Žene su izvojevale velike pobede u prošlosti, i sada imaju veću kontrolu u svojim životima koji se pre samo tri veka svodio na dom i porodicu. Na globalnom nivou, većina žena može da glasa, mogu da se obuku kako žele, raspolažu kapitalom, privređuju, mogu da imaju kontrolu nad svojim reproduktivnim zdravljem… Žene sada mogu da imaju sve – i posao i porodicu, i topli dom i karijeru. Žene, takoreći, žive jedan san. Ali čiji? I koja je cena toga?
Često se čuje da porodica muškarcima predstavlja aksesoar, a ženama dodatni posao, jer se briga o drugim članovima i domu tradicionalno svaljuje na ženina pleća, dok muškarci nastavljaju sa svojim uobičajenim aktivnostima, samo što sad imaju i besplatnu kućnu pomoćnicu. Ali nove generacije žena ne žele da ćute o neplaćenom radu koji im je nametnut, a prostor gde o tome mogu slobodno da pričaju za mnoge od njih jeste TikTok.


Emotivni, neplaćeni, nevidljivi rad
Pojam „emotivni rad“ skovala je profesorka Arli Hohšild 1983. godine u knjizi „Managed Heart“, u kom ova sociološkinja koristi termin „emotivni rad“ kako bi opisala posebnu vrstu rada koju obavljaju oni koji se nalaze u uslužnim delatnostima. Međutim, kasnije ovaj termin kreće da se preliva i na privatnu sferu doma i porodice, jer se uvidelo da ženin rad u kući poprilično odgovara dinamici između konobarice i gosta – kako konobarica mora da se smeška i umiruje gosta koji je besan, tako i žena mora da nosi emotivnu ravnotežu u domu ukoliko se njen muž vratio nervozan sa posla.
Potiskivanje emocija ili, pak, emotivno prilagođavanje situacijama kako bi se neko drugi umirio ili namirio često pada upravo na ženski rod. Iako emotivni rad nije po sebi u potpunosti negativan koncept, činjenica da je izuzetno rodno zasnovan i da i te kako pripada zastareloj podeli muških i ženskih poslova, čini ga interesantnim za istraživanje, ali i preispitivanje i kritiku. Emotivni (pa i kućni) rad oslanja se na stav da se od žena očekuje da daju prioritet dobrobiti svakog drugog, a ne sebi. Da li će se on ispoljiti kroz čišćenje ili emotivnu podršku, načelno za ovu diskusiju nije toliko važno. A emotivni rad, zajedno sa neplaćenim kućnim radom, čini nevidljivi rad koji žene obavljaju svakodnevno i dodatno se iscrpljuju. Ovaj rad nije nevidljiv jer nema posledice u našim realnostima (veš je definitivno opran, a deca su smirena posle svađe), već je nevidljiv jer ova vrsta rada prolazi nepriznato od strane ne samo porodice, već i celog društva.


Na Tiktoku žene više ne žele da ćute
TikTok je učinio štošta dobro za različite zajednice – ljudi se povezuju, dele svoje veštine, umetničke radove, skečevima zasmejavaju publiku, ili samo đuskaju – a ponekad je dobro videti nekoga kako se dobro zabavlja. Ali osnovna snaga ove društvene mreže su ispovesti i saveti koje korisnici traže i nude, a priroda same aplikacije omogućava lakše povezivanje sa drugima i jednostavniji način da se odgovori na klipove. Tako su mahom žene počele da pričaju o muško-ženskim odnosima – prepričavaju svoje loše dejtove, iskustva sa goustovanjem, i vrlo popularne „kako sam saznala da me dečko/verenik/suprug vara“ priče uvek postaju viralne. A onda su žene počele da se javljaju sa drugim ispovestima:
„Moj bivši muž „nije mogao da se seti“ kog dana smeće treba da se izbaci. Nakon što sam podnela zahtev za razvod, odjednom je smeće bilo na ivičnjaku svakog ponedeljka…“
„Rekla sam suprugu da nisam spavala celu noć jer se ne osećam dobro, i on mi je odgovorio „Pa ni ja se ne osećam najbolje.“
„Sada je 10:30 uveče, koliko će me suprug terati da radim? Radila sam devet i po sati smene na poslu danas, umorna sam.“
Ovo su samo neke od ispovesti koje se pojavljuju na pomenutoj mreži, a komentara na ovakvim objavama koji tvrde da se isto dešava i njima ima previše.
Žene čak „hvataju muževe“ da ne doprinose radu u kući, ili snimaju čitave rasprave u kojima žena kritikuje muškarca što ponovo, po pedeseti put, nije bacio prljave čarape u korpu za veš, nego su ostale pored kreveta. Gotovo po pravilu, niz žena se javlja sa sopstvenim pričama ispod svakog videa, što samo znači jedno – žene imaju kolektivno iskustvo neplaćenog emotivnog i kućnog rada.
Veliku popularnost dobile su i kreatorke poput Šonde, koje direktno kritikuju muškarce koji se ne trude oko svoje parnerke. Ova kreatorka ima dosta viralnih snimaka, ali njen odgovor na snimak žene koja priprema sopstvenu veridbu (a da toga nije bila svesna) posebno je dobio na značaju. Šonda je reagovala i na snimak partnera koji ne želi da čuva svoje bolesno dete jer je to obaveza majke, a ne njega samog, a popularne su i njene reakcije na muškarce koji gostuju u raznim podkastima i pričaju o tradicionalnim rodnim podelama poslova u kući.
Zašto se ovo dešava baš sada? Milica Crkvenjakov koja vodi profil „Draga devojčice“ i edukuje mahom mlađu publiku o ženskim pitanjima i pravima smatra da je ovo prirodni nastavak toga što nam je svima prekipelo od očekivanja da žene rade sav kućni posao.
„Neka više, neka manje, ali sve smo odrasle u sistemu koji to podržava i bile smo učene da su žene i devojčice te koje rade po kući. Jednostavno nam je dosta. Većina milenijalki nema vremena da se brine o celoj familiji sama jer radi, došlo je do trenutka da nazovemo stvari svojim imenom – ovo je rad, i mi ga ili delimo ili ga neću raditi“, rekla je Milica za Oblakoder.


„Teraš me da previše radim“
Jedan od trendova koji je dominirao TikTokom ove godine je snimanje videa na pesmu „Labour“ Paris Palome, u kojoj su reči sledeće: „Teraš me da previše radim – svaki dan, ceo dan, terapeutkinja, majka, sobarica. Nimfa i devica, medicinska sestra, pa onda i služavka. Samo dodatak, živim da se brinem o njemu, tako da on ne mora ni prstom da mrdne. Dvadeset četiri sata, sedam dana u nedelji, mašina za bebe, samo da bi on živeo svoj san. Nije čin ljubavi ako me nateraš na to, teraš me da previše radim“.
Ovaj deo pesme toliko je pogodio TikTok zajednicu, da su se žene svih generacija snimale uz nju i davale svoje primere koliko su iscrpljene konstatnim pritiscima i nametnutim obavezama. Do zaključenja ovog teksta preko 40.000 videa sa ispovestima napravljeno je sa ovim zvukom u pozadini, u kom su žene objašnjavale koliko ih dodatna količina emotivnog, kućnog, neplaćenog rada iscrpljuje i više ne žele da učestvuju u patrijarhalnim očekivanjima.
Objave koje kritikuju partnerovu nebrigu o deci, ponašanja muškaraca u porođajnoj sali, preplavljenost kućnim poslovima koji iscrpljuju, teret emotivnog rada kako prema partneru, tako i prema deci, ali i onih koji se bave nepriznavanjem ženskog doprinosa nauci i istoriji, seksualnog nasilja i uznemiravanja, prozivaju ponašanje muškaraca i njihovu instrumentalizovanu nesposobnost da bi izbegli kućne poslove… samo kada kliknete na trending sound ove pesme, naići ćete na niz ispovesti koje su povezale žene na ovoj društvenoj mreži. Crkvenjakov pozdravlja otvorenost kreatoriki da javno govore o ženskom iskustvu.
„Jako mi se sviđa taj ženski bes, koji se posebno pojavljuje na videima sa pesmom Paris Palome. Čak i mi koje smo u boljim pozicijama, privilegovanijim, osećamo taj teret i bes prethodnih generacija žena, i to pretapamo u videe, u njihovo ime tražimo osvetu i to nam daje vetar u leđa. Iako smo mi daleko više privilegovane od naših pretkinja, daleko od toga da nam je savršeno. Taj feminine rage je meni super, besne feministkinje će promeniti svet“, istakla je Milica.
Nadovezala se da jake feminističke struje imaju i svoj kontrateg i na društvenim mrežama, zato je „trad wife“ trend postao mnogo popularan u trenutku kada se žene žale na nevidljivi rad.
Na tom trendu vidimo niz žena koje uživaju za šporetom, ili u spremanju kuće, bavljenju decom kojih, gotovo po pravilu, ima više od troje. Propovedaju tradicionalne vrednosti i sreću koja dolazi iz bavljenja domaćinstvom, i uz blažene osmehe, mese svoj hleb. Crkvenjakov ovaj trend vidi kao poražavajući, ali razume zašto u 2023. godini ovaj način života može da deluje izuzetno poželjno.
„Postoji nešto privlačno u trad wife stilu života – svi mi smo iscrpljeni od kapitalizma i neprestanog rada i vidimo nešto lepo i benefit u životu u kolibi u kojoj pravimo svoj džem. Nemamo dovoljno drugih primera za neki sporiji, antikapitalistički život, recimo život u komuni žena, pa se trad wife progurao. Ovaj trend je samo kontrateg drugoj strani, a postao je popularan jer se patrijarhalnom dodala ta neka nova, privlačna estetika, takozvani cottage core, koja celu sliku čini doslovno lepšom“, navela je Milica.


A šta objavljuju muškarci?
S druge strane, postoji i trend „good dad“ ili „good husband“, u kom muškarci objavljuju šta čine za svoje supruge i decu i takođe je vrlo popularan na TikToku. Neki muškarci zaista opisuju uobičajen dan samohranih očeva ili nezapolesnih osoba koje se bave domaćinstvom, što nije ništa neobično za platformu koja obožava te „provedite jedan dan sa mnom“ formate. Međutim, ima i onih koji, svesno ili nesvesno, objavljuju neke svoje postupke i očekuju aplauz od javnosti za doslovno minimum posla – recimo, muževi se hvale kako se brinu o suprugama kada se razbole od gripa, a u jednoj objavi koja pompezno najavljuje brigu i posvećenost bolesnom članu porodice, kreator se „pohvalio“ što je napravio ženi kafu tog jutra. Muškarci se čak i šale kako im treba dati medalju kada jednom operu sudove, na šta žene reaguju na ovoj društvenoj mreži.
Na oštre reakcije žena nailaze i klipovi koji se tiču praznika – u jednom od njih, muškarac se deset godina nije potrudio da kupi božićne poklone svojoj supruzi, a sve se predstavlja kao dobra šala (sa naravoučenijem, naravno, ali to ne menja činjenicu da žena deset godina nije dobila poklon za Božić). Kreatorka Viktorija Grejvs reagovala je na ovaj snimak, i rekla: „Magija praznika je neplaćeni rad žena koji se ne ceni. Zamislite da se ženi desilo da joj deset godina ne padne na pamet da kupi poklone svojim najmilijima“, aludirajući da takav scenario gotovo da ne postoji.
„Jedna kreatorka je napravila pesmu ’You are such a good dad’ koja ismeva celu situaciju – mame, kada se brinu o deci, one su samo mame, a ako otac uradi isto ili manje od toga, oni su fantastični super očevi, na satiričan način pristupa se tome“, navela nam je Milica.
Dodala je da joj sve više izlaze objave o samohranim očevima ili očevima koji se brinu o domaćinstvu dok majke privređuju, i pozdravlja trenutak u istoriji u kom se o ovakvim dinamikama priča jer će to dovesti do normalizacije ovakve raspodele posla. Međutim, uviđa dodatni problem.
„Činjenica je da mnogo ljudi to veliča u komentarima. Ako žena postavi isti video onda nastupa tajac, jer ona samo radi svoj posao, i to je problematično“, istakla nam je Crkvenjakov.


Šta se dešava na našem podneblju?
Kada nešto sa domaćeg TikToka završi na X-u (bivšem Tviteru), znate da ste ili uradili nešto mnogo dobro ili da treba da budete spremni na kritike. Tako je objava kreatorke Fitness Anđela u kom se pita: „Zašto je ženama teško da svojim muževima spreme doručak?“ pokrenula lavinu komentara na brojnim platformama. U svojoj objavi, Anđela objašnjava da je „to vama pet minuta, a njemu će mnogo značiti“, i kako često suprugu napiše lepu poruku kako bi mu ulepšala dan. Komentari poput: „Neka ide kod mame na doručak“, „Zašto on ne spremi meni?“, „Zašto se uvek pametuje šta žena TREBA da radi? Kako neko ne da isti primer muškarcima, nego se njima savetuje da oni dobro BIRAJU partnera?“, „Od muškaraca pravite invalide i igrate se mame sluškinje“, „Najgori pick me“, samo su neki od negativnih reakcija koje se mogu naći na njenom videu koji je do zaključenja ovog teksta pogledalo preko 76.000 ljudi, samo na TikToku.
Objave kakve možemo naći na stranom TikToku ipak nisu česta pojava na balkanskom TikToku. Kod nas se ženskim pitanjima na TikToku bave prvenstveno feministički profili koji na razne načine pokreću diskusije koje su bitne za ženska prava i iskustvo, pa onda kroz skeč, komediju, ili pak ozbiljno pristupaju temi. Odvojeno od, uslovno rečeno, specijalizovanih feminističkih profila, na viralnosti dobijaju samo objave koje se bave raskidima, prevarama i savetima za dejting, dok se o neplaćenom kućnom i emotivnom radu i dalje ne priča dovoljno.
Milica smatra da javnost prihvata diskusiju o različitim ženskim pitanjima koja se provlače kroz TikTok i društvene mreže uopšte, sve dok se te teme obrađuju površno.
„Kod nas je jako bitno da stvari budu pitke, u smislu da moraju da budu teme i stavovi koji su lako prihvatljivi i koji ne zahtevaju od nas da preispitujemo svoje vrednosti. Okej je pričati o tome da žena ne mora da se šminka za posao, ali ako odeš korak dalje i pitaš zašto žene uopšte briju noge, šta je taj sistem koji je do toga doveo, to već nije okej i krene negativna reakcija. To mora kod nas da se promeni“, smatra ona.
Objave o neplaćenom kućnom radu retko kad je imala prilike da vidi na domaćem TikToku.
„Viđala sam žene koje na platformi pričaju o svom životu, kako one rade sve po kući i vrše emotivni rad, i onda u komentarima, kad svi kažu da ostavi partnera, onda se te žene ograđuju i brane svog partnera. Kad moramo da se suočimo sa preispitivanjem svojih vrednosti, odluka i života generalno, onda nastupa povlačenje. Okej je sve dok je pitko, okej je da pričamo o neplaćenom radu sve dok ne dođeš do tačke da moraš da postaviš pitanje – zašto su žene uopšte u instituciji braka jer im on često ništa ne donosi“, istakla je Milica Crkvenjakov.
Pre nekoliko godina u Beogradu je održana jedna zanimljiva postavka kako su žene u Jugoslaviji živele. Razni predmeti kojima su se žene bivše države služile bili su izloženi, podeljeni po sobama, ali najinteresantnija je bila ona sa tri televizora, sa ispovestima žena koje su to vreme i živele. Dve se sa setom sećaju nekog lepšeg vremena, ali treća je dala drugu perspektivu ulaženja žena na tržište rada u Jugoslaviji. Parafraziraćemo: „Tada sam se ujutru bavila decom, otišla da radim, pa sam se vratila i moj muž je zahtevao da mu perem noge. Ja sam samo dobila još jednu smenu“.
Opismenjavanje žena u Jugoslaviji i nova mogućnost da se zaposle nisu promenili dinamiku nuklearne porodice, prezicnije – muškarci nisu želeli da svoje pozicije prilagode ženi koja sada i privređuje, nego je na njoj, pored osmočasovnog radnog vremena, ostala i ta „treća smena“ – neplaćeni emotivni i kućni rad u privatnoj sferi.
Danas su žene voljne da se edukuju i ne stide se da govore koliko ih ova vrsta rada iscrpljuje. TikTok je odlično mesto za ove diskusije jer te algoritam jako lako odvede na neke od tih priča. A kako takve ispovesti često postanu viralne, ne postoji način da ne nabasate na makar jednu od njih. Demistifikovanje rodnih normi u podelama kućnog i emotivnog rada proizvešće generacije žena, ali i muškaraca, kojima se ništa „neće podrazumevati“, već će ravnopravno učestvovati u teretu koji je kroz istoriju nosila samo žena. Žene će tada biti odmornije, srećnije, supruga i momka će videti kao partnera u pravom smislu te reči, i neće se osećati usamljeno zbog pritisaka koji stežu sa svih strana.Tada će žene zapravo živeti svoj san.
Vizuali: Sve su to vještice
0 Comments