fbpx
ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji

Skrinšot: TikTok

Zašto je TikTok bolji za moje telo i sliku o njemu od Instagrama?
Piše: Marina Zec

23. February 2023

Pre godinu dana, ako ne i više, prvi put sam instalirala TikTok. Kao i svaka druga osoba starija od 22 godine, pristupila sam mu prilično snobovski – sa raspoloženjem i mišljenjem „ma, ovo je mreža za klince, nije ovo za mene”. Deinstalirala sam ga nakon par dana i od tada smo TikTok i ja ušli u jedan prilično nestabilan (da su ljudski odnosi u pitanju rekli bismo čak i toksičan ) odnos. Na svakih par meseci bih ga instalirala, kako zbog posla, tako i zbog klipova koje sam dobijala od prijatelja, a nakon nekoliko dana bih ga ponovo, izrevoltirana sadržajem – gasila. U situacijama kada mi je falilo memorije na telefonu, TikTok bi bio prva mreža koja bi „letela” iz mog telefona, uz objašnjenje – „šta će mi, puno memorije oduzima, a ionako je ne koristim”.

Poslednji put, TikTok sam instalirala u novembru prošle godine. Valjda. Iskreno, ne sećam se tačno, ali za ovu priču nije ni toliko važno. Ovog puta instalirala sam ga bez „spoljnih podsticaja, već sam shvatila da sam na Instagramu počela da pratim reels-ove, koji su bili direktna kopija sadržaja sa TikToka, pa sam odlučila da se okrenem direktnom izvoru sadržaja i informacija. Nakon toga, TikTok je postao deo moje svakodnevice. Počela sam da pratim različite profile, filtriram sadržaje koji mi se dopadaju, počela sam čak i neironično da uživam u sadržajima koje gledam! Tačnije – počela sam aktivno da treniram algoritam prema svojim preferencijama. Od tada, do danas, moj TikTok se u velikoj meri promenio. Od rendom feed-a koji verovatno izgleda slično svima sa ovog geografskog područja, do personalizovane platforme, na kojoj najčešće gledam verovatno tipične milenijalske sadržaje – predloge pilates treninga, brze mediteranske recepte, kako da uvijem kosu bez figara preko noći, koje prirodne namirnice u najbolje za detoks, videe devojaka različitih oblika i veličina koje oblače različite odevne kombinacije, smešne snimke tipa koji ušuškan u ćebe proziva prebogate ljude i njihovo eksponiranje bogatstva na TikToku i prelepe lokacije (na koje želim da otputujem).

TikTok je, u stvari, u skladu sa namerom sa kojom je nastao, uveo novu vrednost u kreiranje sadržaja za društvene mreže. Da ne bude dileme – TikTok je, kao i Instagram, pre svega fokusiran na što precizniju personalizaciju sadržaja, ali za razliku od njega, sadržaj nije toliko providno dirigovan logikom (američkog) tržišta i svrhom da privuče što veći broj ljudi kako bi njihova interesovanja i vreme prodao drugim kompanijama (plasirajući im reklame). Iako Tiktok manipuliše tim istim resursima (ima besplate kreatore, može da koristi naša interesovanja i vreme), da biste okačili nešto na ovu platformu – morate da ponudite nešto novo, morate nešto autentično da stvorite. Pošto je nastao kao platforma za lipsinkovanje, ideja TikToka je bila da se ponudi zabavan, muzikom praćen, sadržaj. Takav format kreiranja sadržaja i dalje je dominantan na platformi, ali ono što ga izrazito diferencira od Instagrama jeste činjenica da na TikToku, u okviru sadržaja koji kreirate, nešto morate da ponudite. Neku informaciju, neki tutorijal, neki predlog. Nije dovoljno da fotkate selfi, i da to bude to. Takođe, TikTok je platforma gde se ljudi okupljaju oko interesovanja – ne oko ljudi koji se poznaju. On je kao neka hibridna vrsta foruma, samo umesto sub-page-va, imate pokretače tema (koji teme započinju postavljajući video snimke) i gomile ljudi koji na te teme reaguju, kroz diksusije u komentarima ili kreiranje videa koji postaju odgovori na druge videe.

Na TikToku sadržaje kače potpuno random ljudi, a komunikacija nije usmerena na neku nevidljivu javnost (logika tradicionalnih medija, magazina, koju je Instagram prekopirao), već često kreatori biraju ovu platformu da bi direktno komunicirali sa drugim ljudima – iako ih ne vide i ne čuju. TikTok, za razliku od upleglanog Instagrama, ponudio je, zapravo, sirov sadržaj, koji je zbog te osnovne odlike mnogo prirodniji i raznovrsniji. Naspram Instagrama, čija estetika nekako deluje kao bilo koja reklama u modnom časopisu, TikTok sadržaji neretko izgledaju kao razgovori sa prijateljima – pri čemu se nailazi na sve one lepe, ali i ružne, obične, nenašminkane, neupeglane strane života. TikTok je stvorio paralelni univerzum društvenih mreža, koji je fokusiran na interesovanja osobe, a ne na stvaranje lažne slike o njoj. Samim tim, usvojio je i drugačije vrednosti – pa tako TikTokom ne dominiraju modnom industrijom dirigovani toksični standardi lepote i fizičkog izgleda, već suprotno – TikTok neguje „big boy”-eve, devojke sa aknama, oblinama i proslavlja lepotu svih njih. Iskreno, i sa poštovanjem. I to je za svet društvenih mreža – revolucionaran novitet. Ali, kakve to veze ima sa mojim telom?

Društvene mreže, kako muškarcima, tako i ženama, već godinama, kao i mediji pre njih, nameću nedostižne, neverovatne standarde fizičkog izgleda i životnog standarda. instagramična girl boss stiže sve, ustaje u 6, ide na trčanje, stiže u kancelariju, „kida”, svoj posao, jede burgere i picu, ide na piće sa prijateljima, putuje u Pariz ili na Maldive svaki treći dan, i slika se sa laptopom u štiklama i košulji. Ova estetika, bila je ženski satandard Instagrama do neke 2016. godine, nakon čega su uspostavljanje estetskog standarda postavili hipsteri – pa je nesavršena, minimalna estetika postala ženski primat. Ipak, i ta „nesavršenost i photodump-ovanje kriju u sebi sve osim sirovosti – jasno planiranje estetike po standardima koji su više ili manje ustanovljeni.

Nasuprot tome, TikTok uvodi potpuno drugačiji pristup ženskom telu i životu uopšte. Iako postoji pregršt sadržaja koji su usmereni na veličanje ličnog života (i to je skroz u redu), TikTok je, za razliku od Instagrama, u podjednakoj meri ponudio i drugu stranu – sirove sadržaje o mršavljenju, nesavršenosti ženskog tela, bubuljicama, kosi, hrani, prirodnoj lepoti. I iskreno – mislim da je to uglavnom nastalo kao posledica činjenice da ovom mrežom „vlada generacija Z (koliko god ovo bumerski zvučalo). Jer, prethodne generacije nisu imale hrabrosti da te „nametnute okove razbiju, dok sve mlađe generacije stvaraju jedan „ma, zabole me, tako je-kako je, to sam ja” tip odnosa (koliko je to dobro generalno u životu nije predmet ovog teksta, ali da je dobro za diverzifikaciju sadržaja i standarda lepote na društvenim mrežama – dobro je). Da može pozitivno da utiče na samopouzdanje velikog broja devojaka, ako čuju iskustva iz prvog lica druge žene koja je mesecima bila na dijeti i smršala ili da čuju da i druge devojke imaju problema sa aknama. A ono što je najvažnije na TikToku, jeste i kultura komentarisanja na takvim postovima – veoma često suprotivna i usmerena na razgovor i diskusije (ponovo – forumi), za razliku od kulture komentarisanja na Instagramu ili, ne daj bože, Tviteru. Ipak, postoje oni koji smatraju da TikTok svojom sirovošću podstiče ljude da budu najgore verzije sebe (Inverse u jednom tekstu piše o ovoj temi), čini se da se uzrok toksičnosti ipak odnosi na vrste kreatora i ideje koje oni propagiraju, a da nema mnogo veze sa trendovima koje platforma nameće i da je takve kreatore moguće naći svugde.

I, dakle, zašto je TikTok bolji za moje telo i sliku o njemu? Zato što sam na TikToku krenula da pratim sadržaje koji se odnose na žensko zdravlje, a koji pre toga nisu dolazili do mene (a objektivno, ja nisam neko ko se preterano bavi pretraživanjem tema koje se tiču zdravog života, ili je fanatik tog tipa). Zato što su ti sadržaji prilagođeni jeziku koji mi odgovara i nude neku vrednost – neku informaciju, savet, motivaciju. Zato što su neupeglani i iskreni. Zato što dolaze od pojedinaca i prenose iskrene priče. Zato što me teraju da na drugačiji način posmatram svoje telo. Zato što zbog toga mogu da stvaram zdrav odnos prema svom telu, neupeglanom, iskrenom, kada ga pogledam u ogledalu. I negovanje takvih internet kultura je izrazito značajno.

Uprkos činjenici da je TikTok ipak još jedna društvena mreža i da nudi i mnogo toga lošeg i adiktivnog (kao i sve mreže ovog tipa), čini mi se da je za temu ženskog tela i zdravlja, ova platforma daleko nežnija i zdravija od drugih. Naravno – uvek se postavlja pitanje forsiranja imperativa najbolje verzije sebe na društvenim mrežama, ali čini se da TikTok i to nekako zaobilazi. Kako i zašto? Ne znam. Da li je to do mog feed-a? Vrlo moguće. Ali i da jeste, takav feed mi nikada nije bio na Instagramu. Jer takva vrsta sadržaja se, makar na mom feed-u, nikada nije pojavljivala, niti se lako probijala. Pa čak iako je to jedino dobro što nudi TikTok, neka je. Makar će nam možda pomoći da iskrenije gledamo svoja tela i da prestanemo da ih poredimo sa standardima sa bilborda. Da im se više posvetimo i da ih negujemo. Da se ponašamo više u skladu sa Gen Z standardima. Makar dok ga ne ugase. Ali to je tema za neku drugu kolumnu.

Pa u to ime – uživajte u svojim telima, svim njihovim nesavršenostima i njihovoj ranjivosti i sirovosti. A u skladu sa mojim algoritmom, šaljem vam otpozdrav, jednim jednostavnim – Namaste!

Preporučeni tekstovi

Pratite nas na:

0 Comments

Submit a Comment

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *