fbpx
ANTENA NOVA EPIZODA: Telefonske govornice - simboli komunikacije u prošlosti ili buduće atrakcije? ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Telefonske govornice - simboli komunikacije u prošlosti ili buduće atrakcije? ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Telefonske govornice - simboli komunikacije u prošlosti ili buduće atrakcije? ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Telefonske govornice - simboli komunikacije u prošlosti ili buduće atrakcije? ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Telefonske govornice - simboli komunikacije u prošlosti ili buduće atrakcije? ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Telefonske govornice - simboli komunikacije u prošlosti ili buduće atrakcije? ✹

Leto pod zvezdama – Zašto nećemo kliše?

Ovim razgovorom učesnice su želele da preispitaju stereotipe, da se njima poigraju, a možda neki i razbiju

28. June 2019

U sredu, 27. juna od 19 časova u restoranu Balkon (Balkanska 13) održana je diskusija u organizaciji Milica Magazina, pod nazivom ,,Leto pod zvezdama: Zašto nećemo kliše?” Na ovo pitanje odgovor su pokušale da daju Milica Laufer, osnivačica Milica magazina, Sandra Silađev, stend-ap komičarka poznatija kao Dinja, direktorka marketinga Apatinske pivare – Olivera Nikodijević, radio-voditeljka Una Senić, kao i Duška Jovanić, novinarka i nekadašnja urednica Elle magazina.

Ovim razgovorom učesnice su želele da preispitaju stereotipe, da se njima poigraju, a možda neki uspeju i da razbiju. Prevazići društvena očekivanja uvek je bio veliki izazov za ženu. „Zato što si žensko” ne bi trebalo da bude razlog ni za šta. Nikad.  Zašto onda i dalje iznenađuje kada žena upravlja avionom, ako zarađuje više od svog partnera, ukoliko pije pivo? Da li su lepršava haljina i osećajnost dozvoljene na pozicijama moći?

Milica Laufer odgovarajući na sva ova pitanja nas je podsetila na primer putnika koji svesno napuštaju avion uvidevši da je pilot – žena duge plave kose. ,,Odakle to nepoverenje? Jesu li klišei ti koji nas koče da skinemo zvezde s neba?’’, kaže Milica Laufer.

Duška Jovanić ispričala je svoje iskustvo sa konferencije sa Malte, dok je bila urednica Playboy časopisa, te su se muškarci iščuđavali i pitali se ,,Gde je Playboy urednik?’’, kao da je bilo toliko nezamislivo da na toj poziciji bude žena. Jovanić naglašava da je to bilo pre mnogo godina – mada se pita da li bi situacija danas bila mnogo drugačija?

Olivera Nikodijević, direktorka marketinga Apatinske pivare ukazuje da se najviše čude muškarci poziciji na kojoj se ona nalazi. ,,U toliko intervjua sam čula pitanja poput ’Otkud žena u marketing industriji piva, da li pijete pivo’ i slično, a ja uvek volim da odgovorim ’A zašto da ne?’. Koji je to razlog da žena ne bude na čelu bilo koje industrije? Smatram da žena može u životu da radi apsolutno sve što želi, samo ako se fokusira na to – bilo da je u pitanju industrija piva, vojna ili pak NASA – sve je dozvoljeno i ona sama mora da odluči o tome, a ako je odlučila, ona će to i postići.’’

Sandra Silađev je na pitanje koji nas klišei najviše muče odgovorila: ,,Muče me samo oni klišei koje mi društvo nameće da treba da me muče, zato što živimo u patrijahalnom društvu gde, kada kažeš nešto za šta misliš da je normalno i podrazumevano, naiđeš na odgovor poput onog da ti kao žena to ne treba da želiš ili misliš ili govoriš. Ne znam sme li da se psuje? Žena sam, ne smem da psujem. Okružene smo klišeima jer živimo u patrijarhatu, i moramo ljudima da objašnjavamo da nismo zle već da želimo da radimo stvari normalno a da nam neko ne govori kako treba i kako ne treba da se ponašamo. Eto, samo treba da nam se sjaše sa grbače…’’

Una Senić priča o stereotipu u kome se počelo smatrati da se izlasci dele na ,,ženske’’ i ,,muške’’. ,,Ne sedimo za odvojenim stolovima, već u odvojenim prostorijama. Verovatno smo počeli da se plašimo jedni drugih. Kao da je muškarce uplašilo to što su žene počele da se bude i bore za svoja prava i ravnopravnost, pa oni to doživljavaju kao neku agresiju lično usmerenu protiv njih. A ono što sve mi zastupamo je mišljenje da je došlo vreme da se podržavamo međusobno – mi žene muškarce i muškarci nas. Ti stereotipi bi trebalo već jednom da se razbiju.’’

,,Lepo je videti ženu da uživa u bilo čemu, pa ako je to pivo – neka uživa u pivu’’, kaže Olivera Nikodijević. Sandra Silađev dodaje: ,,Ne sećam se da postoji neka reklama za neko Kučka pivo, postoje ta piva sa muškim životinjama, zašto da ne bude neko Kučka pivo, ili Zmija pivo – Hladno kao zmijče?! Ili tako nešto…’’

Na postavljeno pitanje šta radi žena u stend-apu, Sandra Silađev odgovara: ,,Žena u stend-apu traži da je neko čuje, a ne samo da bude vizuelni identitet. Naravno da je on važan i kod muškaraca i kod žena, ali mislim da je iz muškog ugla važnije da li je žena privlačna pa tek onda da čujemo šta imaš da kažeš… Ženski stend-ap je važan jer pokazuje da žene imaju mišljenje i da su isto ljudi, i da imaju i svoje lične stavove. Da nisu samo za rađanje, dojenje i seks.’’

Sandra Silađev a.k.a. Dinja i naša novinarka Danijela Nikolić

Neminovno je da i dalje živimo u svetu formalno priznatih ženskih prava, ali je teže promeniti pogled društva na ulogu žene u celom društvenom sistemu. Koliko je teško biti mlada žena i kakvo je mišljenje o povezanosti mladih žena i stereotipa?

Milica Laufer je upravo na ova pitanja dala odgovore za Oblakoder magazin: ,,Okružila sam se mladim ženama koje su mi inspiracija. Mislim da su one mnogo hrabrije od moje generacije, što mi jako prija i inspiriše me. Smatram da jako dobro umeju da prepoznaju stereotipe, da su vrlo samoironične i da mogu lako da se poigraju sa stereotipima. Takođe mislim da su u stanju da te stereotipe vrate na neku pravu vrednost – u smislu, ako vole da kuvaju, rade to iz zadovoljstva, a ne jer je nametnuto. Mislim da je prošlo vreme kada devojke žive onako kako je nametnuto da žive. Imam utisak da postoji snažan odraz mlade generacije koja se jako trudi da prevaziđe stereotipe, tako da sam veliki optimista i mislim da je svetla budućnost pred mladim generacijama!’’

Preporučeni tekstovi

Pratite nas na:

0 Comments

Submit a Comment

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *