fbpx
ANTENA NOVA EPIZODA: Pruga Beograd-Bar ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Pruga Beograd-Bar ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Pruga Beograd-Bar ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Pruga Beograd-Bar ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Pruga Beograd-Bar ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Pruga Beograd-Bar ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Pruga Beograd-Bar ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Pruga Beograd-Bar ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Pruga Beograd-Bar ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Pruga Beograd-Bar ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Pruga Beograd-Bar ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Pruga Beograd-Bar ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Pruga Beograd-Bar ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Pruga Beograd-Bar ✹

Želimo da promenimo viđenje ljudi o fudbalu i kulturi oko njega

Football Codex – novi brend na mapi lokalnog dizajna

5. July 2024

Aleksandar Vasiljević Vasa i Stefan Dodić Doda su baveći se grafiti umetnošću završili u dizajnu. Njih dvojica trenutno, kao dizajneri, sarađuju sa jednim velikim beogradskim klubom, a ljubav prema fudbalu pretočili su u svoj hobi i 2023. osnovali i svoj brend Football Codex. Kao jedan od glavnih motiva za pokretanje FC-a vide upravo u tome da prikažu fudbal, njegovu kulturu i istoriju, kroz drugačije značenje i prizmu koja ga ne vezuje samo za nasilje ili politiku, već pokazuje i onu pozitivnu, stranu medalje, koju nudi ovaj sport. Kroz svoj brend vole da spajaju nespojivo, pa tako različite motive, koji su globalnog karaktera i tiču se fudbala, spajaju sa lokalnim kontekstom i poigravaju se sa njegovim značenjem. Kao glavni kanal komunikacije i promocije koriste svoju Instagram stranicu gde je publika počela da prepoznaje njihov rad. Ono što njih dvojicu vezuje je ljubav prema fudbalu od detinjstva, ali i sama estetika – klubova, logotipa, dresova.

Doda i Vasa

Od ljubavi prema fubalu do sopstvenog brenda

Svoju Instagram stranicu Football Codex, Vasiljević i Dodić su pokrenuli prošle godine. Od tada na njoj su objavljivali različite zanimljivosti iz sveta fudbala, ali i svoj dizajn koji su uradili na majicama. Samo ime brenda su, kako kažu brzo osmislili, i mnoge stvari su se složile već ,,na prvu loptu’’, pa kroz smeh navode da oko samog imena i početne ideje nisu ulagali mnogo truda.

Jako brzo smo sve to osmislili. Nekako nam je pala na pamet reč kodeks i jako nam se dopala, a opet – pominje se često i u fudbalu u kontesktu navijačkog kodeksa i bili smo u fazonu da se distanciramo od tog značenja i da mu damo neko drugo. Tako smo došli do tog – fudbalsi kodeks, a još je i skraćenica FK, što je i skraćenica za fudbalski klub i to je bilo to, objašnjava Vasa.

Za pokretanje Fudbalskog kodeksa im nije bila motivacija novac, već edukacija i poigravanje sa različitim značenjima, ali i davanje omaža određenim istorijskim trenucima u fudbalu.

Nije poenta da mi izbacimo dizajn, ti kupiš majicu, mi zaradimo pare, već da znaš šta je to, šta se desilo, kako, zašto, pa da ljudi malo komentarišu međusobno. To je neki cilj na duže staze. Sve oko te kulture, a ona je zaista velika, naročito u ovom momentu, kada je ušla i muzika i moda u sve to, ističe Vasa.

Sport sa ukusom detinjstva

Fudbal je u životima ove dvojice dizajnera prisutan godinama, čak i decenijama. Dok Vasa ističe da ga je ovom sportu približila srednja škola, za Dodu dodaje da je od najranijeg detinjstva fudbal dete.

Srednja škola, odlazak na utakmice, društvo – to su neke neizbežne stvari koje su me dovele do fudbala, a kasnije kroz dizajn i moj posao, ali Doda je baš fudbal dete, ističe Vasa.

Doda je od malih nogu crtao, pa su mu tako prvi crteži bili fudbaleri.

Bilo ih je baš mnogo. Prva sećanja su mi 1998. godine i tad je krenula ta ljubav prema fudbalu, Argentini i Batistuti, koji se tada isticao i imao dugu kosu, pa sam i ja puštao dugu kosu (smeh). Od malena sam krenuo da pratim, pa su postojale sličice, pa 1999. Calcio kartončići i sve mi je to obeležilo detinjstvo. Cela estetika oko svega toga, dresovi pogotovo, su mi danas najveća inspiracija. Kasnije se pojavio Sony playstation, FIFA, FIFI-ini soundtrackovi – to sve povlači da ti ostane ta neka ljubav prema tome još od ranih dana, naglašava Doda.  

Iako, iz ove perspektive, sve to deluje kao prevaziđena stvar, ipak, kako ističe Vasa, podseća na vreme kada je fubal kao sport bio mnogo iskreniji i stvar koja se porodično gledala.

Generalno, dovoljno je vremena prošlo, da je sve što je Doda naveo sada oldschool, ali podseća na neko vreme kada je ceo taj momenat bio mnogo iskreniji od strane igrača, gde su igrali sa mnogo više emocija i mislim da su zato svi ti dresovi postali epic i nose duh vremena kada su i igrači davali mnogo više sebe i publika je to prepoznala, to ne može da se lažira. Svega toga danas ozbiljno manjka, naglašava Vasiljević.

Doda dodaje kako je ipak jugoslovenska liga bila u top 5, te da su i sama igra, ali i estetika vezana za kulturu fudbala bili na zavidnom nivou.

Ne može da se poredi kvalitet igre, posvećenost, jugoslovenska liga je bila u top 5. Deluje mi da trenutno mnogo više kaskamo u odnosu na to vreme, iako nisam živeo u tom vremenu i, naravno, romantizujem ga. Estetski je bilo mnogo bolje, u svemu smo bili mnogo bliže svetu nego danas. Logotipi danas i nekada ne mogu da se porede, ukazuje Doda.

Foto: Mihajlo Marković, Nemanja Knežević

Kako se i sami bave dizajnom dresova, kao svoje omiljene favorite Vasa ističe Maradonin dres, Napoli-Mars-crveni iz sezone 90/91, dok je Dodin favorit dres reprezentacije Jugoslavije iz 1997, kako zbog dizajna, tako i zbog urbane legende koja se vezuje za njega.

Taj dres je rađen za EURO 1996, koji mi nismo mogli da igramo zbog sankcija. Naši predstavnici iz Saveza su tada otišli u Adidas i tražili su da im odrade ovaj dres sa pertlama. Kako mi nismo igrali Evropsko, Francuzi dok su bili u pregovorima i obilasku Adidasa, su videli taj koncpet dresa i pertle i uradili su za njih isti koncept, pa su Francuzi nosili dresove sa pertlama ’96, a bila je naša ideja, iako su naši dresovi izbačeni tek ’97. To je neka zanimljiva priča, da li je istinita, ne znam, priča Doda kroz smeh. 

Spajanje nespojivog   

Za nepunih godinu dana postojanja, Fudbalski kodeks je objavio čak 10 serija majica. Kao bitnu stvar ističu da je svaka serija limitirana, te da ne žele da povećavaju broj komada u jednoj seriji, kako bi se i kupac, na neki način, osetio posebno. Ono što je, kada je reč o samom dizajnu, zajedničko je da svaki dizajn u sebi pored motiva iz sveta fudbala spaja i određeni motiv lokalnog karaktera, koji je njima kao dizajnerima bio zanimljiv.

Ako radimo nešto što je globalno, gledamo da postoji neka poveznica sa nečim što je lokalno. Gledamo koliko god možemo da povežemo sa nečim što možda i izlazi iz sveta fudbala – uvek želimo da povežemo nešto što nije povezivo. To najviše volimo!, objašnjava Doda.

Kao jedan od ilustrativnih primera, Vasa navodi seriju majica Haine, koja povezuje upravo francusku maskotu i poraz naše reprezentacije 1998. godine. 

Na La Haine seriji majica smo uradili maskotu Francuske iz 1998. godine Footix u trenerci koju u istoimenom filmu nosi Vensan Kasel. Tematski otkud te dve stvari – Francuska ih povezuje svakako, ali tema je bila kako se naša reprezentacija provela na tome i taj neki bes i razočaranje koje smo svi osetili na tom prvenstvu, ističe Vasa kroz smeh.

Više od odeće

Osim majica, Fudbalski kodeks želi da se pozicionira kao širi brend i drugih komada odeće, ali i proizvoda koji nisu garderoba, već aksesoari.

Želimo da pravimo sve i svašta, imamo mnogo ideja, nisu samo stvari i prodaja, ukazuje Doda, dok Vasa dodaje da su u planu i stvari koje nisu samo nosive, već možda i nešto što može da se stavi u ram, okači, kombinuje sa više materijala i koncepata.

Trenutno smo brend, napravili smo neko ime, ali nismo i dalje brend odeće, već prodajemo dizajn, ne kompletan proizvod. Sada sve to super prolazi, jer je street fazon i ljudi su super prihvatili, ali može pet nivoa iznad ovoga, ističe Vasa.

Doda dodaje kako je Fudbalski kodeks ipak njihov hobi i antistres terapija, a ne posao, te da mu trenutno ne pružaju onoliko vremena koliko bi hteli. Ipak, planovi za širenje brenda i te kako postoje.

Sada trenutno radimo sa 20% kapaciteta u smislu vremena koje možemo da uložimo u ovo. Trudimo se da materijale i kvalitet proizvoda stvarno podignemo na neki viši nivo, ali zbog osnovnih poslova koje imamo, nadamo se da će ovo da preraste jednog dana u nešto veće. Voleli bismo da uključimo još neke ljude, da se proširimo, angažujemo nove osobe, radimo neke stvari koje nisu vezane samo za odeću, već da odemo na više strana, naglašava Doda.

Ipak, ono što je glavni motiv i cilj je da se oživi viđenje fudbala kao sporta, koji umnogome ima svoje kvalitete i čija istorija i kultura su mnogo više od slike koju trenutno serviraju mediji i koja, sada već decenijama, važi za ovaj sport.

Želimo da promenimo viđenje ljudi celog fudbala i kulture oko njega da se ne vezuje za rat, nacionalizam, nasilje i tvrde priče – sve što ti mediji uporno serviraju. Puni su stadioni, jer ljudi vole fudbal, igrače, igru, celu kulturu vezanu za taj sport. Mislim da je kod nas sve to previše progutala negativna priča o fudbalu i upravo je to ono što mi pokušavamo da približimo kroz naš dizajn – šta sve fudbal ima i šta sve nosi sa sobom, zaključuje Vasa.   

Foto: Ana Melentijević

Preporučeni tekstovi

Izlazak na čistinu

Izlazak na čistinu

Razgovarali smo sa umetnicom Kristinom Cvetuljski povodom izložbe Polutame, izmaglice, nadanja

Pratite nas na:

0 Comments

Submit a Comment

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *