Svaka lista unapred je osuđena na propast. Nijedan sastavljač spiskova ne može zadovoljiti ukus većine, a osim toga, spiskovi moraju imati početak i kraj. Tako se na ovoj listi neće naći serije kao što su The White Lotus, Scenes from a Marriage, The Chestnut Man/Kastanjemanden, Pose, Squid Game, Money Heist/La casa de papel, itd. Neke od njih nisu na spisku jer nije bilo dovoljno mesta, a neke jer ni ne zaslužuju da budu. Da vidimo onda šta zaslužuje.
10. Yellowjackets (Showtime)
Ova drama o avionskoj nesreći ženskog srednjoškolskog fudbalskog tima govori o istinitom događaju iz 1996. Paralelno prikazuje šta se dešavalo devojkama pre i tokom nesreće (bile su izgubljene u kanadskim planinama 19 meseci!) i njihove živote kao odraslih žena u sadašnjosti. Ima akcije, misterije, intrige, jeze, komičnih momenata, muzike iz devedesetih koju svi volimo, a glumi i Kristina Riči!

I to dvaput! (Samanta Henreti kao mlada Misti)
9. Kljun (Nova S)
Jedna od retkih domaćih serija koja donosi nešto novo. Ženski protagonista, izmeštanje u urbanu sredinu van Beograda, glumačka lica na koja nismo navikli, dijalozi na više jezika, korišćenje različitih formata slike, izuzetna uvodna špica, a što je najvažnije, nema besmislenih scena sa obnaženim ženama koje ne služe ničemu osim da budu tela u pozadini. Toliko malo nam za sriću triba! Moram posebno da pomenem epizodu u potpunosti posvećenu prošlosti glavne junakinje Sonje Kljun, koja se može gledati zasebno kao uzbudljiv kratkometražni film. Ako vas generalno interesuju serije sa ženama u glavnim ulogama, bacite pogled i na ovu listu.

Inspektori Sonja (Ivana Vuković) i Mića (Stefan Vukić)
8. Can’t Get You Out of My Head (BBC)
Najnoviji dokumentarni serijal Adama Kertisa poziva gledaoce da preispitaju ustaljene društvene mehanizme. Kroz šest (u proseku) jednosatnih epizoda bavi se temama koje je Kertis analizirao i u prethodnim radovima, kao što su udeo multinacionalnih kompanija i bankara u organizaciji društva i uloga tehnologije u održavanju globalnog statusa quo. Međutim, Kertis ovde najpre govori o neporoznosti različitih društvenih poredaka nizanjem primera revolucija u dvadesetom veku koje su se naposletku pokazale kao neuspešne. Tumačeći novi svetski poredak u kom su različite ideologije zamenjene opsesijom novcem, Kertis iznosi tezu o snolikom svetu konzumerizma i upozorava na opasnosti individualizma. Za svoj metod koristi arhivski material koji usklađuje sa staloženom naracijom nakrcanom informacijama. Ako ste se ikada pitali šta svetske revolucije, rasizam i nacionalizam, teorije zavere, trgovina opijumom, ispitivanje ljudske svesti i Tupak Šakur mogu imati zajedničko, onda nemojte zaobići ovu seriju.
Isečak iz prve epizode
7. Line of Duty (BBC)
Kada bi čuveno geslo all cops are bastards bilo serija, onda bi to bila ova serija. Policajci drame Na dužnosti istražuju druge policajce i otkrivaju koliko duboko seže korupcija, a iz sezone u sezonu saznajemo da je odgovor – preduboko. Ono što je najfascinantnije u ovoj seriji je to što najuzbudljivije scene nisu akcione (iako i njih ima mnogo i ne manjka im adrenalina), već one koje se dešavaju za stolom, prilikom intervjua iskvarenih policajaca. Prilikom svakog od ovih razgovora maca ne samo da dođe na vratanca, nego je prati čitava povorka sa vatrometima i zurlama. 2021. godine emitovana je šesta sezona ove drame i iako se može reći da nije dobra kao prethodne, bila je jedna od najgledanijih u Ujedinjenom Kraljevstvu prošle godine, a i svako malo je stavljaju na liste najboljih kriminalističkih serija. I više nego zasluženo.

Uzrečica Teda Hejstingsa (Adrijan Danbar), jednog od glavnih likova
6. What We Do in the Shadows (FX)
Treća sezona ove mockumentary komedije, nastale prema istoimenom filmu Taike Vaititija, nimalo ne posustaje u nizanju apsurdnih situacija od kojih se vampiri Steten Ajlenda prosto ne mogu odlepiti. Met Beri je konstantno fantastičan kao vampir Laslo, a Mark Prokš kao energetski vampir Kolin Robinson je moj miljenik. U trećoj sezoni dežurni mali od vampirske palube, Harvi Giljen kao Giljermo, osamostaljuje se i osnažuje, tako da je zanimljivo pratiti novu dinamiku likova, a očekujem da će četvrta sezona biti još bolja. Dok čekamo novu sezonu, ljubiteljima Šta radimo u senci predlažem da pogledaju Reservation Dogs, seriju Taike Vaititija o tinejdžerskim banditima u indijanskom rezervatu.
Majstor svoje struke
Ova komedija koja po slatkastosti podseća na Parkove i rekreaciju (Parks and Recreation), govori o Tedu Lasou, treneru američkog fudbala koji se seli u London da bi radio za (regularni, evropski) fudbalski klub. Uvek je nasmejan i raspoložen, spreman da sasluša probleme svoje okoline i rešen da pomogne svima. U ovako idealizovanoj situaciji konflikti su dosta mlaki, na nivou crtanog filma. Ali to na kraju nije ni bitno jer ljubitelji Teda Lasoa vole tog trenera (i samu seriju) baš zato što pruža beg iz sumornog stvarnog sveta i deluje isceljujuće. Međutim, druga sezona je pokazala da i u nerealnom svetu Teda Lasoa ispod Mire sto đavola vire, s tim da je Mira u ovom slučaju ne samo Ted, nego i ostali likovi. Saznajemo više o slabostima junaka, odnosi se produbljuju, a jedan od glavnih podteksta druge sezone je da treba da dozvolimo sebi da nam bude bolje. To je poruka koja je zaista vredna primanja.

Džejson Sudeikis kao Ted Laso
4. Hacks (HBO Max)
Kao neko ko već godinama važi za dežurnu obožavateljku Džin Smart, nije bilo šanse da preskočim ovu seriju. Ona u ovoj komediji glumi Deboru, poznatu stendap komičarku koja treba da osveži svoj zastareli materijal. U tome joj pomaže Ava (Hana Ajnbinder), mlada i izgubljena scenaristkinja. Deborino gunđanje i njihov svađalački odnos je ono što čini ovu seriju posebnom. Takođe, moram da primetim da je inače teško naći TV sadržaj koji govori o odnosu različitih generacija, a još je teže naći seriju o mentorskom odnosu dve žene različitih dobi. Još jedna prošlogodišnja komedija bavila se interakcijom različitih generacija – Only Murders in the Building, u kojoj troje komšija (Selena Gomez, Stiv Martin i Martin Šort) rešavaju ubistvo u zgradi inspirisani svojim omiljenim kriminalističkim podkastom – te mislim da je vredna pomena.

Jevanđelje po Debori Vens
3. Mare of Easttown (HBO)
Kejt Vinslet je zaista neverovatna u ovoj seriji i zaslužuje sve glumačke nagrade koje je dobila, kao i burek po izboru na moj račun. Ona u ovoj drami glumi policijsku detektivku koja rešava nestanak devojke u malom mestu dok pokušava da drži vlastitu porodičnu situaciju pod kontrolom. Tračak nade i humanosti koju Mer iz Istauna otkriva gledaocima ne krije se u konačnom ishodu slučajeva na kojima Mer radi, nego upravo u prikazivanju mogućnosti isceljenja – što ličnog, što porodičnog, što na nivou zajednice – uprkos nedaćama koje ga uporno otežavaju.

Kejt Vinslet, mi ti se kunemo
2. How To with John Wilson (HBO)
Džon Vilson je, najkraće rečeno, jedan osobenjak koji stalno nosi kameru sa sobom i snima sve što vidi. A vidi svašta. Na ulicama Njujorka ima toliko neobičnih prizora i karaktera koji uz Vilsonovu naraciju postaju još apsurdniji. Svaka epizoda ima neku temu, a druga sezona je po mom mišljenju još bolja od prve. Vilson umešnije uvezuje različite kadrove svojim pripovedanjem i čini se da je slobodniji pred sumanutim sagovornicima. Ako je neka serija autentična i prati svoj zadati ritam, onda je to Vodič kroz život sa Džonom Vilsonom, a specifične kadrove koji se u njoj mogu videti slobodno možemo nazvati vilsonizmima. Što se mene tiče, obavezna lektira za sve ljubitelje dokumentarnog žanra i grada Njujorka. Tu bih dodala i Pretend It’s a City, Skorsezeov dokumentarni serijal u kome Fren Libovic komentariše život i njegove zamke bez dlake na jeziku.

Primer vilsonizma
1. Succession (HBO)
Da li mislim da je treća sezona Naslednika najlošija sezona ove serije? Da. Da li bih je svejedno stavila na svih deset mesta ove liste? Isto da. Da li pevam ti voliš nju, a tebe ja u kasnim noćnim satima dok mislim na Toma Vambsgansa i setno uzdišem? Apsolutno DA! No, u svoj ozbiljnosti, treća sezona me je iziritirala na više nivoa. Konstantno vrtenje priče i likova ukrug, u svakoj epizodi je neka proslava gde svi samo raspravljaju u prazno, onda otputuju negde ili započnu neke pregovore i taman deluje kao da će se nešto desiti i opet ništa. Međutim, i pored toga, ovo je bila serija o kojoj se najviše pričalo i pisalo prošle godine. Ko bi rekao da će avanture bolesno bogate porodice i pitanje nasledstva njihove imperije toliko zbližiti običan narod? Evo ja, ja bih rekla. Ne samo što su replike nemoguće dobro napisane čak i kada obiluju psovkama i što svi sve konstantno ostavljaju na cedilu, nego su i odnosi likova toliko delikatno prikazani da je dovoljan samo jedan pogled da bismo shvatili šta neki junak misli u određenoj sceni. Da ne pominjem to da serija odlično izgleda, da je muzika savršena, da je glumačka postava briljantna i da se ne zna ko je bolji. Moj najuži izbor bi bio Metju Mekfejden kao već pomenuti Tom Vambsgans i Brajan Koks kao Logan Roj. Kendal Roj u tumačenju Džeremija Stronga, za koga sam u prve dve sezone bila prilično vezana, u trećoj sezoni me je bez sumnje najviše nervirao i želela sam da crkne. Ali onda su scenaristi ovom liku dali drugu šansu i toliko me iznenadili tim gestom, da ne mogu da verujem da sam mislila da za Kendala nema nade. Kraj treće sezone pokazuje da za svakoga ima spasa dok god nije utamničen u sebi. I to otkriće me je obradovalo više nego izvanredna izdaja na samom kraju poslednje epizode, a ona me je mnogo obradovala. Četvrta sezona ne može stići dovoljno brzo!

Kadar godine! (Kiran Kalkin, Džeremi Strong i Sara Snuk kao Roman, Kendal i Šiv Roj)
0 Comments