fbpx
ANTENA NOVA EPIZODA: Tramvaj broj 1: prvi prestonički tramvaj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Tramvaj broj 1: prvi prestonički tramvaj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Tramvaj broj 1: prvi prestonički tramvaj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Tramvaj broj 1: prvi prestonički tramvaj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Tramvaj broj 1: prvi prestonički tramvaj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Tramvaj broj 1: prvi prestonički tramvaj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Tramvaj broj 1: prvi prestonički tramvaj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Tramvaj broj 1: prvi prestonički tramvaj ✹

Iz ateljea: Miljane Lazić, Agnika

Razgovarali smo sa Miljanom Lazić o njenom brendu Agnika

18. May 2023

Miljana Lazić je samouka umetnica koja stoji iza brenda odeće Agnika. Za sebe voli da kaže da je „mitsko biće”, jer činjenica da je samohrana majka, umetnica i preduzetnica u Srbiji, zvuči kao potpuni mit. Njena estetika modela je na granici avangarde i minimala, začinjena futurističkim notama i japanskom uličnom modom. Kaže da sopstveni brend podrazumeva da ili imaš gomilu skills-a ili gomilu ljudi oko sebe koji obavljaju posao umesto tebe. Smatra da je jedan od razloga opstanka kreativaca to što se brzo prepoznaju i udružuju oko iste ideje. Stvaranjem svojih komada bori se protiv šunda i kiča, uniformisanosti i neobjašnjive potrebe da svi izgledamo isto.

Kako je nastao tvoj brend – koji je bio prelomni momenat kada si se odlučio da započneš svoj biznis?

Miljana Lazić: Brend je delom nastao iz egzistencijalne, a delom iz kreativne nužde, kao i iz potrebe za slobodom. Kreativan rad je ozbiljan pokretač, a kada se stvara brend, to je kao kad se rodi beba. Ti onda tu bebu čuvaš, hraniš, pa dođu prvi koraci, prve reči i onda kada prođe vreme vidiš da je ta beba porasla. Ponosiš se i uživaš u tome. 

Čija motivacija ti je pomogla da pokreneš i razviješ svoj biznis?

Moja drugarica Dragana Milivojević, slikarka i ekspert digitalne umetnosti, je bila moj glavni motivator u stvaranju brenda. U jednom momentu smo bile u sličnoj životnoj fazi, kao u nekoj filmskoj sceni, dve ucveljene žene, sveže razvedene i bez para. Dragana je odlučila da uzme stvar u svoje ruke, napravila mi je logo i sajt i tako je sve počelo.

Da li se tvoj rad po nečemu posebno ističe? Šta je prepoznatljivo?

Na početku su mi bili važni materijali i taj momenat spajanja različitih materijala u neku vrstu kolaža. Sada mi je bitnija forma, pa neki komadi postanu „sirov minimal”, ja ih nazivam „skulpture”. I dalje se oduševim kada naletim na super materijal i često mi bude inspiracija. Estetika modela je na granici avangarde i minimala, začinjena futurističkim notama i japanske ulične mode.

Čime se baviš u svakodnevnom životu – koja je tvoja profesija?

Formalno nemam obrazovanje iz bilo koje oblasti umetnosti, što mi se ponekad čini kao prednost. Potpuno sam samouka i učestvujem u stvaranju svojih komada od početka do samog kraja. Imati sopstveni brend podrazumeva da ili imaš gomilu skills-a ili gomilu ljudi oko tebe, koji obavljaju posao umesto tebe. Tako da, kada me neko pita šta radim, ja kažem da je bolje da me pita šta ne radim.

Da li može da se živi od „kreativnosti“? Da li ti možeš samo time da se baviš?

Živim od svog kreativnog posla kojim se bavim i čini mi se da drugi ljudi moj posao vide kao neku laganicu, zezanje. Iza svakog proizvoda stoji ozbiljan rad, mnogo stresa, neizvesnosti i konstantnog učenja novih veština.

Šta misliš da su prednosti, a šta mane kreativnog preduzetništva u Beogradu?

Mane kreativnog preduzetništva su sistemska neprepoznatljivost, mala sredina i slaba kupovna moć ljudi. Dobra strana je taj kult zajedništva koje mi kao društvo gajimo, da li zbog višedecenijske patnje i ratova ili nečeg drugog, ali ljudi se ovde brzo prepoznaju i udružuju oko iste ideje. Mislim da je to jedan od razloga opstanka nas kreativaca.

Šta misliš da je prvo što treba da se promeni u tom pogledu, da olakša „poslovanje“?

Kreativne poslove država ne prepoznaje kao posebnu kategoriju, već najčešće kreativce stavlja u proizvodne delatnosti. Mnogi pribegavaju otvaranju udruženja ili dobijaju stasus samostalnih umetnika, što nije suštinsko rešenje, ukoliko neko želi da živi od svog kreativnog rada. Država treba da donese nove zakonske i poreske regulative za takve delatnosti i na taj način pomogne umetnicima i ujedno smanji sivu ekonomiju.

O čemu govori tvoja umetnost, da li svojom umetnošću želiš nešto da podržiš ili se protiv nečega boriš?

Stvaranjem svojih komada borim se protiv šunda i kiča, te uniformisanosti i neobjašnjive potrebe da svi izgledamo isto. Modna industrija je jedan od najvećih zagađivača na svetu. Brzina kojom se smenjuju kolekcije je apsurdna. Moja želja i deja je da ljudi promene svoj mindset i počnu da kupuju manju količinu odabrane odeće, od lokalnih dizajnera i vintage radnji.

Koja muzika se čuje dok stvaraš?

Muzika je bitan deo mog stvaranja i života, uvek slušam nešto dok stvaram, od crkvene muzike preko Erik Satie, Fela Kuti, King Krule i dark elektro punka, pa sve do sevdalinki.

Najviše uživaš kad stvaraš?

Najviše uživam dok pripremam novu kolekciju za predstojeću sezonu. Onda nema spavanja i upadnem u euforiju do maksimuma.

Bez čega ne započinješ i ne završavaš dan?

Jutro mi je omiljeni deo dana, tako da, dan započinjem gledanjem u sunce, disanjem i raspodelom snage za predstojeći dan. Naravno kafica i limunadica su uvek tu. Toliko se stvari dogodi u toku dana, da večeri služe za procesuiranje svega i možda neki dobar film ili knjigu.

Gde možemo da te sretnemo u gradu? 5 mesta koja preporučuješ!

Često sam u radnji Klasa, u Čumiću, gde izlažem svoju odeću. Volim da obilazim pijace, zemunski kej, filmske festival i neke klubove po gradu.

Da li možeš da nam preporučiš nekog umetnika?

Moju prijateljicu Marijanu Kovačević i njen nakit „Koma” koji predstavlja nosive skulpture u vidu nakita, raznih oblika i teksture, živa bića sa druge planete.

Odakle dobijaš inspiraciju za svoje proizvode?

Inspiraciju pronalazim u svim fizičkim i metafizičkim oblicima oko nas i u nama samima, jer odeća je jedan oklop koji u isto vreme štiti i priča priču.

Gde nastaju tvoji radovi?

U potkrovlju svoga doma napravila sam radionicu i to je mesto gde se krčkaju sve kreacije. Rad od kuće ima svoje prednosti i mane, ali za sad je to najbolje rešenje.

Koji savet bi dala nekome ko započinje svoj „biznis“?

Svi misle da je dovoljna kreativnost za započinjanje nekog biznisa, izgradnje brenda. Hrabrost, dobra organizovanost i upornost su ključ i osnova dobrog poslovanja i trajanja. Za sebe volim da kažem da sam „mitsko biće”, jer činjenica da sam samohrana majka, umetnica, preduzetnica u Srbiji, zvuči kao potpuni mit. Moguće je, sve je moguće…

Ako želite da postanete deo kreativne zajednice Beograda, prijavite se na belgradecreative.net

Belgrade Creative Network je platforma koja promoviše Beograd kao kreativan grad, kroz kreativne preduzetnike koji u njemu stvaraju i deluju.

Projekat je podržan od strane Sekratarijata za kulturu grada Beograda.

Ostali tekstovi rubrike iz ateljea

Pratite Oblakoder na:

0 Comments

Submit a Comment

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *