fbpx
ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji

Iz Ateljea: Disko Pečurke

Pričali smo sa najboljim prijateljima, Markom Nikolićem i Milicom Pošom, koji stoje iza brenda Disko Pečurke, o tome šta ih inspiriše, kako su došli do ludog i otkačenog imena i šta ih sprečava da žive od kreativnosti.

14. February 2023

Tekst nastao u saradnji sa Belgrade Creative Network

Marko Nikolić i Milica Poša su najbolji drugari koji su 2021. godine pokrenuli brend Disko Pečurka. Iako su dugo imali ideju o pokretanju nečeg zajedničkog, sam brend na kaju je nastao u roku od samo pet dana – smislili su ime i napravili svoju prvu kolekciju koju su predstavili na bazaru handmade stvari. Na njihovom Instagram profilu možete videti različite upotrebne predmete u obliku pečurki, ali i različiith oblika koji simbolišu i slave žensko telo. Kao glavne motive i inspiraciju za stvaralaštvo ističu slavljenje žene, ali i kvir zajednice, a najveća želja im je da jednog dana imaju svoj studio i da uspevaju da žive od onoga što vole da rade. Milica je apsolventkinja na Fakultetu informacionih tehnologija i praktikantkinja u jednoj IT firmi, dok Marko kao full time job trenutno radi u sferi PR-a u regionu od 25 zemalja centralne i istočne Evrope. Beograd vide kao veliko tržište, sa mnogo mogućnosti, ali i sa dosta konkurencije, što ih inspiriše. Smeta im što svi pričaju kako je lepo kada mladi ljudi pokrenu svoj brend, ali da niko ne misli o tome koliko je teško da započneš svoj brend i – opstaneš.

O njihovim počecima, inspiraciji i pesmama koje vole da slušaju dok stvaraju razgovarali smo sa ovim mladim autorima.

Koji je bio prelomni momenat kada ste odlučili da započnete svoj biznis?

Milica i Marko: Naša priča je počela krajem aprila 2021. godine kada smo se spremali za neki bazar na kom je Milica trebalo da izlaže svoj nakit koji pravi, a Marko prvobitno planirao da izlaže vintidž odeću koju prodaje u slobodno vreme. Ali, zbog handmade tematike tog događaja na koji smo se oboje prijavili, Marko nije mogao da izlaže odeću, jer ta odeća nije handmade, i nas dvoje smo sedeli i bili u fazonu:

-Šta ćemo sad oboje da izlažemo osim nakita, kad smo već platili tezgu za ceo vikend?
-Ajde da krenemo da pravimo one činije o kojima već mesecima pričamo da ćemo početi?!? 
-Ajde!

I tako smo nas dvoje, bez dana iskustva, samo počeli da pravimo naše činije i evo sad dajemo intervju za jedan od naših omiljenih magazina

Čija motivacija vam je pomogla?

Milica i Marko: Beskonačna motivacija i podrška naših najbližih prijatelja koji su sve vreme verovali u ideju ovog brenda i podržavali nas od samog početka je, možemo slobodno reći, bila jedna od ključnih stavki za naš opstanak. Oni su kupili 85% naše prve 2-3 kolekcije činija, kako za sebe, tako i za njihove prijatelje. Beskrajno smo zahvalni svima na tome i nikada im to nećemo zaboraviti. Druga stvar koja nas je motivisala, a i dalje nas motiviše jeste to što je naš cilj da prestanemo da radimo dosadne korporacijske poslove, i dođemo do tog nivoa da možemo da živimo od nečega kreativnog, kao što je ovaj posao.

Zašto baš Disko Pečurka?

Milica i Marko: Za ime nam je najviše vremena trebalo, u tom našem prekratkom procesu kreiranja ovog brenda – čitavih pet dana! Hteli smo da ime brenda asocira na nešto veselo, a opet psihodelično, da bude što jačih i uvrnutijih boja i oblika.  Sedeli smo i mozgali, pitali prijatelje da nam kažu neke asocijacije na veselo i psihodelično, ali nam se ništa nije dopalo. Nekako se reč pečurka sve vreme preplitala kroz te ideje, ali nismo želeli da ime brenda bude samo to. Želeli smo da ta reč bude asocijacija na nešto veselo, a da opet bude kul i možda malo retro i da kad čuješ tu reč uvek pomisliš na nešto dobro. I onda je reč disko isplivala i kada smo spojili disko i pečurka – to je bilo to. Veselo, catchy i asocira na nešto preludo. Kao da si na najboljoj žurci na svetu i to na pečurkama. Tako je nastalo naše ime, a mi smo samo sedeli u svojoj sobi, niti smo bili u klubu, niti na pečurkama.

Da li smatrate da danas ima više prostora za primenjene umetnosti?

Milica i Marko: Definitivno! U eri društvenih mreža, verujemo da svaka umetnica i umetnik uz upornost i konstantost mogu doći do svoje publike. Nismo preveliki fanovi novih medija, ali da nije njih – naš brend, takođe, ne bi bio trenutno gde jeste.

Da li može da se živi od „kreativnosti“?

Milica i Marko: Mi nažalost još uvek ne. Veliki je put pred nama dok ne dođemo do toga da možemo da se pohvalimo time kako je ovo naš jedini posao. Iskreno se nadamo da će taj trenutak doći, ali kako stoji stanje na tržištu – dug je put pred nama.

Šta mislite da su prednosti, a šta mane kreativnog preduzetništva u Beogradu?

Milica i Marko: Prednosti su to što je Beograd glavni grad naše zemlje i onda automatski kreativci imaju veće šanse da se brže povežu s drugim ljudima, brendovima, stvore nove i prave kontakte, što im olakšava da dođu do svoje ciljne grupe. Ali, u isto vreme, postoji velika konkurencija i samim tim je teže za svakoga od nas da opstane na tržištu. Izazov je veći, što se nama dopada!

Šta mislite da treba da se promeni kako bi vam poslovanje bilo olakšano?

Milica i Marko: Smeta nam to što uvek svi pričaju kako je sjajno što postoji sve više mladih ljudi koji stvaraju neki svoj unikatan brend, ali niko ne priča o tome koliko je finansijski teško da bilo šta započneš, a još teže da opstaneš na tržištu. Porezi i doprinosi su užasno visoki čak i za paušalce, a to je navodno minimum. Kada bi država svima dozvolila da prvih godinu dana (koji su uglavnom ključni za razvoj biznisa) nemaju finansijskih obaveza, bez ikakvih uslovljavanja, a imaju legalnu firmu – sve bi bilo mnogo lakše i verujemo da bi svi bili srećniji. Najviše nam je muka kada čujemo rečenicu „Bar ste na pozitivnoj nuli”.

O čemu govori vaša umetnost, da li njome želite nešto da podržite ili se protiv nečega borite?

Milica i Marko: Našom umetnošću želimo da podržimo sve žene, žensku seksualnost, kao i slobodu žena da budu žene. Želimo da slavimo žene i ženska tela takva kakva jesu, ljubav, autentičnost. Želimo da slavimo kvir zajednicu koja je, pored žena, veoma važna za naš identitet i opstanak u društvu u kom živimo, kao i za to ko smo mi prvenstveno kao osobe i kako doživljavamo svet oko sebe. Žene i kvir umetnice i umetnici su nas bukvalno odgajili i formirali u osobe koje smo danas i na tome smo im zahvalni beskonačno. Da nije bilo naših majki, baka, tetaka, sestara, prijateljica i prijatelja, kao i svih nama važnih umetnica i umetnika na koje smo se ceo život ugledali – naša umetnost ne bi bila ovakva kakva jeste.

Kako preskačete stepenike i borite se sa izazovima samostalnih umetnika u Beogradu?

Milica i Marko: Iskreno, ne znamo ni mi sami. Nismo iz Beograda.  OK, šalimo se…. Ali stvarno nismo iz Beograda, mi smo iz Pančeva (smeh).

Zanimljivo je kako ni jednom do sada nismo pomislili da odustanemo, a mnogo puta nam je bilo teško da nastavimo dalje, što finansijski, a isto tako i mentalno. Nekako smo se uvek vodili time da postoje ljudi kojima se dopada ono što mi radimo i da će uvek na kraju dana neko podržati naš rad, što i jeste tako. Ne samo u našem slučaju, već to mislimo da važi za svakoga ko je preduzetnik i na početku je. Samo ne odustajte!

Koja muzika se čuje dok stvarate?

Milica i Marko: Uffff, ovo je zapravo najteže pitanje. Kod nas ne postoji žanr, već raspoloženje tog dana ili određeni izvođač na kog smo trenutno naprženi (Rosalia i Steve Lacy) ili još gore – pesma koju vrtimo u krug dok nam ne eksplodira mozak (Flowers by kween Miley Cyrus). To često bude i neka pesma sa TikToka (Mae Stephens – If We Ever Broke Up) ili nešto iz serija koje gledamo u datom trenutku (White Lotus – Intro). Mi obožavamo muziku i generalno nam je muzika jako važan segment u životu. Zbog toga često volimo da podelimo na profilu našeg brenda plejliste sa pesmama koje slušamo u tom periodu ili na datu temu.

Šta najviše volite da pravite?

Milica: Najviše volim kada pravim činije sa facama, jer kroz njih mogu da ispoljim sve emocije koje osećam u tom trenutku. 
Marko: Najviše volim da pravim pečurke, jer znam da će doći trenutak kada treba da se prave tačke i tu tripujem svoju Yayoi Kusama eru.

Bez čega ne započinjete dan?

Milica: Bez doručka.
Marko: Bez duple doze epspresa i još ako je ristreto – moj dan je već uspešan.

S čime završavate dan?

Milica: Uz gledanje omiljene serije, a neretko i uz zdravu dozu plakanja. 
Marko: Verovatno trećom večerom za taj dan. (smeh)

Gde možemo da vas sretnemo u gradu, preporučite nam 5 mesta.

Milica i Marko: Majstor i Margarita, Koffein, Kafeterija, Cetinjska i u Pivskom zabavniku. Presmešno nam je što su sva mesta restorani, kafići ili kafeterije, ali nama su hrana i piće zaista uvek na prvom mestu i kada smo s te strane zadovoljni – sve može. Ne možemo npr. gladni da sedimo i stvaramo umetnost ili bilo šta drugo, jer to kod nas ne ide. (smeh)

Preporučite jednog umetnika za koga mislite da treba da znamo.

Milica: Pixieblood.
Marko: Zerina Bogućanin.

Odakle dobijate inspiraciju za vaše proizvode?

Milica i Marko: Nemamo nikakakav određen vid inspiracije, već se uvek vodimo time da koristimo boje i nijanse koje mogu da prenesu naša trenutna osećanja, a kada su u pitanju oblici činija – tu se trudimo da naš identitet i to ko smo mi i šta nas čini osobama koje jesmo pretočimo u sam oblik naših činija.

Gde nastaju vaši radovi?

Milica i Marko: U sobi, a leti u dvorištu, jer se sve brže suši zbog toplog vazduha. Živimo za dan kada ćemo imati naš Disko Pečurka studio.

Da li postoji nešto zanimljivo o vama što treba da znamo?

Marko: Stvar koju ljudi o meni ne znaju jeste da svakog dana moram da pronađem nekog novog muzičkog izvođača čija muzika može ozbiljno da mi ulepša dan i inspiriše me da uradim bilo šta. To je nešto bez čega stvarno ne mogu da zamislim svoj život. Danas sam rasprodao svoju 28. svetsku turneju pod tušem. (smeh)

Milica: Volim da sakupljam biljke, iako većina njih ne proslavi svoj prvi rođendan u mojoj sobi. (smeh)

Ako želite da postanete deo kreativne zajednice Beograda, prijavite se na belgradecreative.net

Belgrade Creative Network je platforma koja promoviše Beograd kao kreativan grad, kroz kreativne preduzetnike koji u njemu stvaraju i deluju. 

Projekat je podržan od strane Sekratarijata za kulturu grada Beograda.

Ostali tekstovi rubrike iz ateljea

Pratite Oblakoder na:

0 Comments

Submit a Comment

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *