ANTENA NOVA EPIZODA: Simbol Beograda - Avalski toranj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Simbol Beograda - Avalski toranj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Simbol Beograda - Avalski toranj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Simbol Beograda - Avalski toranj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Simbol Beograda - Avalski toranj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Simbol Beograda - Avalski toranj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Simbol Beograda - Avalski toranj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Simbol Beograda - Avalski toranj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Simbol Beograda - Avalski toranj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Simbol Beograda - Avalski toranj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Simbol Beograda - Avalski toranj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Simbol Beograda - Avalski toranj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Simbol Beograda - Avalski toranj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Simbol Beograda - Avalski toranj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Simbol Beograda - Avalski toranj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Simbol Beograda - Avalski toranj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Simbol Beograda - Avalski toranj ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Simbol Beograda - Avalski toranj ✹

Shop    |    Newsletter    |    Podrži nas

Midhat Kapetanović: Slika vrijedi hiljadu riječi, ako imaš šta da kažeš

O jugonostalgiji, solidarnosti, tradicionalnim simbolima lepote i stripu, sa sarajevskim ilustatorom Midhadom Kapetanovićem
Piše: Iva Hadnađ

26. January 2021

Protekla godina bila je teška – protesti, borba protiv lažnih vesti, karantin, zagađen vazduh, zemljotresi u komšijskoj Hrvatskoj… Ipak, bili smo ujedinjeni, na ulicama, trgovima, pa i na društvenim mrežama. Socijalne platforme, u 2020. više nego ikada, bile su mesto okupljanja, podrške, prostor gde smo delili ono što nas muči. Sve ove teme okupirale su i ilustratora iz Sarajeva, Midhata Midu Kapetanovića. Ovaj umetnik je svojim radom uspeo da unese toplinu, osećaj solidarnosti i zajedništva, čak i u trenucima kada nam se činilo da smo poptuno sami. Svi se sećamo jula, protesta, ali i nadahnjujućih ilustracija regionalnih simbola gradova bivše Jugoslavije. Pobednik, Zagi i Vučko. Ove ilustracije svi su oduševljeno delili na društvenim mrežama i one su u nama, makar na kratko, probudile važno osećanje – osećanje jedinstva.

Za Midhata su njegove ilustracije direktan način za komunikaciju između ljudi sa ovih prostora. O jugonostalgiji, solidarnosti, tradicionalnim simbolima lepote, ali i o stripu i načinu na koji je on uticao na Midhatov umetnički izraz, razgovarali smo sa ovim bosanskim ilustratorom i konceptualnim umetnikom.


Autoportret

Kada je nastala ideja da stvoriš ilustracije regionalnih kulturnih simbola? Da li je došla spontano ili su neki događaji bili okidač?

Ilustracije su proizvod moje reakcije na sve događaje koje su nas ujedinili tokom 2020. godine. Vrlo je bilo teško ostati ravnodušan na zemljotrese u Hrvatskoj i socijalne nemire u Srbiji.

Ilustracije Vučka, Zagija i Pobednika privukle su veliku pažnju. Misliš li možda da je razlog za to jugonostalgija i potreba za solidarnošću?

Svako jugonostalgiju difiniše na svoj način, a ja je osjećam kao potrebu za uspostavljanjem direktne komunikacije između ljudi sa ovih prostora. Predugo smo bili žrtve naslova u novinama i pripremljenih govora političara. 


Danas padaju suze od srebra“, objavio je Midhat na svom Instagramu (@midoka5)

Kako se ti osećaš dok ih stvaraš? Da li kasnije prepoznaješ sličnu emociju kod svoje publike?

Po prirodi sam empata i imam obavezu da svoje osjećaje unosim u svoj art. Za neke je to emocionalni ventil, za mene je način življenja. Bilo je predivno vidjeti kako te ilustracije rezonuju kod mnogih ljudi u sličnoj situaciji. 

Da li veruješ da ilustracija ima moć da menja našu svest i stavove?

Jedna slika vrijedi hiljadu riječi, pod uslovom da imaš šta da kažeš od srca. Vizuelni medij poput crteža je u svakom slučaju otvoren za interpretaciju svim generacijama i kulturnim skupinama na svijetu; zbilja nema potrebe za prijevodom.

U jednom intervjuu rekao si da misliš da ljudi najbolje reaguju na tradicionalne simbole lepote. Šta pod njima podrazumevaš?

Svi mi imamo duboko ukorijenjene osjećaje za dobro i loše koje su nam usadili naši roditelji i društvo u kojem smo odrastali. Lako je pronaći zajednički jezik sa ljudima preko državne i kulturološke granice ako se podjednako obradujete najjednostavnijim gestama ljudskosti. Pozitivne slike jedinstva i podrške reprezentovane likovima Vučka, Zagija i Pobednika su baš takav jezik kojim svi govorimo.

Kako biraš motive koje ćeš prikazati na ilustraciji? Zapravo, možeš li da utičeš na njihov odabir ili ti dolaze prirodno?

Sve ono što radim, koliko god izgledalo nerealno i fantastično, je proizvod mog ličnog iskustva, tako da je vrlo lako uraditi ilustracije kada su one autobiografskog tipa. Važno mi je da se svi pronađu u njima i dođu u dodir sa svojim unutrašnjim neiskvarenim djetetom.

Na tvojim ilustracijama primetno je da često koristiš motiv medveda. Da li u tome postoji neka simbolika?

Kao Bosanac i ljubitelj prirode uvijek sam imao neizmjerno poštovanje prema divljim životinjama. Medvjed Zaštitnik je, između ostalog, način na kojeg me percipira moja porodica i prijatelji, a tokom godina učinio sam ga vlastitim avatarom u ilustrovanju.

Serijal „Moleskine sketches”

Baviš se i strip crtanjem. Da li si razmišljao možda o stripu u kome bi protagonisti bili upravo Zagi, Vučko i Pobednik?

Strip umnogome ovisi o dobroj priči i scenariju, tako da nije nemoguće započeti takav projekat u budućnosti ako se odgovarajući narativ pojavi. Do tada ću raditi samostojeće ilustracije koje jezgrovito reprezentuju moje emocije, kao i emocije meni dragih ljudi.

Koje strip umetnike sa domaće scene pratiš?

Teško je nabrojati sve umjetnike koji mi daju inspiraciju, a da nekoga ne zaboravim. Bitno je da svakodnevno komuniciram sa kolegama i kolegicama iz cijele Jugoslavije koji pripadaju svim generacijama – od amatera, preko vršnjaka, do slavnih veterana.

U kojoj meri je strip uticao na tvoj umetnički izraz?

Mojoj generaciji je strip bio formativno iskustvo i zajedno sa mnogim ilustrovanim revijama bio je naša preteča interneta – samo malo tiša, elegantnija i sa puno manje reklama i govora mržnje. Drago mi je kada vidim da se novije generacije vraćaju stripu kao umjetnosti i edukativnoj razonodi.

Većina tvojih ilustracija može se svrstati u naučnu fantastiku. Zbog čega si se opredelio baš za nju?

Na iskrivljenom ogledalu epske i naučne fantastike najlakše je prikazati odraz trenutne situacije u kojoj se čovječanstvo nalazi.


Sleepy baby dragon

Aktivan si na društvenim mrežama gde svakodnevno objavljuješ ponešto od svog rada. Misliš li da su društvene mreže i online sfera budućnost ilustracije?

Ilustracija kao vrsta komunikacije ideja među ljudima nikada neće nestati, samo joj se mijenja format i stil. Od pećinskih slika, preko štampanih stripova, do digitalnih web comica, mislim da je budućnost grafičkog izraza zacementirana u našoj kulturi.

Koji bi savet dao mladim ilustratorima koji su novi u ovom zanatu i i dalje nisu pronašli svoj stil?

Najvažnija stvar kod novih naraštaja ilustratora je komunikacija i razmjena ideja. U današnje informaciono doba, bitno je da oni prave kulturološke mostove sa svojim kolegama i kolegicama širom planete jer samo na taj način neće dopustiti plamenu da se ugasi.

Serijal „My baby and me”

Ilustracije preuzete sa: https://mido.artstation.com/

Preporučeni tekstovi

Pratite nas na:

0 Comments

Submit a Comment

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *