Još otkada sam pre nekoliko godina odgledala prvu epizodu Hacks, komedije o dve komičarke koje silom prilika počnu da rade zajedno, nije me posebno privukla ni tema zakulisnih holivudskih dogodovština (pionir ovoga je The Larry Sanders Show), ni duhoviti dijalozi, ni odlično uigran glumački ansambl. Ono što me je najviše privuklo, takoreći očaralo, bio je odnos glavnih junakinja i neverovatna hemija između dve glumice. I ne samo to, nego i činjenica da imamo jedinstvenu priliku da vidimo tandem saradnica među kojima postoji velika razlika u godinama. Možda zvuči čudno, ali kada ste poslednji put gledali film ili seriju o dve žene značajno različitih uzrasta koje nisu u porodičnom ili ljubavnom odnosu?
Tako je, lutko!
Premisa serije Hacks je sledeća: poznata komičarka Debora Vens (legendarna, harizmatična, predivna Džin Smart!) prinuđena je da zaposli nekog mlađeg da joj pomogne u osvežavanju materijala. Zbog momentalnih varnica koje nastaju prilikom rafala međusobnih prozivki, Debora zapošljava Avu (smotano šarmantna Hana Ajnbinder), mladu komičarku kojoj posao u poslednje vreme ne ide jer je tvitovala nešto što nije trebalo. U periodu saradnje koji sledi, njih dve iz blago suparničkog stava stupaju u odnos mentorke i šegrtice, koji vremenom prerasta u prijateljski. S obzirom na to da sam se više susretala sa prikazima muških mentorskih odnosa (Scrubs, Boston Legal i Brooklyn Nine-Nine mi prvo padaju na pamet), ova komedija mi je došla kao poručena.
U prvoj sezoni, Debora i Ava zajedno pišu novi materijal za Deborine stendap nastupe i ulaze u razne konflikte, pa i izdaje. U drugoj sezoni idu na stendap turneju po Americi, koja se završava Deborinim ambivalentnim gestom usmeravanja Ave ka drugim poslovima i izazovima. Upravo završena treća sezona ponovo spaja ove dve junakinje u pokušaju da Debori osiguraju poziciju voditeljke kasnovečernjeg tok šou programa. Sve tri sezone kod nas su dostupne na striming servisu (HBO) Max, pod naslovom Komičari. (Zašto ne Komičarke, živa nisam!)
Debora kao predvodnica borbe za prava manjina
Treća sezona je najemotivnija do sada i pokazuje najveću promenu u Debori. Ova serija je i ranije dosta vremena posvećivala intergeneracijskom sukobu stavova Ave i Debore, ali čini mi se da je u ovoj sezoni na to stavljen još veći akcenat. Ava debatuje sa Deborom na sve moguće teme, na šta smo navikli. Ali osim toga, Debora u kontaktu sa prijateljima komičarima iz mladosti shvata da je neke Avine stavove počela da uvažava a da nije ni primetila. Još veće iznenađenje predstavlja Deborino suočavanje sa studentima (još mlađim od Ave) na temu rasističkog materijala iz njene prošlosti i strpljenje koje je pokazala tom prilikom.
Dakle, Debora više nije ona otresita i za tuđa mišljenja potpuno gluva osoba sa početka serije. Ali, čini mi se kao da su autori serije, Lusija Anijelo, Pol V. Dauns i Džen Statski, kroz obračunavanje sa Deborom i njenim greškama želeli da poruče svim bogatim, bahatim, starijim ljudima nešto u stilu: „Evo, ovako treba da saslušate mlade“. U tome nužno nema ničeg lošeg, ali preterano angažovane tirade koje dolaze pretežno iz Avinih usta seriji više odmažu nego što pomažu. Uprkos tome što je Ava prava junakinja svog milenijalskog doba, perpetualno anksiozna zbog stanja planete koje je njena generacija nasledila od prethodnih, kada god krene da pridikuje Debori ili nekome drugom, to u 90% slučajeva deluje baš usiljeno.
Debora opipava puls mladih
Međutim, peta epizoda koja je, po mom mišljenju, najslabija upravo iz tih razloga, takođe nam daje jednu od najdirljivijih diskusija između Debore i Ave. Pričajući o starosti, Debora izjavljuje da više nema vremena za planiranje. Ako nešto želi da uradi, ona to mora da uradi odmah inače možda neće doživeti sledeću šansu. Pored toga što zvuči upadljivo autentično u poređenju sa nekim drugim replikama, ovo Deborino priznanje nam i otkriva nešto o njenom karakteru. Ono ne opravdava njeno neuvažavanje tuđih osećanja, ali ga objašnjava. Iz onoga što znamo o Debori, oduvek je bila sebična, ali „treće doba“ je tu njenu osobinu verovatno samo pospešilo. A definitivno ju je pospešilo to što je Debora morala da se probija u muškom šou biznis okruženju. Više puta nam se napominje kako je svoje greške morala mnogo skupo da plati, za razliku od muških kolega koji su prolazili lakše ili čak potpuno nekažnjeno. To je još jedan važan aspekat koji nije često tema ovakvih „meta“ TV serija, a to je koliko jedna uspešna žena i javna ličnost, koliko god stara, treba da žrtvuje da bi večito bila manje poštovana od svog muškog pandana bilo koje dobi.
Famous last words!
Deluje mi da je fokus ove sezone više bio na Debori nego na Avi ili njihovom međuodnosu koji zaista smatram najdragocenijim, čak čarobnim elementom ove serije. Kao da je Ava bila prisutna samo da bi ljuštila Deborine slojeve ranjivosti svojim pitanjima i otkrivala dubine njene ličnosti. Ipak, zbog ovog ogoljavanja i zbližavanja, cele sezone je delovalo kao da su ravnopravne, što ranije nikako nije bio slučaj. Zato je Deborin postupak u poslednjoj epizodi naišao kao šamar mokrom čarapom. Finale treće sezone tu je da nas podseti da i Ava, i Deborina ćerka, i Deborina sestra, i mi imamo posla sa narcističnom osobom, te da postavi pitanje koliko su takve osobe zaista sposobne za promenu. (Ovaj kraj čak malo podseća na kraj treće sezone drame Succession!) HBO je objavio da je odobrena četvrta sezona ove komedije, tako da ćemo dobiti odgovor na ovo pitanje relativno uskoro. U slučaju da Debora ponovo ispadne krajnje nekorektna, šta reći a ne citirati njenu ćerku: What a c*nt!
0 Comments