fbpx
ANTENA NOVA EPIZODA: Svetlosno zagađenje ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Svetlosno zagađenje ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Svetlosno zagađenje ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Svetlosno zagađenje ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Svetlosno zagađenje ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Svetlosno zagađenje ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Svetlosno zagađenje ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Svetlosno zagađenje ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Svetlosno zagađenje ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Svetlosno zagađenje ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Svetlosno zagađenje ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Svetlosno zagađenje ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Svetlosno zagađenje ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Svetlosno zagađenje ✹

Furioza, osvetnička sajber pank opera

Ako želite da gledate film u kom 80-godišnji reditelj dva i po sata poliva filmsko platno benzinom i onda na kraju samo baci šibicu - imam stvar za vas

29. May 2024

Pre nekih desetak godina, bivša devojka je probala da me ubedi da se preselimo u Australiju. Meni se to nije radilo. Jedan od razloga je što, kad god bih zamislio život tamo, svet pustinje Pobesnelog Maksa bi mi uvek bio pred očima. Znam, glupan sam, a i Srbija je u međuvremenu postala Wasteland u kom se ljudi ubijaju zbog pijaće vode i goriva. Ipak, mislim da nisam pogrešio. Ali o tome ću nekom drugom prilikom. Ovo samo spominjem da bih, pored toga što volim da naglasim da imam ne tako visok IQ i da sam sazdan od predrasuda, pokazao koliko je svet Džordža Milera koji on gradi preko 40 godina uticao na poimanje kako filma, tako i celog jednog kontinenta. 

Ne znam kako vi zamišljate svoju starost. Da li u parku sa golubovima, na Kališu sa šahovskim partnerima, ili u domu starih sa usranim pelenama? Džordž Miler sledeće godine puni 80 godina, i to je baš mnogo. Međutim, način na koji je on u gotovo devetoj deceniiji života spreman da snima film koji je možda najbolje opisati kao da neko dva i po sata poliva benzinom platno u bioskopu i zatim zapali žaračem je potpuno čudo. Da, Milera je možda najbolje opisati kao čudo, jer logičnog objašnjenja nema da punokrvna akcija koju snimaš u svojim sedamdesetim izgleda brže i moćnije nego filmovi sa početka karijere. Doduše, može se objasniti i time što su se pojavile nove tehnike, da ne kažem nove igračke za korišćenje, ali onda je još veći plus to što je reditelj Miler spreman da te igračke uzme u ruke i da ih savlada. Koliko ljudi njegove generacije znate da znaju da upale kompjuter, a kamoli da mogu da orkestriraju osvetničku sajber pank operu? A to smo upravo dobili filmom Furioza

Furioza je prikvel filma Fury Road, koji je na mnogim mestima tokom godina proglašen za jedan od najboljih, ako ne i najbolji film 21. veka. Furioza bi po tome, kako se ono kaže, trebalo da popuni velike cipele. Sva sreća pa je ovaj žanr bezglave akcije u kom nema mesta i vremena za predah i neku priču sa mnogo dijaloga Miler gotovo pa izmislio, i tako mu nije bilo teško da napravi istu stvar. 

Znate ono kad u filmovima za odrasle neko iseče sve priče i dijaloge o vodoinstalaterima i raznosačima pice koji dolaze i pokreću neke nebitne zaplete i predstavi nam se samo „akcija”? E, pa, Furioza je baš takva, samo akcija. Kao akcioni film, ne kao „akcija”. Nema vremena za priču, usput ćemo to da iskristališemo, uskači u kamion, vozi i pucaj. 

Pre nekoliko dana, TV kritičar Alan Sepinval je našao tvit o izmišljenoj tv seriji – Surf Drakuli, koji na pravi način pokazuje kako izgleda današnja dramaturgija. Nekad se znalo, tv serija o Surf Drakuli bi nam u prvoj minuti dala vampira na surf dasci, koji bi u svakoj epizodi nastavio da jaše talase. Danas bismo ga kroz celu sezonu gledali kako nabavlja dasku uprkos nizu problema, da bi uzjahao talas tek u poslednjih 5 minuta. 

Furioza izgleda onako kako bi Surf Drakula nekad izgledao. Iako je prikvel koji bi trebalo da nam objasni zašto je ona kao lik toliko besna i nepoverljiva u Fury Road-u, sve to saznajemo u hodu. Tri rečenice su posvećene tome da, ako slučajno niste pogledali nijednog Pobesnelog Maksa, znate da živimo u postapokalipsi. Furioza je klinka koja živi u zemlji izobilja bukvalno 2 i po minuta, da bi je onda otela ekipa bajkera koji žele da je odvedu Dementusu (Kris Hemsvort pod maskom), snažnom vođi i prevarantu koji svojim govorima zamlaćuje siromašne i obesparavljene. Njena majka pokušava da je spasi i, pre svega, zaštiti njihov svet za koji niko ne zna. Dementus ubija majku na njene oči, a malu uzima da bi od nje saznao odakle stiže, ali i da bi je učio kako živeti u takvom svetu. Ipak, sticajem okolnosti, Furioza će završiti u Citadeli, iz koje iz odeljenja za rasplodne žene beži, krije da je žena, i postaje mehaničarka. Tek sa upoznavanjem Pretorijanca Džeka ona postaje osoba koja sa njim stvara vezu između dve strane istog zla, spremajući konačnu osvetu Dementusu, ali sa željom da se konačno vrati u zemlju izobilja. 

Miler je spremio još jedan tvist i dramaturšku prevaru kao u Fury Road-u. Tamo nam je obećan Tom Hardi kao glavni lik, a dobili smo Šarliz Teron kao Furiozu, akcionu heroinu. Sada imamo Anju Tejlor Džoj na posteru, i u imenu filma, ali shvatamo i da je nema pola filma, jer mlada glumica Alija Braun nosi podjednako taj lik vremenski, kao mala Furioza. Anja Tejlor Džoj ima jako malo dijaloga i reči, ali sve ono što glumi, svu tugu i bes, glumi svojim glavnim adutom – očima. Krisu Hemsvortu je dato možda i previše minuta. Njegov Dementus je komentar na svetske lidere i trampovsku demagogiju koja nudi bolji život siromašnijima i vuče ih u veće blato. Hemsvort ga, i pored brutalnosti negativca, tumači kao comic relief, što će zbog vremenske blizine njegove druge, mnogo poznatije uloge, mnoge podsetiti na Tora sa veštačkim nosem. Da je imao manji screen time, bio bi efektniji. Ovako nas do kraja pomalo i umori. Ipak, i Džoj i Hemsvort ostaju u senci manje poznatog glumca i uloge. Tom Burk kao Pretorijanac Džek odiše energijom i pojavom prave akcione zvezde koja ne mora mnogo da priča da bismo joj verovali. Donosi sa sobom nivo kuloće koji su imale old school holivudske zvezde, i nadam se da ovo znači da ćemo prestati da ga gledamo u metiljavim britanskim dramama u kojima se do sad uglavnom pojavljivao. 

Old school Holivud izvire iz svih ćoškova filma, bez obrzira na ceo sajber pank i SF pristup priči. Kad se malo odmaknemo od postapokalipse, pucanja i borbe, videćemo i Ben Hura i Lorensa od Arabije, ali i razne vesterne Džona Forda. Miler je oduvek voleo da spaja nove tendencije u tehnici, ali i omaže velikanima iz filmova od pre 60 i 70 godina. 

Film ima svoje mane, ako želite da ih tražite. Sem osvetničkog tripa, Furioza ne nudi neku mnogo veću dubinu kad se bavimo samom pričom (ako želite time da se bavite). Ako zastanete nakon filma i pitate se što ste ovo gledali, sem saznanja u kom vidite zašto je ćelava i kako je izgubila ruku, nećete dobiti neke druge informacije. To se sve ipak nadomesti stiskanjem papučice gasa koji vam ne dozvoljava da tokom gledanja razmišlajte o tim „trivijalnostima” kao što su smisao i poenta. Ipak, kad gas padne u poslednjih nekoliko minuta filma, dobijamo malo razvučeniji rasplet koji je mogao da bude kraći. 

Ali, kao što sam rekao, ne morate time da se bavite. Možete samo da gledate kako pustinja gori (a gledanost Dine je pokazala da volite pustinju), kako se ćelavi ljudi dižu u vazduh, i kako lepa ćelava devojka juri Tora sa ružnim nosom da ga ubije. To vam je i više nego dovoljno.

Tagovi:

Preporučeni tekstovi

40 godina davljenja

40 godina davljenja

Ovih dana slavimo bitan jubilej najbolje komedije strave i užasa sa ovih prostora – Davitelj protiv davitelja

Pratite nas na:

0 Comments

Submit a Comment

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *