„Ovo je istinita priča. Događaji koji slede odvili su se u Minesoti 2019. Na zahtev preživelih, imena su promenjena. Iz poštovanja prema mrtvima, ostalo je ispričano tačno onako kako se dogodilo.“ Uvodom u ovom stilu počinje svaka epizoda serije Fargo, po uzoru na istoimeni film braće Koen. Cilj ovakvog (lažnog) upozorenja je da nam približi priču kojoj ćemo upravo svedočiti i da nas namami da obratimo pažnju na detalje više nego inače. Cela serija je kod nas dostupna na striming servisu Disney+, a finale pete sezone objavljeno je 16. januara.
Priznajem da su moja očekivanja od najnovije sezone bila prilično niska. Em zbog toga što je četvrta sezona bila jedva gledljiva, em zbog toga što, po mom mišljenju, nakon prve sezone nijedna druga nije bila jednako dobra. I to uprkos vrhunskoj glumačkoj garnituri koja se smenjivala tokom godina. Ne znam šta je Noi Holiju, autoru i glavnom scenaristi, pomoglo tokom stvaranja deset epizoda pete sezone, ali šta god da je u pitanju, urodilo je plodom.
Doroti (Džuno Templ) u borbenom stavu
Nova sezona ove žanrovski neuhvatljive serije, koja je istovremeno antologija, krimi drama, crna komedija, uzbudljiv noar i triler, obiluje elementima iz prethodnih sezona, a neki od njih su i klišei: korumpirana policija, dobrodušna, a priglupa policija, muževi koji su nezreli i/ili zgubidani, parovi unajmljenih ubica/kidnapera, nemilosrdni glavni negativac, njegovi nesposobni poslušnici, deca koja su previše pametna za svoje dobro, nagoveštaji praiskonskog natprirodnog zla u pozadini svega, glavni junak koji upada u nevolje…
Međutim, ovde je glavni junak zapravo junakinja Doroti, uzorna majka i supruga. Ona ne samo da ulazi ukoštac sa opasnošću neočekivano sposobno (prva epizoda počinje kidnapovanjem kao i film Fargo, ali ono u seriji ima drugačiji tok), već se ispostavlja da krije još mnogo toga o sebi i da nije tako naivna kakvom se predstavlja. Ovoj dualnosti junakinje izuzetno doprinosi glumačko umeće, ali i stas, sjajne Džuno Templ (najpoznatiju ulogu do sad igrala je u TV komediji Ted Lasso), od koje čovek na prvi pogled nikad ne bi očekivao nasilnički potencijal, niti fizičku snagu. Priznajem da mi je posebno drago što je ovde reč o ženi (a ne muškarcu) sa tajnim identitetom, i to o pametnoj i sposobnoj ženi, aktivnoj protagonistkinji, koja koristi tuđe predrasude kako bi se snašla u svakoj prilici. Ipak, ovo nije glavni adut sezone.
Dorotina svekrva Lorejn (Dženifer Džejson Li) i njen jednooki advokat (Dejvid Foli) sa NAJBOLJIM imenom na svetu – Danish Graves tj. „danski grobovi“
A šta jeste glavni adut? Najnovija sezona Farga ispreda nam priču o jurnjavi mačke i miša, što možda jeste bio slučaj i sa nekim od prethodnih sezona, ali ovde je ona dovedena do usijanja. (Slede spojleri!) Doroti/Nejdin traži njen bivši muž, šerif Roj (oduran, a harizmatičan Džon Ham). Prvo je poslao dva kriminalca da je nađu (jednog od njih tumači maestralno jezivi Sam Spruel), potom svog sina (Džo Kiri iz Stranger Things), onda razne sporedne likove, a na kraju i sebe. Za svim ljudima koji žele da uhvate Doroti/Nejdin traga policajka u Minesoti (iznenađujuće odlična Riča Murdžani iz Never Have I Ever), policajac u Severnoj Dakoti (Lamorn Moris iz New Girl), kao i Ef-Bi-Aj agenti. (Kraj spojlera!) Ako tu ubacimo i Dorotinu svekrvu Lorejn (Dženifer Džejson Li, koju nisam ni prepoznala), koja zajedno sa svojim advokatom (Dejvid Foli) pokušava da otkrije pravu priču o svojoj snahi, dobijamo zamršenu mrežu mačaka koje dosta neuspešno jure jednog miša. Pri čemu će u nekom trenutku nekoliko njih postati miš, a i prvobitni miš će postati mačka jer se u ovoj kafani od potere više ne zna ko pije, a ko plaća. Sa navedenom postavkom, naslov ovog teksta komotno je mogao da bude i: Došla maca na vratanca.
I pored svega toga, ova sezona se na nepatetičan način bavi temama partnerskog nasilja, seksualnog zlostavljanja, nepouzdanosti institucija, ženske solidarnosti, korumpiranosti osoba na pozicijama moći, a najviše temom dužničkog ropstva koje odvajkada mori Amerikance, a sve više i ostatak sveta. Međutim, osim materijalnog duga, glavna tema ove sezone tiče se i duhovnog duga, odnosno duga u svakom smislu. (Spojleri za poslednju epizodu!) Sezonu zatvara niz scena u kojima se Doroti suočava sa demonskim čovekom poslatim da je ubije na početku. Razgovor koji vode, kao i Dorotino insistiranje na mirnom razrešenju, predstavlja varijaciju na kraj jednog drugog filma braće Koen – No Country for Old Men – odnosno pisanje novog. U ovom razgovoru prisutna je i biblijska simbolika, što ne čudi, jer je Fargo serija koja vrvi od citata i referenci iz Biblije. Dorotino davanje oproštaja čoveku koji jede grehe bogatih i time otplaćuje njihove duhovne dugove suprotstavlja ženski princip (Majka Božija je ona koja prašta) ubičinom muškom (Bog, naročito starozavetni, onaj je koji kažnjava). Tokom ovog kraja, više puta se ističe da je Doroti majka i ta njena uloga je Noi Holiju očigledno jako važna. Ali, efektnost ovog završnog niza scena definitivno nije u parahrišćanskom filozofiranju i prežvakavanju, već upravo u komičnom kontrapunktu viševekovnog surovog ubice i njegovog „koda“ ponašanja sa jedne strane i Dorotine porodice i udobne atmosfere sa druge strane. Besmrtni ubica grehožder prilagođava se Dorotinoj porodici i prihvata da učestvuje u njihovim obavezama. Kako ja to cinično tumačim (naravno, karikiram): mašina ustaljene svakodnevice melje sve pred sobom, pa i viševekovno prokletstvo. (Kraj spojlera.)
Glavni svezlostavljač Roj (Džon Ham) i njegove, iz nekog razloga, probušene bradavice
Iako još uvek prvu sezonu smatram najboljom, od otvaranja prve epizode ove sezone jasno je da nas čeka dobra vožnja. Usporeni snimak potpunog haosa na školskoj sednici, uz odgovarajuću muzičku pratnju, najavljuje sezonu punu akcije, pažljivo odabrane muzike i humora. Montažna sekvenca u kojoj se Dorotin komšiluk sprema za Noć veštica dok u pozadini tutnji Smack My Bitch Up naročito mi je prijala. Druga polovina sezone jeste otegnuta, ali gotovo sve epizode su kraće od pedeset minuta. Svesrdno podržavam ovu odluku, naročito posle četvrte sezone tokom koje sam mislila da ću da izginem u dosadne govorancije! S obzirom na to da je ovo antologija, sezone nisu (suštinski) povezane, pa ih možete gledati kojim god redom hoćete. A bez obzira na to da li ste i šta ste gledali od Farga do sad, preporučujem vam da se jednog od ovih hladnih dana ogrnete ćebetom, spravite sebi topli napitak po izboru, pustite petu sezonu i prepustite se krvavim zimskim čarolijama severa Amerike.
0 Comments