko insistirao da previše filozofiram, ali tako je.

Pesmu Hey Julie posvetila si svojoj drugarici, a i pesma Devojke je vrlo usemrena i tekstom i spotom ka ženama, koliko ti je važno da svoje stvaralaštvo posevećuješ upravo devojkama i ženama? 

Hej Julie je posvećena mojoj prijateljici Juliani, čiji je rođendan danas, kada radimo ovaj intevrju – ko bi rekao. Spot je zapravo snimila moja majka Erika, koja je godinama i godinama dokumentovala odrastanje male Astrid i njene sestre Renate. Posvetila sam je i jednoj i drugoj – Renati i mojoj majci. Moja mama je snimila 350 GB materijala, u arhivi se nalaze najvredniji snimci, koje ću svakako koristiti iznova i iznova. Snimala je razne scene, mnogo cveća i bezbroj divnih trenutaka. Sa nostalgijom se osvrćem na ovaj period i bolno sam svesna koliko stvari odrastanje bukvalno obezvređuje. Posebno ljubav između sestara. Ne kažem da se sada ne volimo, ali niko ne voli tako iskreno i duboko kao što dete može da voli.

Primećujem da zaista mnogo mog rada potiče od ljubavi prema ženama i ženstvenosti. Mislim da to uglavnom dolazi od majčinstva. Kada sam postala majka, promenila sam se. Zaista me je usavršilo. Istovremeno, zaista se divim ženskom telu i duši, kao i osećaju za estetiku koji svaka od njih neguje na svoj, autentičan način.

Nastupićeš na ovogodišnjem MENT-u, koliko ti to kao muzičarki znači?

MENT je jedan od mojih omiljenih festivala. Pre mnogo godina kupila sam kartu i odlučila da odem na festival sama. U to vreme nisam bila majka i dobro se sećam koliko sam se osećala slobodno. Nekoliko meseci ranije dogodila se strašna tragedija, koja je ostavila ogromnu ranu na mom srcu. Kada sam otišla sama na MENT, stavila sam sebe na prvo mesto. Otišla sam da slušam upravo one koncerte koje sam želela. Nisam pričala ni sa kim, samo sam uživala. Ovo je bio jedan od ključnih trenutaka koji je doveo do oporavka. Zato je MENT festival posebno mesto za mene. Prvi put ću se predstaviti sa bendom. Prvi put samo sa originalnim repertoarom. Prvi put kao Astrid. Ne možete zamisliti koliko cenim ovaj trenutak.

Šta su ti dalji planovi?

Video za Berlin i Triptih EP u maju. Moram da nađem mesto za vežbanje sa bendom i da bude zaista lepo. Na leto bih volela da odvedem ekipu u studio na 10 dana da vidim gde nas to vodi, a onda u novembru da objavim svoj debi album. Takođe, moram da izdržim sve koncerte, da jedem zdravo, da spavam dovoljno i da budem najbolja mama mojoj Avi. Mnogo je ciljeva, a za sada imam energije. Akcija!

Naslovna fotografija: Jan Pirat

Preporučeni tekstovi

Pratite nas na:

0 Comments

Submit a Comment

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *